Secretele vasului de toaletă

23 martie 2015

Am îndrăznit să ridicăm capacul, ca să-ți arătăm ce „spun“ materiile fecale despre sănătatea ta.

MH1113_DPT_HEA_01
Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →

De Julie Stewart. Foto: Travis Rathbone. Adaptare de dr. Silviu Zărnescu.

Pe lângă sex, puține dintre funcțiile organismului sunt la fel de intime precum defecația. Spre exemplu, cu siguranță ai trecut pe lângă vreun tip care a tras pe dreapta ca să se ușureze, dar punem pariu că singurul bărbat pe care l-ai văzut stând pe vine a fost unul care încerca să schimbe roata mașinii. Este clar, vorbim despre o treabă pe care e musai s-o faci în secret. Intră în baie, încuie ușa, încearcă să fii cât mai silențios și, apoi, folosește cu încredere hârtia igienică și un odorizant ca să elimini orice urmă de miros neplăcut. Este ca și cum ai comite o crimă, după care ai distruge probele. În graba de a trage apa, pierzi o ocazie unică de a-ți evalua sănătatea. De la culoare la consistență, bucățile care zac în apă sunt ca frunzele de ceai care așteaptă să fie citite. Ele pot semnala afecțiuni precum boala Crohn, sindromul intestinului iritabil, cancerul de colon sau o obstrucție intestinală. Dacă totul îți sună (și pare) a fi o aiureală, poate că a venit momentul să obții o notă mai mare la o materie pe cât de incomodă, pe atât de importantă.

Lecția 1

Regularitatea este un lucru bun

Te întrebi, probabil, dacă frecvența vizitelor tale la toaletă este normală. Ei bine, iată părerea oamenilor de știință: cercetătorii japonezi au constatat că un bărbat sănătos defechează, în medie, de două ori pe zi. Dar care-i treaba cu acest „în medie“? Atunci când vorbim de frecvență, nu există un număr ideal. „Mișcările colonului diferă de la persoană la persoană, iar asta înseamnă că este deopotrivă normal și sănătos să mergi la toaletă de trei ori pe zi, dar și de trei ori pe săptămână“, spune specialistul gastroenterolog Richard J. Saad, de la Universitatea din Michigan. „Este cazul să te îngrijorezi dacă ritmul colonului tău se modifică brusc – după ce timp de zece ani ai mers de trei ori pe săptămână, deodată simți nevoia să te așezi pe vasul de toaletă de trei ori pe zi“, spune dr. Saad. „Nu trebuie să ignori modificările bruște ale peristaltismului colonului, nici în privința frecvenței, nici a formei.“

Desigur, contează și forma fecalelor eliminate. Cercetările doctorului Saad sugerează că cele mai sănătoase variante ar arăta ca niște cârnați netezi. „Uneori pot fi ceva mai tari – ca niște cârnăciori cu mici fisuri – și chiar puțin moi, sub forma unor bile“, spune el. Dar orice este mai tare sau mai moale de atât poate semnala o problemă. „Abaterile de la formă (sau frecvență) pot fi un simptom al banalei constipații, dar și al unor chestiuni mult mai serioase precum sindromul intestinului iritabil, boala Crohn, obstrucția intestinală sau chiar cancerul de stomac ori de colon“, spune
dr. T. Lee Baumann, consultant medical din Birmingham, Alabama, autorul cărții Clearing the Air: Art of the Bowel Movement.

Obține o notă mai mare Aruncă o privire în vasul de toaletă. Chestia aia care plutește pare a fi tare? Între vizitele la toaletă au trecut câteva zile, când altădată treceau doar câteva ore? Atunci ia în considerare să bei cu un pahar de apă în plus la fiecare masă. Conform unui studiu publicat în American Journal of Gastroenterology, consumul de lichide este cel mai mare „prezicător“ al constipației. Persoanele care beau puțină apă au șanse mai mari să se confrunte cu problema, comparativ cu cele care se hidratează mai bine. „Este importantă și includerea în dietă a unei cantități crescute de fibre insolubile“, spune dr. Baumann. Organismul tău nu poate transforma această hrană în substanțe direct asimilabile, așa că ele vor trece prin intestine și îți vor înmuia fecalele. Un studiu efectuat în Marea Britanie arată că adăugând cel puțin 3,5 grame de tărâțe de grâu (un tip de fibre insolubile) în dieta ta zilnică, îți poți ameliora constipația și alte aspecte ale digestiei în doar două săptămâni. Pentru rezultate vizibile, consumă zilnic o porție de cereale integrale cu fibre insolubile.

În caz că problema stă total diferit – produci „bile“ în loc de „crenvurști“ sau mergi la toaletă mai des ca oricând –, ia un laxativ pe bază de fibre solubile. „Acestea absorb apa și, pe măsură ce traversează tubul digestiv, capătă consistența unui gel“, spune dr. Baumann. Rezultatul: fecale mai tari, eliminate mai rar. Și dacă aceste modificări din dietă nu schimbă situația? Fă-ți o programare la gastroenterolog, cât mai repede. Este important să acționezi în special dacă chestiile care plutesc în apa vasului de toaletă arată ca niște panglici subțiri sau fâșii de dimensiunea unui creion – un posibil indiciu al unei obstrucții intestinale sau chiar al cancerului de colon.

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Sănătate

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți