Ai o idee de milioane?

0
121

De Eric Spitznagel. Adaptare de Irina Mereacre. Foto: Cody Pickens.

Era vara lui 1997, iar Randy Hetrick, comandant de batalion întrupele americane Navy SEAL, a fost trimis într-o misiune în Asia. „Când nu ai acces la echipamente de fitness, e o provocare să te menții în formă“, spune el. Așa că a început să experimenteze. Căutând prin rucsac, a descoperit o centură Ju Jitsu. După ce a făcut un nod la un capăt și l-a aruncat pe celălalt peste ușă, a putut să facă o variație de ramat cu un singur braț. Dar își dorea mai multă flexibilitate, așa că a găsit niște benzi de nylon folosite pentru a repara harnașamentul parașutei și a cusut o centură pentru antrenament mult mai elaborată. Avea forma literei Y și mânere care puteau fi folosite și ca suport pentru picior. Acum Hetrick putea să facă tracțiuni, flexii, exerciții pentru zona mediană, pentru picioare – o serie de mișcări aparent interminabilă. Echipei SEAL îi plăcea invenția și a numit-o „mecanismul“. Cu toate acestea, nimeni, și cu siguranță nu Hetrick, nu s-a gândit că „mecanismul“, „o adevărată invenție născută din pură necesitate“, va prezenta interes pentru civili. Circa 17 ani mai târziu, acel mecanism, numit acum TRX (Total-Body Resistance Exercise), a devenit un fenomen în lumea fitnessului. Dar Hetrick nu a avut doar noroc. Ascensiunea lui de la inventator amator la antreprenor în fitness demonstrează că o idee bună înseamnă să câștigi bătălia doar pe jumătate.

Aruncă-te cu capul înainte

După încheierea stagiului militar în 2001, Hetrick a studiat business-ul la Stanford. Avea 36 de ani, era căsătorit și urma să devină tată. „Am reușit să iau primele 20 de examene“, spune el. Dar a realizat că mecanismul ar putea fi un mijloc de a-l trage în sus. L-a prezentat la un curs numit Formation of New Ventures, apoi a dus prototipul la centrul de antrenamente Cardinal. „La puțin timp după, băieții au vrut să-l testeze.“ Cheia succesului? A avut încredere în propriul produs și și-a identificat foarte bine targetul.

Testează și adaptează 

Dacă nu ai succes din prima, ești ca toată lumea. Hetrick a schimbat designul produsului său de cel puțin 50 de ori. Prietenii lui din trupele SEAL și câțiva atleți de elită l-au ajutat. „Indiferent cât de deștept te crezi, ai nevoie de îndrumare dacă vrei să navighezi pe râuri cu ape repezi“, spune el. În cazul lui Hetrick, cele 49 de teste nu au fost neapărat greșeli. „Avem tendința să credem că succesul e ceva bun, iar eșecul e rău“, spune Bill Crawford, psiholog din Houston. „Însă eșecul ne poate oferi informații prețioase despre lucrurile care nu funcționează corespunzător.“

Găsește scurtături

Hetrick și-a realizat prototipul folosind o mașină de cusut de 39 de dolari. Însă și-a întrecut concurenții, care dispuneau de echipamente mai atrăgătoare, dar mai puțin versatile. „Mulți oameni investesc mii de dolari în prototipuri“, spune Bob DeMatteis, autorul cărții From Patent to Profit. Însă marile invenții nu se produc mereu în laboratoare imense. DeMatteis a ajutat la inventarea pungilor de cumpărături din hârtie (cele tipic americane) cu o investiție de doar doi dolari: un cuțit X-Acto, o placă de furnir și umerașe. Astăzi este o afacere de 1,5 miliarde de dolari.

Creează o mișcare

La scurt timp după încheierea programului MBA la Stanford, în 2003, Hetrick a lansat Fitness Anywhere în San Francisco. „Aveam un profit lunar de circa o mie de dolari, dar mi se părea o avere.“ A perseverat, vânzând mai întâi TRX-uri profesioniștilor și antrenorilor, apoi sălilor de fitness. În cele din urmă s-a extins, lansând DVD-uri și creând un sistem de certificări pentru instructorii TRX. Mișcarea a căpătat avânt pe măsură ce oamenii au început să conceapă și să împărtășească propriile exerciții și circuite cu TRX.

Transmite un mesaj

„Desigur, antrenamentul cu suspensii nu era o noutate“, spune Fabio Comana, specialist în fiziologia exercițiilor la Academia Națională de Medicină Sportivă din SUA. Sloganul a diferențiat TRX-ul de alte produse: „Transformă-ți corpul într-un aparat“. Hetrick îl prezenta drept „sala de fitness din rucsacul tău“ – la fel de firesc pentru antrenamente precum e iPod-ul pentru muzică. „Portabilitatea și confortul pentru efectuarea exercițiilor reprezintă o rețetă de succes“, spune Fabio Comana. „TRX-ul a satisfăcut nevoile consumatorului – posibil chiar și pe cele neștiute de acesta.“

Continuă să creezi

Astăzi TRX are 110 angajați și un profit de peste 50 de milioane de dolari. Însă Hetrick știe că TRX trebuie să evolueze în ­continuare. „O dată la câțiva ani vom veni cu o altă invenție“, spune el. Cea mai recentă, TRX Rip Trainer, este o bară prinsă de un cablu de rezistență, destinată în special antrenamentelor cu rotiri efectuate la viteză mare, cu sarcină redusă, dar și pentru lucrarea zonei mediane. Este prea devreme pentru a stabili dacă noul accesoriu va avea succes, însă Hetrick menționează că „ascensiunea“ acestuia este semnificativ mai rapidă decât cea a mecanismului original.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here