Ține transpirația sub control

0
579

DE Jerilyn Covert și Juno DeMelo. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Guliver/ThinkStock.

Menţine-ţi corpul răcorit cu analiza noastră despre sudoare.

Transpiraţia are o reputaţie proastă, dar e o secreţie cu multiple funcţii vitale. Te răcorește, îţi hidratează pielea și conţine compuși antibacterieni care te scapă de infecţii. Fiecare dintre glandele sudoripare este înconjurată de o reţea de nervi. Când ţi se încălzește corpul, acești nervi declanșează un lanţ de semnale care pornesc „furtunul“.

Transpiră mai puţin

Axile

Deodorantele pe bază de aluminiu blochează porii ca să împiedice transpiraţia. Aplică-le noaptea, când nivelul de transpiraţie este minim. „Dacă ai axilele extrem de păroase, un spray ori roll-on ar putea să funcţioneze cel mai bine“, spune dr. Bruce Brod, dermatolog la Penn Medicine.

Mâini

Palmele tale sunt printre cei mai mari declanșatori ai transpiraţiei. Așadar, dacă sunt umede în permanenţă, e posibil să ai nevoie de injecţii cu Botox, care să blocheze semnalele nervoase ce stimulează transpiraţia.

Picioare

Fiecare picior produce jumătate de litru de transpiraţie pe zi. Presară niște Desenex Athlete’s Foot Antifungal Shake Powder (9 dolari, amazon.com). Încearcă șosetele din microfibră cu bioceramice, cum sunt Salomon Recovery Dx+Sx (139 lei, emag.ro); reglează căldura mai bine decât bumbacul, diminuând transpiraţia, confirmă un studiu publicat în Textile Research Journal.

Zona inghinală

Poartă pantaloni scurţi largi care să permită pătrunderea aerului. Ieși în oraș după sală? Pudrează-ţi „băieţii“ cu Bálla for Men Body Powder (amazon.com, 47 dolari).

De ce miroși urât

Sudoarea în sine nu te face să duh-nești. Transpiraţia obișnuită e, în esenţă, inodoră, însă atunci când bacteriile pătrund în sudoare, ele formează molecule impregnate cu un miros specific. Iată ce au microbii în meniu.

1. Stres

Când ești sub presiune, transpiri și de la glandele parfumate, care secretă un lichid gros ce produce un miros puternic, înţepător.

2. Ulei

Acesta se scurge din glandele sebacee, care sunt doldora pe scalpul și în axilele tale. Chestia aia unsuroasă se amestecă și cu transpiraţia.

3. Dieta

Unele molecule din mâncare (ca usturoi sau curry) pot ateriza în fluxul tău sangvin, de unde migrează în glandele sudoripare.

4. Pielea moartă

Pentru bacterii, e mai mult o garnitură decât un fel principal. În zonele cu pliuri, pielea moartă se poate desprinde și astfel va hrăni bacteriile.

Răcorește-te!

Aceste trucuri te ajută. (Oprește-te dacă ameţești, îţi este greaţă sau te simţi slăbit.)

1. Răcește palmele

Ţine o sticlă cu apă îngheţată. Schimbă mâinile la fiecare 5 minute. „Ţesutul îngheţat va răcori sângele care -curge prin el.“ Craig Heller, doctorand, biolog la Stanford.

2. Fă gargară

Ia la tine o sticlă cu apă de gură, de dimensiuni reduse. „Mentolul te face să percepi aerul ca fiind mai rece“, spune Christopher Stevens, cercetător la Universitatea Southern Cross.

3. Pune gheaţă

Un guler care să răcorească gâtul îţi poate păcăli corpul să simtă mai multă răcoare. Ultramaratonistul Pete Kostelnick înfășoară în jurul gâtului său o bandană cu gheaţă.

Articol preluat din ediția de iulie-august 2017.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here