Te omoară munca?

9 iulie 2014

Evident, reparatul acoperișurilor e o muncă periculoasă. Dar și o activitate de birou îți afectează sănătatea. Răspunde la acest chestionar și află dacă jobul îți scurtează viața

Print

Cum te deplasezi spre serviciu?
A. Pe bicicletă, pe jos sau alergând. [0]
B. Cu mașina pe o distan­ță scurtă, cu transportul public. [+1]
C. Cu mașina pe o distanță mare. [+2]

Condusul mașinii se corelează cu depozite mai mari de grăsime și cu valori crescute ale tensiunii arteriale. Persoanele care merg pe jos sau cu bicicleta au un risc mai mic de diabet și obezitate, ca și cele care folosesc transportul în comun. Dacă totuși mergi cu mașina la birou, nu te grăbi și nu asculta muzică agresivă.

 

Șeful îți trimite un email. Care e primul tău gând?
A. Îți confirmă că vă vedeți sâmbătă la un meci de fotbal. [0]
B. Tare. Se pare că mă ține minte. [+1]
C. Nasol. [+2]

Dacă nu ești apreciat la locul de muncă, pulsul îți poate crește cu o valoarea riscantă de până la 79%, arată un studiu israelian. Consolidează-ți relația cu șeful în ­timpul liber, făcând planuri de weekend sau de vacanță. Și nu uita de ținută: un studiu britanic arată că majoritatea managerilor agreează angajații care le urmează exemplul vestimentar.

  

Ședințele de la prima oră includ gogoși și covrigi?
A. Nu. Colegii mei au grijă la alimentație. [0]
B. Da, dar încerc să nu le gust și eu. [+1]
C. Evident. Și sunt delicioase. [+2]

Două săptămâni cu gustări matinale gen covrigei cu brânză înseamnă patru kilograme în plus pe an. Conform unui studiu al Universității Minnesota, când te abții să mănânci o gustare, riști să consumi altceva mai târziu. Așa că încearcă să îți menții greutatea stând în preajma colegilor care au provizii de fructe și nuci în zilele stresante.

 

Cât durează pauza ta de prânz?
A. 20 de minute. [0]
B. O oră. [+1]
C. Pauză? Mănânc și trimit e-mailuri în același timp. [+2]

O pauză de 20 de mi-nute reduce semnificativ încordarea acumulată la muncă, spun cercetătorii germani. Conform unui alt studiu, productivitatea scade atunci când prânzul durează peste o oră. Savurează-ți mâncarea, apoi întoarce-te la lucru. Și nu uita că nu trebuie să te grăbești: un studiu grecesc arată că cei care mănâncă repede au risc mare de creștere în greutate.

 

Când colegii ies la o bere după ­program, te duci și tu?
A. Da, eu sunt organizatorul. [0]
B. Doar dacă nu am alte planuri. [+1]
C. Nu. Toți sunt niște cretini. [+2]

Într-un studiu israelian, bărbații care nu participau la astfel de întâlniri aveau șanse de 2,4 ori mai mari de a muri în 20 de ani, față de cei mai prietenoși. Încearcă să îți cooptezi colegii la o cafea săptămânală, te sfătuiesc psihologii. Și limitați-vă la discuții fără legătură cu munca. Când știi lucruri personale despre colegi, relația profesională e mai bună.

 

Câte ore lucrezi pe săptămână?
A. 40, în program de zi. [0]
B. Mai mult de 40, în program prelungit. [+1]
C. Mai mult de 40, inclu­zând ture de noapte sau program neregulat. [+2]

Turele neregulate, chiar dacă sunt în fabrică sau la volan, îți pot crește cu 23% riscul de infarct miocardic, conform unui articol din British Medical Journal. Alți britanici au arătat că turele care durează mai mult de 11 ore ar putea să îți dubleze riscul de depresie. Îți sună cunoscut? Atunci fă-ți niște teste de screening pentru bolile cardiovasculare.

  

Dacă ai avut un scor între 0-4
Felicitări! Muncești pentru o viață îndelungată. Încearcă să îi ajuți și pe cei de lângă tine. Conform American Journal of Public Health, așa îți poți diminua riscurile de boli asociate cu stresul.

Dacă ai avut un scor între 5-8
Ai avea nevoie de ceva îmbunătățiri. Începe cu domeniile unde ai avut punctajul mai mare. Încearcă să te miști mai mult pe parcursul zilei. Ridică-te mai des, mergi la toaletă la alt etaj, folosește scările.

Dacă ai avut un scor între 9-12
Analizează-ți locul de muncă. Fă acum tot ce poți și scrie un plan pentru următoarele 6-12 luni, care să presupună mutarea mai aproape de birou, schimbarea jobului ori reorientarea în carieră.

 

Adaptare de dr. Oana Zărnescu. 



Categorii: Sănătate

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți