Fii vedeta ședințelor

29 iulie 2015

Profită din plin de adunările plictisitoare de la birou. Ai șansa ca într-o bună zi să te numeri printre șefi.

MH0513_DPT_POL_01
Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →

De Gil Schwartz. Adaptare de Irina Mereacre. Ilustrație: Adam Levy.

Unii bărbați ajung în vârful piramidei, în timp ce alții rămân blocați pe la mijlocul ei. Să-i lăsăm la o parte pe puținii nefericiți care, după ani de tentative, rămân pe aceeași poziție în companie. Vom presupune că nu ești unul dintre ei, mai ales că citești această revistă, care este destinată învingătorilor.

Un bun exemplu pentru bărbații care ajung în top este prietenul meu, Paul. Până să împlinească 40 de ani, a devenit extrem de bogat. Apoi, a fost nevoit s-o ia de la capăt și a devenit și mai bogat. Așadar, ce îl deosebește pe Paul și pe cei ca el de bărbații mediocri din mediul corporatist? Este abilitatea de a profita de pe urma unei ședințe. Dacă alți bărbați se simt încătușați în timpul acestora, cei ca Paul se simt confortabil, chiar și atunci când ele durează mai bine de trei ore. El participă la cele de la micul dejun, prânz, cină și chiar la cele de la bere, atunci când este cazul. Este o mașinărie a ședințelor. De fapt, toți șefii pe care îi cunosc au „musculatura“ consolidată în timpul adunărilor de acest fel. Și nu ai niciun motiv să nu fii unul dintre ei – dacă adopți următoarele obiceiuri ale celor care sunt eficienți la ședințe.

Începe cu o doză mică

Înainte să discute cu scaunele goale (într-o conversație imaginară cu Barack Obama, n.r.), Clint Eastwood rostise unele dintre cele mai celebre replici din istoria cinematografiei. Asta include probabil cel mai tăios și ireproșabil sfat pentru cei care vor să meargă înainte în viață: „Un bărbat trebuie să-și cunoască limitele“. Imaginează-ți câtă suferință umană ar putea fi eliminată dacă am adopta cu toții această învățătură.

În cazul nostru, asta înseamnă să știi numărul și durata ședințelor cu care te poți descurca în acest moment din cariera ta. Când eram mai tânăr, rezistam la două pe zi. Orice depășea acest număr era o tortură. După o vreme, am decis să fiu mai selectiv și să merg doar la cele care mă interesau. Adoptasem o tonalitate fermă, ca să le dau de înțeles celorlalți că aveam treburi mai importante decât să fiu prezent la întrunirile lor. Așa că nu încerca să bifezi mai multe ședințe decât e cazul, dacă nu vrei să ai de suferit.

Alternativele? Există atâtea! O șuetă de două minute la toaleta bărbaților, un dialog eficient la o cafea sau un schimb de vorbe în lift. Rămâi într-o sală de ședințe doar dacă (a) n-ai de ales sau (b) chiar îți dorești asta. Doar ratații își supraîncarcă ziua cu ședințe.

Definește-ți rolul

Orice ședință are un scop, chiar dacă acesta nu iese în evidență. Unele companii le organizează pentru a stabili o strategie, în timp ce anumiți manageri consideră că doar așa pot să-și țină angajații sub control. În majoritatea cazurilor, trebuie să te asiguri că: (1) aduci o contribuție oarecare, (2) nu te faci de rușine și (3) părăsești încăperea fără ca cineva să aibă o părere proastă despre tine. Așadar, înainte să intri într-o sală de ședințe, gândește-te. Pune la cale o strategie. Vrei să te așezi și să nu spui mare lucru? Să asculți cu atenție și să intervii ca să ieși în evidență? Sau poate vrei să domini discuția? Orice decizi, nu merge acolo doar ca să suferi. Ca orice alt lucru din domeniul afacerilor, și la capitolul ședințe culege laurii cel care are atitudinea potrivită, un plan și tupeu să-l pună în practică.

Încălzește atmosfera

Experții în ședințe se implică atât de mult, încât oamenii se bucură de prezența lor. De cele mai multe ori, nu glumele fac diferența. De fapt, un tip care spune un banc la începutul unei adunări este fie un tâmpit, fie un clovn. Ideea e să faci grupul să se simtă mai degrabă ca o echipă de ponei prietenoși care trag la deal aceeași căruță.

Paul era înzestrat cu așa ceva. De exemplu, în timpul unei ședințe cu angajații plictisiți de la departamentul financiar, el i se adresa celui mai apatic dintre ei: „Elena, arăți minunat în această dimineață!“ Elena se înroșea, iar toată lumea se simțea instant mai bine la acea ședință. Știa să stimuleze oamenii, ajutat de familiaritatea cu care îi trata și în afara sălii de ședințe, și da, vorbeau în continuare despre finanțe, dar toată lumea avea impresia că se afla în jurul unui foc de tabără. O tehnică excelentă, datorită căreia ședințele lungi păreau mai scurte. Personal, am constatat că atunci când fac puțin mișto de mine timpul trece mai rapid, iar oamenii se bucură că m-au avut la ședință.

Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Sfat

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți