Scapa de stres

0
94

De Paige Greenfield • Adaptare de Irina Mereacre • Foto de Travis Rathbone

STII CA DACA ESTI STRESAT E BINE SA RESPIRI profund de cateva ori. In schimb, tu alegi sa mananci o gogoasa (sau poate trei?). Ti se pare ciudat? Nici vorba. Creierul tau e tensionat si vrea recompense imediate, adesea sub forma mancarii sau a alcoolului, spune dr. James Herman, specialist in neurostiinte la Universitatea Cincinnati. „Aceste lucruri activeaza centrii recompensei in timp ce potolesc activitatea de la nivelul amigdalei – zona din creier atribuita emotiilor.“ Problema mancatului pe fond nervos – in afara de riscul de a deveni obez si a urmelor de zahar pudra de pe piept – e ca ramane o modalitate simpla de a combate rapid stresul. In timp, probabil te vei simti din ce in ce mai irascibil. Iar cand psihicul tau sufera, este afectat si corpul. De fapt, in cadrul unui studiu realizat la Universitatea de Stat din Oregon, cercetatorii au constatat ca barbatii de varsta mijlocie, care sufereau de stres cronic, erau cu aproape 50% mai predispusi sa moara in decurs de 18 ani comparativ cu cei care au trecut prin mai putine evenimente stresante. Tu din ce categorie vrei sa faci parte? Intuim raspunsul tau. Urmeaza planul de mai jos si inlocuieste obiceiurile zilnice prin care incerci sa faci fata stresului cu tehnici care au efectul unui masaj shiatsu pentru mintea ta.

Ce faci acum TE INDOPI CU DULCIURI 
Exista un motiv pentru care pui zaharul pe picior de egalitate cu linistea. Cand consumi chestii dulci, e activat cortexul prefrontal (o zona din creier responsabila cu gestionarea emotiilor). Iar pericolul unui dezmat cu zahar e urmatorul: barbatii cu niveluri crescute de anxietate sunt si mai predispusi sa aiba niveluri ridicate de glucoza. Asociatia Americana pentru Diabet avertizeaza: stresul de lunga durata poate incadra nivelurile de zahar din sange in categoria diabetului, daca acestea depasesc limitele normale.

Mai bine fa asta MANANCA INGHETATA
Deserturile reprezinta un antidot impotriva stresului datorita aromei, nu a grasimilor sau a caloriilor. Mancarurile bogate in calorii au adesea un gust mai bun, insa caloriile nu joaca un rol atat de important in efectul pe care il are mancarea asupra stresului. Cumpara o singura portie de desert si mananc-o in jumatate de ora – savurarea aromei poate sa prelungeasca efectul calmant pe care ti-l ofera mancarea.

 

Ce faci acum DAI PE GAT O BAUTURA
Dupa cateva shot-uri, uiti de problemele de la birou, nu-i asa? Cand alcoolul ajunge in sange, creierul incepe sa se relaxeze. „Insa, acest lucru iti poate intensifica depresia“, sustine dr. William Pollack, consultant in domeniul sanatatii pentru editia americana a revistei Men’s Health. Intr-un studiu desfasurat la Universitatea Chicago, barbatii stresati carora li s-a dat alcool au devenit anxiosi pentru mai mult timp comparativ cu cei dintr-un grup placebo. Alcoolul perturba procesul de calmare a corpului, prelungindu-ti suferinta mentala.

Mai bine fa asta ASCULTA MUZICA FAVORITA
Un studiu din Nature Neuroscience a aratat ca ascultarea melodiilor preferate poate determina eliberarea unui flux placut de dopamina. Asculta cateva melodii la rand, de mai multe ori pe zi. „Aceste doze de dopamina scad nivelul de stres, scapandu-te totodata si de impulsul de a-ti cauta linistea in bautura“, spune dr. Edward Roth, profesor de terapie muzicala la Universitatea Western Michigan.

 

Ce faci acum TE JOCI TOATA NOAPTEA CALL OF DUTY
Ispita de a-ti depasi recordul la te miri ce joc in retea nu e singurul motiv care te tine treaz pana la trei dimineața. Cercetatorii de la Universitatea Stanford au descoperit ca jocurile video stimuleaza sistemul mezocorticolimbic, o zona-cheie cerebrala asociata cu recompensele. Si cu cat castigi mai des, cu atat zona e mai activa. Vestea proasta e ca cele mai multe jocuri video sunt sedentare, chiar daca par la fel de stresante ca un job, ceea ce ar putea anula orice beneficiu pentru creier.

Mai bine fa asta DESCOPERA NOI  HOBBY-URI 
Invata sa gatești sau sa canți la un instrument. Activitatile pe care le faci cu indemanare pot, de asemenea, sa activeze sistemul mezocorticolimbic, determinand eliberarea unui flux de dopamina. In plus, cand exersezi pentru a dezvolta noi abilitati, intri intr-o stare mentala sanatoasa. „Pierzi notiunea timpului si esti complet absorbit de ceea ce faci“, spune dr. Michael Addis. „Iar asta e relaxant pentru creierul tau.“

 

Ce faci acum DEPASESTI LIMITA DE VITEZA
De ce barbatii isi cumpara motociclete? Sau le pare distractiv sa sara in apa de pe stanci abrupte? Din acelasi motiv pentru care depasesc limita de viteza. „Asumarea riscurilor produce un val de endorfine, care alunga durerea pentru o vreme“, sustine dr. Michael McKee, psiholog la Cleveland Clinic. Insa, daca apelezi la asemenea senzatii tari cand esti stresat, s-ar putea sa te expui la un pericol prea mare. Gandirea ta are tendinta sa se incetoseze, asa ca, deodata, e mai greu sa-ti asumi riscuri calculate, spun specialistii.

Mai bine fa asta MERGI LA SALA
Dar nu te limita la antrenamentul obisnuit. Daca simți ca ai intrat intr-o rutina, s-ar putea sa nu ai parte de fluxul de endorfine care ar trebui sa-ti invadeze corpul imediat dupa sala si, astfel, vei diminua eficienta exercitiilor. Asadar, incearca ceva nou: inscrie-te la un curs de arte martiale, mergi la o sala de cațarari sau urca pe munte cu bicicleta. Toate aceste activitati combina efortul fizic cu o doza benefica de asumare a riscurilor.

 

Ce faci acum TE INGROPI IN MUNCA
Poate crezi ca e bine sa stai la job pana tarziu ca sa termini un proiect important. Te gandesti ca e o modalitate buna prin care sa lupti cu stresul. Nu chiar. Productivitatea sufera cand creierul tau nu are o pauza in care sa se relaxeze. Iar eficienta de la locul de munca s-ar putea sa nu fie primul lucru care are de suferit. Intr-un nou studiu britanic, persoanele care au lucrat zilnic 11 ore sau mai mult au fost cu circa 70% mai predispuse sa dezvolte boli cardiace pe o perioada de 12 ani, comparativ cu cei care munceau intre șapte si opt ore pe zi.

Mai bine fa asta IA O VACANTA DE UN MINUT
„Dupa fiecare ora, petrece 60 de secunde citind un blog amuzant. Pauzele periodice te ajuta sa procesezi si sa asimilezi informatii noi, crescandu-ti astfel eficienta“, sustine psihologul Michael McKee. In timpul momentelor de relaxare fa exercitii de respiratie cu durata de zece secunde – inspira patru secunde, apoi expira șase. Iți vei ajuta inima și creierul sa se refaca dupa momente de stres intens.

 

Ce faci acum HIBERNEZI INTRE PATRU PERETI 
Daca stresul te face sa te refugiezi si sa te ascunzi in casa, iata explicatia: cercetarile arata ca barbatii au tendinta sa acționeze dupa principiul lupta-sau-fugi, indus de creier atunci cand e stresat. Femeile, pe de alta parte, reactioneaza diferit in situatiile limita – sunt mai prietenoase. Un studiu britanic din 2009 a asociat izolarea sociala cu o crestere prelungita a tensiunii arteriale sistolice, reactie inregistrata dupa un eveniment stresant. S-a observat de asemenea și o productie crescuta a hormonilor stresului pe durata zilei.

Mai bine fa asta URMARESTE UN MECI CU PRIETENII TAI
Si nu petrece jumatate din timp vorbind despre sef. Barfa poate fi contraproductiva; in cazul barbatilor, aceasta se transforma adesea intr-un show ce instiga la „hai sa spuna fiecare ceva naspa despre seful lui“, sustine dr. Michael Addis. Timpul petrecut cu prietenii e suficient ca sa activezi receptorii GABA din creier, cei care controleaza frica si anxietatea
si intensifica sentimentele de calm.

 

POATE STRESUL SA-TI SABOTEZE CORPUL?
E greu sa ridici greutati la sala cand mintea iti zboara in alte parti
De acum incolo verifica-ti nivelul de stres inainte sa dai buzna in sala de forta. Un studiu din 2011 publicat in revista European Journal of Applied Physiology a aratat ca persoanele care au ridicat greutati atunci cand erau stresate au obosit mai repede fata de momentele cand s-au antrenat cu mintea limpede (a se citi: lipsiti de griji). „Cand esti stresat, muschii tai sunt la un nivel inalt de excitare si ritmul cardiac e ridicat“, explica autorul studiului, dr. Ranjana Mehta. Altfel spus, corpul tau e extenuat inainte sa termini primul set de exercitii. Solutia? Antreneaza-te dimineata, cand esti mai putin stresat. Sau, daca faci sport seara, incepe cu o incalzire mai lunga. „Exercitiile cu o intensitate mai scazuta te vor ajuta sa impiedici raspunsul de lupta-sau-fugi al corpului, care te seaca de putere“, sustine dr. Ranjana Mehta.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here