Te trezești obosit, indiferent câte ore dormi? 10 lucruri care îți pot afecta somnul

0
700
calitatea somnului

De cele mai multe ori când vorbim despre o viață sănătoasă, alimentația și sportul sunt primele lucruri la care ne gândim. Lor li se mai alătură însă odihna, care reprezintă unul dintre aspectele esențiale pentru un stil de viață echilibrat. Aici putem învăța de la sportivii de performanță, pentru care recuperarea prin somn e la fel de importantă ca antrenamentul zilnic. Fără odihnă, organismul pur și simplu ar ceda.

Din păcate, din lipsă de timp, poate din cauza unui program haotic sau pur și simplu din comoditate, somnul este de multe ori neglijat. Și nu vorbim neapărat despre câte ore dormim în fiecare noapte, ci despre calitatea lor.

Dacă obișnuiești să te trezești obosit, indiferent câte ore dormi, iată 10 lucruri care îți pot afecta somnul:

  1. Dormi cu telefonul mobil lângă tine

Cine nu a pierdut o jumătate de oră înainte de culcare ca să se joace pe telefonul mobil? Unii poate preferă să mai trimită un ultim email sau să citească știrile serii, alții se uită la serialul preferat pe tabletă și, să recunoaștem, foarte mulți aleg să mai dea o ”tură” pe Facebook să vadă ultimele postări ale prietenilor lor.

Toate aceste obiceiuri pot fi însa extrem de dăunătoare somnului, susține Doctorul Gregory Marcus, într-un studiu bazat pe 653 de persoane și citat de CNN. ”Utilizarea telefoanelor mobile înainte de a ne culca a condus la un somn de o calitate mai proastă și o perioadă mai lungă de timp pierdută până să adormim”, este concluzia acestuia.

  1. Temperatura camerei

Un somn de calitate este direct influențat de temperatura camerei în care alegem să ne odihnim. O cameră care nu este încălzită corespunzător poate provoca multe nopți de odihnă precară, așa că este extrem de important să ne alegem cu mare atenție sursa de căldură din dormitor, camera în care trebuie să ne simțim cel mai confortabil cu putință.

Foarte eficiente, ușor de montat, elegante și cu un design excelent sunt aceste calorifere din aluminiu. Pot fi strecurate fără probleme în punctele cheie din cameră și încălzesc încăperea într-un timp extrem de scurt, pentru un maximum de confort și căldură pentru odihna fiecăruia.

  1. O gustare dulce înainte de culcare

Gustările nocturne sunt de multe ori irezistibile, dar trebuie să fim conștienți că reprezintă o sursă reală de probleme. Dulciurile mâncate înainte de culcare pot provoca o cădere de insulină, ceea ce rezultă în creșterea nivelului de cortizol și o producție scăzută de melatonină. Aceasta din urmă este responsabilă cu ciclul de somn și, în esență, starea de odihnă și prospețime atunci când ne trezim dimineața.

  1. O cafea pe seară

Cafeaua reprezintă pentru unii mai mult decât o sursă de energie, ci un obicei născut din plăcerea gustului. Un studiu publicat în 2013 de către Centrul Medical Henry Ford din Michigan arată că o simplă ceașcă de cafea băută cu 6 ore înainte de culcare afectează atât durata, cât și calitatea somnului.

  1. O țigară înainte de somn

Centrul Medical al Universității din Rochester a reușit să descopere în 2013, în urma unui studiu preluat de publicația americană Huffington Post, că tutunul înainte de culcare provoacă o dereglare a ritmului circadian. Un alt studiu realizat în 2011 a legat fumatul înainte de a adormi cu apneea în somn, adică o întrerupere temporară a respirației, de la intervale de câteva secunde, la câteva minute.

  1. Faci sport seara?

Exercițiile fizice acasă, jogging-ul sau antrenamentele la sală la ore târzii, înainte de culcare, nu sunt cele mai indicate. Doctorul Stuart Quan de la Universitatea Harvard îi sfătuiește pe cei care au probleme să adoarmă noaptea să facă sport în prima parte a zilei, altfel toate necazurile lor s-ar putea înrăutăți, din pricina nivelului ridicat de adrenalină din organism.

  1. Programul haotic

Somnul de calitate mai poate fi afectat și de un stil de viață imprevizibil, cu nopți albe și dimineți târzii. Organismul are nevoie de un pic de organizare și chiar dacă adunăm într-o săptămână și peste 50 de ore de somn, un program haotic nu ne va garanta și odihna pe care o căutăm. În mod cert, o noapte cu 12 ore de somn, urmată de alta cu 4 ore nu reprezintă o soluție.

  1. Aparatura din casă

Aparatura din casă ne poate afecta somnul fără să ne dăm seama. Un aparat pornit de aer condiționat și un frigider mult prea gălăgios sunt doar două obiecte din locuința fiecăruia care pot strica orele de odihnă. Pentru o refacere completă prin somn, avem nevoie de liniște totală în jurul nostru.

  1. Sursele de lumină din cameră

Până și cea mai slabă sursă de lumină din încăpere poate fi dăunătoare somnului. Neurologul George Brainard explică pentru New York Times, în cuvinte simple, de ce: ”Lumina funcționează precum un drog, doar că nu este sub nicio formă un drog”.

Lumina artificială produsă de aparatele electronice din casă, deși insesizabil de mică, precum un simplu led, influențează în mod decisiv calitatea somnului. Astfel de led-uri pot crește nivelul de cortizol din organism. Acesta din urmă ajunge să ne dea peste cap ceasul biologic, ceea ce se traduce într-un somn foarte prost.

Prea mult somn

Sună ironic, dar somnul prelungit nu garantează o odihnă mai bună și chiar ne expune unor probleme medicale grave, precum cele cardiace, depresia și chiar diabetul, așa cum a reieșit în urma unui studiu realizat de Facultatea de Medicină din Quebec.

 

Sursă foto: Shutterstock / Copyright By FXQuadro

(P) Articol realizat împreună cu calorifele aluminiu



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here