Pune-te pe picioare

0
1028

De Julie Stewart. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Jamie Chung.

Ele te ajută să stai în poziție verticală și să ajungi oriunde vrei. Ține-le în formă și evită următoarele șapte probleme.

Kilograme în exces. Șosete murdare. Merită picioarele tale această maltratare? Nu uita de rolul vital pe care îl joacă în menținerea unei vieți active. „Sunt singurele părți ale corpului aflate în contact permanent cu pământul“, spune dr. Duane J. Ehredt Jr., podiatru. Picioarele îi transmit creierului localizarea ta în spațiu. Când simți că ceva nu e în regulă, nu ignora problema. „Leziunile subtile, sâcâitoare, pe care bărbații nu le bagă în seamă devin probleme cronice“, spune dr. Ehredt. Iar dacă picioarele tale nu sunt într-o formă potrivită, întregul corp are de suferit. Noi am găsit soluțiile.

Problema 1

Ciupercă

„Piciorul atletului“ nu implică doar o mâncărime supărătoare; e o infecție fungică ce debutează între degetele de la picioare și se poate extinde pe toată suprafața tălpii. De asemenea, ciuperca îți poate afecta unghiile, care devin galbene și friabile. „Netratată, se poate transforma într-o infecție severă“, spune dr. dermatolog Evan Rieder de la Școala de Medicină a NYU.

Planul de atac Micoza piciorului se tratează mai greu, deoarece poate reveni și se poate extinde; e mai indicat să o previi. „Ciupercile se dezvoltă într-un mediu călduț, umed, așa că aplică în pantofi o soluție cu nitrat de miconazol, un antifungic de uz dermatologic, înainte de antrenamente“, spune dr. Rieder. Dacă ai deja o infecție cutanată, nu o ignora. Mergi la doctor să-ți prescrie un produs antifungic.

Problema 2

Monturi

Încălțămintea nepotrivită poate determina o realiniere a articulației de la baza halucelui (degetul mare), care deviază spre exterior și îngrămădește alte degete. Fiecare pas se simte ca și cum ai închide o ușă cu balamaua strâmbă. „Nu putem prezice cât de repede va progresa un mont“, spune dr. ortoped Judith Baumhauer.

Planul de atac Monturile au două tipuri de tratament: fie încălțăminte largă, fie operație. Montul poate fi corectat doar chirurgical, deoarece e un os normal deformat, care nu poate fi îndepărtat cu substanțe chimice, cu extracte din plante sau prin orteze. Există în prezent tehnici ultra-moderne, care îi oferă pacientului un minimum de disconfort și de recidive. Adesea, operația e singura soluție pentru îmbunătățirea calității vieții.

Problema 3

Degetul în ciocan

Unul dintre degete se deformează (de obicei al doilea sau al treilea), rămânând permanent flexat la mijlocul articulației sub forma literei Z. Apare din cauza încălțămintei prea strâmte sau dacă ai dezechilibre musculare la nivelul labei piciorului, care împiedică îndreptarea degetelor la fiecare pas.

Planul de atac „Poartă pantofi cu spațiu suficient pentru degete“, spune dr. James Jastifer, chirurg ortoped din Michigan. „Poți chiar să mergi cu pantofii actuali la un atelier de reparații pentru a-i întinde în partea din față“, spune el. Dar nu te opri doar la lărgirea pantofilor – menține-ți flexibilitatea degetelor pentru a nu rămâne deformate permanent. Așază o minge de tenis pe podea și încearcă să o prinzi cu degetele de la picioare de fiecare dată când te antrenezi.

Problema 4

Artrită la picior/gleznă

Laba piciorului are o structură complexă, formată din 26 de oase și 33 de articulații mici. În timp, mai ales dacă ai suferit o accidentare, cartilajul articulației se deteriorează și oasele se macină. „Apare o durere surdă, care se ameliorează doar dacă te oprești și te odihnești“, spune dr. Baumhauer.

Planul de atac Variază rutina de antrenament și include excerciții care nu pun presiune pe membrele inferioare, ca înotul. Persoanele dintr-un studiu efectuat de Universitatea Texas, care au înotat de trei ori pe săptămână, au beneficiat de o diminuare a durerii și a rigidității generate de artrită. Deoarece nu poți (și n-ar trebui) să stai tot timpul în picioare, asigură-te că pantofii de mers și de alergat oferă un sprijin corect. Schimbă-i după ce ai mers cu ei circa 650 de kilometri.

Problema 5

Veruci plantare

Ai zone aspre pe tălpi? Nu e grav. Dar dacă o bătătură încercuiește niște pete negre și e dureroasă, probabil ai un neg plantar. „Acest tip de veruci cresc în interior, după ce virusul HPV infectează stratul superficial al pielii“, spune dr. Tracey Vlahovic, podiatru.

Planul de atac Poartă papuci la duș. Podelele de la vestiar și bazinul de înot sunt vase Petri. Dacă îți apare oriunde o verucă, aplică o soluție de negi cu 40% acid salicilic. Încă nu ai scăpat de neg? Mergi la un dermatolog sau podiatru. În ziua de azi, doctorii nu se limitează doar la înghețarea verucilor (crioterapie). Mulți specialiști din străinătate apelează la imunoterapie: injectează leziunile cu anumite substanțe (extract de candida, de exemplu) pentru a stimula sistemul imunitar să vindece negii din interior.

Problema 6

Platfus

Uneori, durerile de șold și de ­spate sunt produse de piciorul plat. „­Talpa e partea complexă din corp pe care o înțelegem cel mai puțin“, spune dr. Douglas Kechijian, fizioterapeut. Dacă piciorul e instabil ori aliniat incorect, poziția e compensată de articulații și de restul mușchilor.

Planul de atac Mergi la un antrenor ori la un fizioterapeut și fă un test pentru a afla cum se mișcă picioarele, tălpile și șoldurile tale. De asemenea, fizioterapeutul îți poate oferi un masaj al tălpilor pentru a elibera tensiunea. Apoi mergi la un magazin de încălțăminte ortopedică pentru a găsi o pereche de pantofi potrivită pentru arcul plantar. „Pantofii se aseamănă cu cauciucurile mașinii; primești ceea ce plătești“, spune dr. Ehredt. Există chiar și unele branțuri care te pot ajuta.

Problema 7

Durerea de călcâi

Dacă te dor călcâiele ori simți un junghi în talpă la fiecare pas, cauza poate fi fasciita plantară. Fascia este o bandă de țesut fibros localizată pe partea inferioară a tălpii, care se întinde de la călcâi până la degete. Nu este foarte flexibilă, fie că ești un alergător sau o persoană sedentară.

Planul de atac Liniștește-te – dar nu pentru mult timp. „Atunci când simți disconfort, trebuie să te odihnești, dar nu mult“, spune dr. Mederic Hall, fizioterapeut. Imobilizarea îți va slăbi laba piciorului și gleznele, ceea ce pune mai multă presiune pe fascie. „În schimb, întărește-ți structura de rezistență a piciorului prin terapie fizică“, spune dr. Hall. Pentru a ameliora durerea, congelează o sticlă cu apă și rostogolește-o pe talpă timp de trei-cinci minute pe zi.

 MH a testat

Editorii noștri au încercat trei branțuri de încălțăminte.

Tipul standard

Superfeet Premium Shoe Insoles

„Asemenea multor tipi care muncesc la birou, am șoldurile înguste. Fizioterapeutul mi-a controlat mobilitatea șoldului și a confirmat. Apoi mi-a recomandat aceste branțuri. Când m-a testat din nou, mobilitatea mea era vizibil îmbunătățită. Încă fac exercițiile de șold recomandate de antrenorul personal, dar branțurile mă ajută să-mi mențin postura și să evit accidentările.“ theinsolestore.com —Michael Easter, editor de fitness

Maseuza secretă

AlignMed Full-Range Insoles

„Plăcerea inițială de a purta majoritatea branțurilor dispare pe măsură ce picioarele tale obosite se obișnuiesc cu ele. Însă nu a fost și cazul acestora. Ele conțin un gel care se mișcă atunci când mergi. Simți că primești un masaj permanent, chiar și după săptămâni bune.“ alignmed.com —Joe Kita, editor colaborator

Talonete personalizate

Wiivv customizable 3D printed insoles

„Mersul pe jos sau statul în picioare timp îndelungat mi-a produs întotdeauna dureri la nivelul călcâielor și gleznelor. Am arcuri înalte, așa că inserțiile cu gel nu mă ajută prea mult cu sursa durerii. Însă aceste dispozitive ortetice personalizate conțin un material din spumă care absoarbe umiditatea, mulat pe forma individuală a piciorului. La doar câteva ore de la introducerea lor în pantofi, am simțit o diminuare a durerii și a presiunii.“ orthoticshop.com —Mike Wilson, copy editor

Articol preluat din ediția de aprilie 2017.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here