Specialiștii noștri știu răspunsul

0
401

Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Ilustrație: Toby Leigh.

Sunt eficiente suplimentele pentru ochi?

Unele funcţionează, însă altele sunt puse sub semnul întrebării. „Evită produsele care susţin că previn cataracta ori îţi îmbunătăţesc vederea“, avertizează consultantul Men’s Health în oftalmologie, dr. Kimberly Cockerham. Cercetările actuale nu le susţin promisiunile. Prin urmare, ce suplimente nu încearcă să te păcălească? În general, poţi să ai încredere în cele care te ajută să tratezi uscăciunea ochilor ori să încetinești progresul degenerescenţei maculare legate de vârstă (DMLV). Cercetările din International Journal of Ophthalmology arată că 65 de procente dintre oamenii cu sindromul ochiului uscat (denumit și keratoconjunctivita sicca) care au luat zilnic un supliment cu Omega-3 (325 mg EPA, 175 mg DHA), timp de trei luni, au înregistrat ameliorări ale simptomelor. „Acești acizi grași ajută la scăderea inflamaţiei de la nivelul ochiului, cea care favorizează glandele lacrimale să producă o secreţie anormală de lacrimi“, spune dr. Cockerham. În ceea ce privește degenerescenţa maculară, cercetătorii de la National Eye Institute au descoperit că o combinaţie de vitamine C, E, luteină, zeaxantină și zinc poate reduce cu 25 de procente riscul de apariţie a afecţiunii în următorii cinci ani.

Soția mea merge mereu la ginecolog. Ar trebui să vizitez urologul la fel de des?

Diferenţa dintre specialistul tău și al ei implică mai mult decât niște etriere (suport larg de picioare pentru mese ginecologice) și un specul (dilatator pentru a lărgi spaţiul dintre pereţii vaginului). O mare parte dintre femei încep să facă un control anual la ginecolog încă din vremea adolescenţei. „Drept rezultat, acești doctori tind să aibă o dublă responsabilitate, atât ca specialiști în sănătatea femeii, cât și ca medici primari“, spune dr. Bradley Leibovich, urolog la Clinca Mayo. În afară de examinarea pelvină și proba pentru testul Babeș-Papanicolau, ginecologii palpează frecvent și sânii, verifică eventualele boli cu transmitere sexuală (BTS), au de-a face cu probleme de sănătate generală și fac o examinare medicală de bază. În schimb, în cazul băieţilor adolescenţi, medicul generalist este cel care se ocupă cu controlul organismului, cum ar fi diagnosticarea herniei și examinarea testiculelor. Doar dacă există o problemă se va face trimitere către urolog. Aceeași regulă se aplică și dacă observi sânge în urină, o umflătură la nivelul scrotului ori alte nereguli ale aparatului urinar. Acesta este sistemul până împlinești 50 de ani, vârsta când crește semnificativ riscul de cancer de prostată (ori 40 de ani, dacă ai un istoric familial al bolii). „În aceste cazuri, stabilește cu doctorul tău dacă ar fi bine să mergi la un control anual la urolog pentru un test pentru a-ţi măsura nivelul de antigen specific prostatic din sânge (PSA)“, sugerează dr. Leibovich. Dar poate ar trebui să refuzi testul glandei; o analiză efectuată de un grup de specialiști independenţi – U.S Preventive Services Task Force – spune că testul nu este suficient de concludent pentru a fi recomandat.

Contează dacă uleiul meu de măsline este depozitat într-un recipient de sticlă, plastic sau metal?

Plasticul este problema: în comparaţie cu sticla și metalul, e mai permeabil la oxigen, care accelerează procesul de oxidare și de râncezire a uleiului de măsline, explică dr. Selina Wang, director în cercetare la Centrul Davis Olive din cadrul Universităţii California. Când cercetătorii din Spania au evaluat diferite tipuri de recipiente au descoperit că uleiul de măsline ambalat în plastic a râncezit mult mai repede și și-a pierdut o mare parte din polifenoli după șase luni. Am menţionat că era un plastic transparent? Când lumina și oxigenul se întâlnesc, uleiul de măsline se degradează mai rapid, spune Wang. Asta face ca sticla închisă la culoare și cutiile metalice să fie primele alegeri, datorită protecţiei împotriva luminii și a oxigenului. Dacă optezi pentru sticlă, păstrează uleiul în întuneric. Locul ideal de depozitare: un raft din bucătărie ori cămară, cu temperatura de 10-15°C. Într-un studiu australian, cercetătorii au descoperit că temperaturile mai mari­ pot diminua semnificativ conţinutul nutriţional al uleiului de măsline. Dacă vrei să testezi lichidul uleios prezent deja în cămară, toarnă o cantitate mică pe o farfurie albă. Dacă are o culoare mai mult maronie decât gălbuie, aruncă produsul. Studiul spaniol a descoperit, de asemenea, că maroniul este culoarea uleiului alterat.

Aveau bărbații din peșteri 6-pack-uri? 

Da. Dar nu făceau exerciţii cu kettlebellul; aruncau suliţe și balansau topoarele. Activităţi precum vânatul și colectatul prăzilor aveau niveluri de solicitare la fel de extreme ca cele ale studenţilor atleţilor din zilele noastre, spune dr. Danny Longman, postdoctorand în antropologie la Universitatea Cambridge. În realitate, potrivit unui studiu din 2013 publicat în Journal of Human Evolution, expediţiile după carnea de mastodont, ce durau mai multe săptămâni, aveau loc pe terenuri de vânătoare întinse pe circa 8.000 km2; alergătorii de cross-country parcurg săptămânal distanţe de 120-160 de kilometri. La fel de importantă era și hrana lor: într-o zi bună, strămoșii noștri consumau circa 2.000 de calorii provenite din carne slabă, proaspătă, pește, nuci, legume și fructe. Nu erau în meniu: cereale, lactate și tot ce găsim în alimentele procesate din prezent, inclusiv sodiu în exces, zaharuri adăugate și grăsimi trans. De aici a venit inspiraţia pentru dieta Paleo de astăzi: într-un studiu olandez, persoanele obeze care au respectat acest plan au redus trei centimetri din circumferinţa taliei după doar două săptămâni, fără să fie nevoiţi să vâneze și să ucidă. Așa că oamenii cavernelor nu căutau să obţină un 6-pack – acesta îi găsea pe ei.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here