Vezi în viitor

0
869

De Markham Heid. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Ilustrație de SciePro.

Tulburările de vedere sunt în creștere printre tineri. Protejează-ți ochii de acești sabotori.

Acoperă-ți un ochi și citește acest text. Acum încearcă cu celălalt ochi. Te-ai chinuit puțin să vezi clar cu unul dintre ochi? Dacă răspunsul este afirmativ, atunci ochii îți trimit un mesaj de avertizare. Nu ești singurul cu această problemă. „În prezent există numeroși tineri care suferă de tulburări de vedere“, spune consultantul Men’s Health SUA dr. -Kimberly Cockerham, profesor asociat în oftalmologie la Universitatea Stanford. Sunt în creștere cazurile de miopie (incapacitatea de a vedea clar obiectele situate la distanță), glaucom, cataractă și alte afecțiuni ale ochiului. Unul dintre principalii vinovați este utilizarea ecranului (telefon, tabletă, TV, laptop). Însă îți pot afecta vederea și stresul, nutriția precară, fumatul și obezitatea. Evită următoarele greșeli ca să vezi clar acum și în viitor.

Nu te deconectezi

Lumina albastră a dispozitivelor poate fi asociată cu degenerescența maculară, în urma căreia se distruge vederea centrală. Când ne concentrăm, clipim mai rar. Asta duce la „sindromul privitului la computer“ – uscarea ochilor,  oboseală.

Salvează-ți ­vederea „Ține ecranul la cel puțin 40 cm și mărește dimensiunea textului“, spune dr. Mark Rosenfield, de la Colegiul de Optometrie SUNY.

Ești prea stresat

Cortizolul, hormonul stresului, poate duce la afectarea retinei și, mai departe, la corioretinită seroasă centrală (CRSC), o acumulare de lichid care cauzează vedere încețoșată.

Salvează-ți vederea Exercițiile și meditația pot alunga stresul. Sau ascultă muzică: o oră petrecută la un eveniment de muzică live poate reduce nivelurile de cortizol cu 25%, arată un studiu britanic.

Citești prea aproape

Cu cât ții mai aproape de ochi un obiect – un telefon, o carte –, cu atât mai intens lucrează organul văzului. Acest obicei poate cauza alungirea globului ocular, care se traduce prin miopie.

Salvează-ți vederea La fiecare 20 de minute, ia o pauză și țintește cu privirea un obiect situat la circa șase metri distanță, timp de 20 de secunde. Privește pe fereastră, dacă poți; peisajele relaxează ochii.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here