Răspunsuri clare la întrebări esențiale

0
630

Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Travis Rathbone.

Fitness

Cunosc cicliști într-o formă fizică foarte bună, dar majoritatea cu burtă. Poate cineva să fie gras și în formă?

Contează mai mult ce se află în interior. Dacă sub acea burtă există o masă musculară de calitate, amicii tăi pot aparține unui grup cunoscut sub numele de „obezi, dar sănătoși metabolic“. Acești tipi grași-fit dețin ceea ce seamănă cu grăsimea corporală nesănătoasă, dar riscul lor de boli cardiovasculare și diabet e mai scăzut decât al persoanelor obeze. „Totuși, ei nu sunt imuni la alte afecțiuni asociate cu obezitatea, ca apneea în somn și depresia“, aver­ti­zează dr. David Mutch de la Universitatea Guelph. Partea pozitivă: un studiu arată că riscul bărbaților care se mențin în formă sau devin fit – indiferent de indicele de masă corporală – de a muri de cancer e mai mic.

Sănătate

E suficient să merg dimineața două străzi până la birou ca să transpir. Poate fi efectul unei probleme de sănătate?

Urmărești meciurile de fotbal? Acei jucători par cei mai transpirați bărbați de pe planetă. În realitate, transpirația poate fi asociată cu condiția fizică: într-un studiu din publicația PLOS One, unde a fost indusă perspirația, alergătorii pe distanțe mari au transpirat mai mult – și au început procesul mult mai devreme – decât tipii sedentari, în aceleași condiții. „Dacă te transformi brusc într-o mlaștină de transpirație, consultă un medic“, spune dr. David Pariser, dermatolog în Virginia. Transpirația bruscă – mai ales când e acompaniată de scădere în greutate, durere în piept ori frisoane în timpul nopții – poate fi un semn de infecție, afecțiuni tiroidiale, boli de plămâni, tulburări cardiovasculare sau chiar cancer. Însă sunt șanse mai mari să fii doar predispus genetic la transpirație. „Folosește un antiperspirant cu putere mare de absorbție înainte de a merge la somn și din nou dimineața“, sugerează dr. Pariser. Lasă-i mai mult timp de absorbție pentru a-i mări eficiența.

Relații

Uneori prefer să mă masturbez decât să fac sex cu soția mea – deși e super sexy! Ce se întâmplă cu mine?

Hei, nu ești singurul care face asta. Sexul, chiar și autostimularea, te eliberează de stres. Și potrivit cercetătorilor de la Institutul Kinsey, bărbații sunt mai predispuși decât femeile să se masturbeze când sunt anxioși sau stresați. „Așa că, dacă ai ales un orgasm solo, e posibil ca resursele tale emoționale să fie epuizate după o zi obositoare“, spune dr. David Rowland, profesor de psihologie la Universitatea Valparaiso. Pentru majoritatea bărbaților, cea mai bună partidă de sex implică o conexiune emoțională – iar asta necesită efort. Potrivit cercetătorilor olandezi, un bărbat aflat într-o relație se masturbează de două ori pe săptămână, în timp ce soția sau iubita sa o face o dată la două săptămâni. Dar frecvența masturbării nu este asociată cu frecvența sexului cu un partener. Cercetările arată că, în medie, atât bărbații, cât și femeile se masturbează de trei ori la două săptămâni. Prin urmare, ești normal. Înainte ca soția să-ți pună întrebări de ce petreci atât de mult timp la duș, asigură-te că este conștientă de faptul că încă o dorești. Sau, mai bine, încearcă să te reconectezi cu ea după o zi plină. Relaxează-te, toarnă niște vin și discută cu ea. „Strategia sigur vă va crește dorința de a face sex împreună“, spune Rowland.

Fitness

De ce brățara mea de fitness insistă pe efectuarea a 10.000 de pași? Pare o alegere aleatorie. Există o logică a acestui număr?

Dă vina pe Japonia. „Numărul provine de la un pedometru japonez vândut în 1960, numit manpo-kei – traducerea: «metrul de 10.000 de pași» –“, spune dr. Catrine Tudor-Locke de la UMass Amherst. Numărul a rămas fix și cercetările confirmă beneficiile sale. Într-un studiu, bărbații hipertensivi care au mers zilnic cel puțin 10.000 de pași, timp de 12 săptămâni, și-au redus tensiunea arterială și și-au crescut capacitatea aerobă maximală sau VO2max, un indicator al anduranței la efort. Totuși, numărul poate fi ireal de mare pentru cineva care face de obicei 3.000 de pași pe zi. De asemenea, poate fi prea mic pentru a conta în cazul unui tip care merge zilnic 12.000 de pași. Pentru a-ți intensifica numărul de pași, Tudor-Locke sugerează personalizarea obiectivului: numără-ți pașii timp de trei zile, fă o medie și apoi încearcă să depășești acel număr cu cel puțin 3.000 de pași. (Îți poți seta funcția dispozitivului de urmărire a activității cu orice valoare dorită. Dar deja știai asta, nu-i așa?) Alternativ, îți poți cronometra plimbările: un studiu britanic a descoperit că persoanele care au mers cel puțin două ore și jumătate și-au redus riscul de moarte prematură cu 11 procente. Și știi ce este eficient pentru monitorizarea acelui timp? Un ceas de modă veche.

Sex

Majoritatea amicilor mei se uită după fundul femeilor. Eu prefer sânii. De ce unora le place să vadă femeile din față și altora din spate?

„Misterul înclinațiilor anatomice începe odată cu strămoșii noștri“, spune dr. David Puts, profesor de antropologie și sexualitate umană la Universitatea Statului Pennsylvania. Formele unei femei semnalează prezența hormonilor de fertilitate și capacitatea de a purta și hrăni bebelușii când cantitatea de mâncare este insuficientă. Așa că are sens faptul că bărbații dezvoltă abilitatea stranie de a urmări mișcările femeilor cu forme. Dar preferința ta pentru sâni în detrimentul fundului ar putea avea de-a face cu experiențele tale personale de când erai mic. Poate că te culcai târziu, având fantezii cu sânii mari ai prietenelor surorii tale, în timp ce amicii tăi își imaginau că se joacă cu fundul bombat al dădacei. Acele momente timpurii de poftă trupească își pot pune amprenta pentru o viață întreagă.

Nutriție

De ce nu poftesc niciodată la varză kale când sunt stresat?

Pentru că nu există o recompensă imediată când consumi varză kale. Când stresul își face de cap, creierul tău caută substanțele chimice care te binedispun, asociate cu alimentele bogate în carbohidrați. De exemplu, o porție delicioasă de macaroane cu brânză are un efect plăcut; varza nu va produce același rezultat și nu-ți poți face organismul să poftească după ea. Poate te întrebi ce rost mai are să mai consumăm varză kale în cazul ăsta. Răspunsul e simplu – conține antioxidanți care luptă împotriva bolilor și care îți vor permite să te bucuri de macaroanele cu brânză în epoca ta de aur.

Fitness

Când mă aflu pe banda de alergare, pot să aud cât de apăsat pășesc. Cum pot învăța să calc mai ușor?

„Începe cu pași mici. În prezent, pașii tăi sunt prea mari și prea puțini“, spune fiziologul Adam St. Pierre. Asta poate cauza o apăsare de călcâi agresivă care îți crește riscul de durere de genunchi, fracturi de stres și de tibie. Soluția este simplă: fă pași mai rapizi și mai mici. O aplicație cu metronom precum Run Tempo ori RunningCadence te poate ajuta să-ți controlezi pașii. Țintește pentru cel puțin 160 de bătăi per minut. Apoi, fără să crești viteza, mărește cadența cu cinci procente și ajustează rata pasului încât să se potrivească. După câteva minute, revino la cadența inițială și simte diferența. „Alergatul la o cadență mai mare ar trebui să se simtă mai neted și mai ușor“, spune St. Pierre.

Articol preluat din ediția de aprilie 2016.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here