Prețul pesimismului

26 iulie 2014

Gândurile negative sunt ca niște paraziți, îți rod sănătatea în tăcere. Poți să le combați? Cu siguranță.

MH0114_ADV_HEA_01

STAREA DE SPIRIT ÎȚI AFECTEAZĂ sănătatea – atunci când gândești ca un pesimist și te aștepți mereu la ce e mai rău, reflexele tale de apărare sunt anihilate. E ca și cum ai tura puternic un motor – pe moment îți este util, dar în timp îți vei distruge mașina. De exemplu, pesimiștii au tendința de a avea tensiunea arterială și nivelul trigliceridelor mai crescute în comparație cu optimiștii, iar șansele lor de infarct și moarte prematură sunt, de asemenea, mai mari, conform unui studiu al Universității Pittsburgh.

Această teorie îți arată cum o dispoziție morocănoasă îți poate afecta organele, dar nu exprimă și felul în care optimismul îți poate stimula sănătatea. „Persoanele fericite și încrezătoare au tendința de a face mai multe exerciții fizice, de a mânca mai sănătos și de a renunța la fumat“, spune dr. Jeffrey Huffman, directorul departamentului de psihiatrie cardiacă de la Massachusetts General Hospital. Cu alte cuvinte, buna dispoziție îți dă puterea de a-ți schimba starea de sănătate. De asemenea, îți scade nivelul cortizolului, hormon corelat cu calcificările arteriale, și nivelul de IL-6, o citokină proinflamatorie legată de scleroza multiplă și bolile cardiace. Așa că poate e momentul să privești partea plină a paharului. E posibil să-ți salvezi viața!

AMIGDALA
Atunci când unitatea centrală de procesare a emoțiilor din creier detectează un eveniment negativ, se va trimite un semnal de stres care activează mai apoi răspunsul de tip „luptă sau fugi“.

MĂDUVA SPINĂRII
Semnalele de stres coboară prin măduva spinării și sistemul nervos, determinând o stare de alertă maximă la nivelul organelor.

PLĂMÂNII
Mușchii netezi care înconjoară căile respiratorii se relaxează. Tractul respirator se dilată și respirația devine mai alertă pentru a satisface nevoile crescute de oxigen ale organismului.

INIMA
Un semnal de stres produce o creștere bruscă a pulsului și a tensiunii arteriale, iar molecule inflamatorii denumite citokine circulă prin sistemul circulator.

FICATUL
Pentru a fi pregătit de efort, ficatul tău începe să elibereze glucoza din rezervele de glicogen, proces inutil în cazul în care nu ar exista un pericol sau o amenințare reală.

GLANDELE SUPRARENALE
Dacă stresul generat de pesimism persistă, hormoni de stres precum adrenalina și cortizolul sunt eliberați pentru a menține bătăile inimii accelerate.

RINICHII ȘI INTESTINELE
Vasele de sânge care alimentează organele interne se contractă, diminuând producția de urină și procesele de digestie, efect util doar în situația „luptă sau fugi“.

 

ANTRENAMENT PENTRU VESELIE
„Optimismul e ca un mușchi – dacă îl antrenezi în mod regulat, îl vei dezvolta“, afirmă psihiatrul Jeffrey Huffman. Așa că, timp de o săptămână, încearcă să îți îmbunătățești starea efectuând activități care stimulează optimismul.

GÂNDEȘTE-TE LA TRECUT
Rememorează realizările care te fac să te simți mândru. „Astfel, vei ști că abilită­țile tale te-au făcut să trăiești aceste experiențe pozitive“, spune dr. Huffman.

TRĂIEȘTE PREZENTUL
Înainte de culcare, gândește-te la trei lucruri bune care ți s-au întâmplat în cursul zilei. Te va ajuta să te simți mulțumit, chiar dacă ești stresat.

IMAGINEAZĂ-ȚI VIITORUL
Construiește-ți viața ­perfectă (în cele mai mici detalii) pentru următorii cinci ani. Apoi concentrează-te pe ceea ce este realizabil.

shutterstock_71287396

Adaptare de dr. Oana Zărnescu. Foto:  Shutterstock.com. Ilustrație: Scott McDermott (model)

 



Categorii: Sănătate

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți