Testeaza-ti intestinele

9 ianuarie 2009

Indiferent daca ai burta sau un abdomen de invidiat, in interior se petrec lucruri foarte importante. Dar oare zona ta de mijloc "trece clasa"?Ion Popescu are 27 de ani si e jurist.
Dar asta nu e numele lui real. Nu vrea sa apara in revista noastra, in varianta scrisa sau cea de pe site, ca un tip chinuit de diaree, flatulenta si dureri abdominale atroce. "Nu-mi stabilesc intilniri inainte de ora 10 dimineata", marturiseste el. "Stomacul meu o ia razna dupa micul dejun." Rusinea si disconfortul trec odata cu… scaunele. Dar nu e singurul barbat care pateste asa ceva.

1-sanatate-testeaza-tiintest-page-2-image-0001.jpg
Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →

Indiferent daca ai burta sau un abdomen de invidiat, in interior se petrec lucruri foarte importante. Dar oare zona ta de mijloc “trece clasa”?

Ion Popescu are 27 de ani si e jurist.

Dar asta nu e numele lui real. Nu vrea sa apara in revista noastra, in varianta scrisa sau cea de pe site, ca un tip chinuit de diaree, flatulenta si dureri abdominale atroce. “Nu-mi stabilesc intilniri inainte de ora 10 dimineata”, marturiseste el. “Stomacul meu o ia razna dupa micul dejun.” Rusinea si disconfortul trec odata cu… scaunele. Dar nu e singurul barbat care pateste asa ceva.

Problemele digestive pot da peste cap stomacul oricarei persoane. La fel ca pielea ta, mucoasa stomacului are contact direct cu lumea exterioara, cea cruda si nemiloasa. Cind acest strat protector nu reuseste sa absoarba substantele folositoare si sa le blocheze pe cele daunatoare, intregul corp e in pericol. De aceea, am vorbit cu cei mai buni specialisti din domeniu, pentru a afla ce-ar trebui sa faci pentru a restabili pacea in abdomenul tau. Incepe prin a raspunde la urmatoarele intrebari.

Maninci destule fibre?

Sint fibre de calitate?

De ce e important – Fibrele alimentare umplu intestinul, accelerind tranzitul fecalelor prin intestinul gros. Astfel, ele scurteaza timpul de absorbtie a toxinelor in organism. “De asemenea, fibrele sint o sursa de hrana pentru bacteriile din colon”, spune dr. Walter J. Coyle, directorul programului de gastroenterologie de la Clinica Scripps Torrey Pines, din La Jolla, California.

Cum treci testul – Consuma zilnic 25-30 de grame de fibre, adica 7-9 portii de fructe si le gume (1 portie = 60 grame). “Fibrele contin fitochimicale si antioxidanti care protejeaza mucoasa colonului”, explica dr. Coyle. Iar daca te simti constipat, ia un supliment de fibre pe baza de metilceluloza (Citrucel, Metamucil sau Perdiem), care nu produce flatulenta.

Cea mai mare greseala – Nu trece peste noapte de la 3 la 30 de grame, altfel te vei gasi intr-o situatie cel putin stinjenitoare. Te vei balona si vei produce mirosuri neplacute. Ia-o incet si mareste gradual portia ta zilnica de fibre.

Iei si prebiotice, alaturi de probiotice?

De ce e important – Probabil ai auzit de probiotice, acele microorganisme prietenoase care ajuta la reglarea digestiei. Dar pentru a profita la maximum de efectele lor, ai nevoie si de prebiotice (fibre de carbohidrati, cunoscute si sub denumirea de oligozaharide), pe care stomacul si intestinul subtire nu le pot digera. Cind aceste fibre ajung in intestinul gros, bacteriile le descompun si se hranesc cu ele.

“Prebioticele ajuta la inmultirea bacteriilor benefice din organism si la mentinerea celor deja existente”, spune dr. James Versalovic, director al sectiei de microbiologie de la Spitalul de Copii Texas din Houston si profesor asociat de patologie la Colegiul de Medicina Baylor.

Cum treci testul – Consuma 5 grame de prebiotice impreuna cu doza zilnica de 1 miliard UFC (unitati de formare a coloniei bacteriene) de probiotice. Acestea din urma se gasesc in iaurturile de calitate si in alte produse lactate fortificate, in timp ce anghinarea, cerealele integrale, ceapa, usturoiul si bananele sint surse bogate de prebiotice. Exista si alimente fortificate cu prebiotice – cauta pe lista ingredientelor cuvintele “inulina” si “fructooligozaharide”. Sau ia un supliment care sa le contina pe acestea.

Cea mai mare greseala – Daca nu ti-ai luat doza de prebiotice, nu intra in panica. Substantele nutritive ramin o vreme in intestin.

Folosesti antibiotice numai cind e absoluta nevoie?

De ce e important – Antibioticele elimina agentii infectiosi, dar au si o serie de efecte secundare. “Un antibiotic e ca o bomba care explodeaza in colon”, crede dr. Patricia Raymond, membra a Colegiului American de Gastroenterologie. “Microorganismele benefice organismului mor si ele.” Dintr-odata, Clostridium difficile, violentul microb bacterian ce afecteaza intestinele, care in mod normal ar fi tinut la respect de bacteriile benefice, incepe sa se inmulteasca mai repede decit pot vinzatorii in lipsa sa doboare pretul unei actiuni.

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Sănătate

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți