Bea bere, scapă de burtă

0
220

De Ben Court. Adaptare de Irina Mereacre. Foto: Matthew Stacey.

Moderaţia. Este un cuvânt greoi, repetat obsesiv de puritani, pe care încă mai încercăm să-l îndulcim cumva. Cu toate acestea, când vine vorba de alcool, cuvântul pare gravat în sticlă: „moderat“ înseamnă 14 (ori mai puține) băuturi pe săptămână și maximum patru pe zi, potrivit Institutului Național al Abuzului de Alcool și Alcoolism din SUA (NIAAA).

O băutură echivalează cu o bere de 350 de mililitri, 150 de mililitri de vin sau un shot de 45 de mililitri dintr-o tărie care conține 40% alcool. Personal, am depășit norma și, de asemenea, m-am îngrășat cu cinci kilograme.
Pot da vina pe un cocktail de termene-limită, stres, lipsa activității, dar și pe prezența distracțiilor. Sună familiar? Un studiu din
2012 al Centrului American pentru Prevenirea și Controlul Bolilor arată că unul din cinci bărbați depășește, de circa cinci ori pe lună, limita de consum moderat de alcool.

Dacă bei în acest ritm, îți vei umfla burta. La doar câteva minute de la consumul unei băuturi, metabolismul lipidelor scade. „Corpul tău tratează alcoolul ca pe o toxină, eliminarea lui se transformă în prioritate“, spune Angelo Tremblay, profesor de chineziologie la Universitatea Laval din Quebec. Asta îți poate determina corpul să oprească arderea rezervelor curente de grăsimi și carbohidrați pentru ca, în schimb, să obțină energie prin utilizarea alcoolului. Efectul: orice alte calorii ingerate, indiferent că sunt carbohidrații din băutură ori proteinele din shaorma, se vor depune sub formă de grăsimi.

Un bărbat obișnuit are nevoie de o întreagă oră ­pentru a metaboliza 18 mililitri de alcool, cantitatea dintr-o băutură, astfel încât chiar și câteva pahare în plus pot avea un efect dramatic. Conform unui studiu de la UC Berkeley publicat în American Journal of Clinical Nutrition, persoanele care au dat pe gât 30 de mililitri de alcool din două cocktailuri au înregistrat, după două ore, o scădere de 73% în arderea grăsimilor. Iar într-un studiu din Elveția publicat în The New England Journal of Medicine, participanții de sex masculin care au consumat alcool sub forma a două beri la fiecare dintre cele trei mese au experimentat în ziua respectivă o încetinire a arderii grăsimilor echivalentă cu 450 de calorii.

Acesta este unul dintre motivele pentru care am decis să renunț la băutură timp de o lună. „Pe lângă conținutul caloric și impactul pe care îl are asupra arderii grăsimilor, alcoolul îți poate afecta calitatea somnului, pofta de mâncare și poate declanșa o serie de procese care vor încuraja luarea în greutate“, spune dr. Donald ­Hensrud, profesor asociat de medicină preventivă și nutriție la Clinica Mayo din Rochester, Minnesota, și coautorul cărții The New Mayo Clinic Cookbook: Eating Well for Better Health.

„Un motiv pentru a face o pauză permanentă este să vezi cum te simți din punct de vedere fizic și psihic“, spune el. Dacă faci față „experimentului“ (sau chiar te simți mai bine) în timp ce dai jos kilograme, atunci poți adopta măsuri ceva mai moderate ca să-ți menții greutatea.

Lăsând la o parte centimetrii din jurul taliei, două băuturi pe zi ar putea fi mai sănătoase decât niciuna. Dacă ar fi să reprezentăm grafic consumul de alcool și rata mortalității într-o anumită perioadă, curba ar lua forma literei J. Bărbații de la baza literei beau câte două băuturi pe zi și au un risc mai scăzut să moară în acea perioadă, comparativ cu abstinenții. Dar după două băuturi, numărul deceselor începe să crească. De fapt, consumul excesiv de alcool este, după fumat și obezitate, a treia cauză de deces care poate fi prevenită. Propun un toast în cinstea moderației – și pentru găsirea adevărului legat de consumul de alcool și dietă.



1
2
3
4
5
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here