Obiceiuri care-ți dăunează grav sănătății… spermei

0
2053

Știi și tu cum e: fii mereu atent la supermarket când e la reducere pachetul cu prezervative, verifică-l înainte și după sex, pipăie-l, umple-l cu apă când nu ești sigur (din păcate, momentele astea nu-s tocmai rare), apoi calculează împreună cu iubita zilele alea safe, apoi zilele periculoase și așa mai departe. Toate astea, să nu care cumva…

Unii dintre noi, însă, când iau decizia aia importantă, află, deseori prea târziu, că s-au ferit degeaba – sperma lor e ieșită din garanție. Uneori, vine cu vârsta sau cu moștenirea genetică, alteori neplăcerea poate fi provocată sau ajutată de niște obiceiuri mai puțin sănătoase. Iată-le…

Adormi târziu

Oprește meciul ăla plictisitor din Cupa Confederațiilor sau cine știe ce tur preliminar, mai ales dacă a ajuns în prelungiri. Sau abține-te de la „încă un episod și mă culcˮ. Tipii care dorm mai puțin de 6 ore în timpul nopții au șanse cu 31% mai mici să-și lase partenera gravidă decât a celor care strâng 7-8 ore de somn (vezi studiul celor de la Fertility & Sterility).

Lipsa somnului afectează producția testosteronului, esențial pentru fabrica ta de spermă. Dar, ai grijă, și ce-i mult strică. Bărbații care trec de 9 ore n-au ieșit prea bine la analizele de fertilitate. Așa că setează-ți bine ceasul și organizează-ți programul.

Eviți peștele

O dietă bogată în mâncăruri pe bază de pește îți vor ajuta înotătorii. Cei de la Harvard au confirmat asta în urma unui studiu realizat pe 155 de bărbați, iar cei care au consumat mai mult pește – în special ton și somon, bogat în omega-3 – au avut rezultatele cele mai bune la calitatea și sănătatea spermei. Pe de altă parte, cei care consumau în mod regulat carne procesată (șuncă, salam, cârnați), s-au înghesuit spre coada listei. Bașca, să nu uităm: de la șuncă și conserve cu carne, până la mezeluri, cârnaţi și slănină, sortimentele de carne procesată au fost încadrate în aceeași grupă de risc cancerigen ca ţigările, alcoolul, arsenicul și azbestul, potrivit unui raport al Agenţiei Internaţionale de Cercetare a Cancerului (IARC), din cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS).

Bei prea multe băuturi răcoritoare

Știi prea bine că sucurile nu-s tocmai sănătoase, dar înțelegem că uneori pur și simplu vrei să te răsfeți. Dar nu fi lacom: bărbații care obișnuiesc să bea mai mult de o băutură carbogazoasă pe zi pot avea probleme cu motilitatea spermei. Asta pentru că prea mult zahăr = rezistență la insulină, iar în cazul ăsta celulele tale nu mai pot extrage glucoza din sânge și s-o transforme în energie. Dacă ai luat și-n greutate în ultima vreme, mare grijă – prea multă grăsime obligă corpul să producă mai puțin testosteron și mai mult estrogen, hormon care nu ajută deloc la fertilitate.

Te stresezi

Pe lângă alte lucruri, stresul îți poate face praf hormonii de reproducere și poate duce la apariția inflamațiilor – plus probleme cu erecția. Majoritatea psihologilor spun că stresul e gratuit și nu schimbă cu nimic evenimentele din viața noastră, ci eventual doar starea de sănătate. Fii mai relaxat, ieși mai des cu prietenii, uită-te la niște stand-up comedy, fă niște Jumping Jacks… doar nu vrei să nu mai poți face sex sau copii din cauză că n-ai găsit loc de parcare.

Ții telefonul în buzunarul de la pantaloni

Asta o facem cam toți și pare destul de serioasă – la concluzia asta s-a ajuns după ce-au fost analizate a nu mai puțin de 1.492 de mostre. Radiațiile ridică temperatura în scrot și influențeaază motilitatea și viabilitatea spermei – la nivel de concentrație, însă, nu s-au observat schimbări. Sigur, asta nu înseamnă să ai mereu geantă sau rucsac cu tine. Sau, mai rău, să-ți prinzi un suport undeva la tibie. Dar, dacă ești genul care-l ține toată ziua în buzunar, poate n-ar fi rău când ești la serviciu să-l scoți și să-l lași undeva pe-o masă. Știi vorba aia, better safe than sorry.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here