Mâinile la control!

0
669

Tăieturi adânci
Cauze frecvente: Gătitul, tocatul, paharele sparte.
Primul ajutor: Spală zona cu apă și săpun, apoi aplică presiune cu ajutorul unei comprese curate. Dacă sângerarea se oprește, tăietura e în apropierea vârfului degetului și îți poți mișca și simți degetul, mai mult ca sigur nu ai nevoie de ajutor medical.

Deget lovit
Cauze frecvente: Ciocan, ușa mașinii.
Primul ajutor: Timp de șase până la 12 ore, aplică gheață câte 20 de minute pe oră. Dacă durerea e pulsatilă și sângele se adună sub unghie, mergi la medic ca să îți perforeze unghia. În caz că vârful degetului e inert, probabil că osul sau tendoanele sunt afectate.

Julitură
Cauze frecvente: Alunecare pe terenul de tenis, căzătură cu bicicleta, alunecare în timpul mersului.
Primul ajutor: Folosește sticla cu apă de băut și înlătură mizeria. Imediat ce ai posibilitatea, spală rana cu apă și săpun. Las-o să se usuce și aplică un unguent cu antibiotic, precum Baneocin. Apoi acoperă zona cu un pansament sau plasture, care permite ventilarea; îl găsești la orice farmacie.

Deget luxat
Cauze frecvente: Baschet, fotbal, ciclism.

Primul ajutor: Trage încet degetul în poziție normală, pentru a reduce durerea și șansele de producere a leziunilor permanente. Apoi, aplică gheață și mergi la ortoped, ca să fii sigur că nu ai vreo fractură și că toate oasele sunt la locul lor.

Deget umflat
Cauze frecvente:
Baschet, fotbal.

Primul ajutor: Dacă trebuie să joci în continuare, fixează, cu un bandaj, degetul umflat de cel vecin. Apoi, imobilizează-l pentru 36 de ore. Încearcă să aplici gheață, 20 de minute la fiecare patru ore. Degetul va rămâne umflat încă o perioadă după vindecare.

Fractura boxerului
Cauze frecvente: Un pumn în perete sau în altceva dur.

Primul ajutor: Ține mâna ridicată și aplică gheață câte 20 de minute la fiecare oră, până când durerea se diminuează. Dacă umflătura e severă sau ­durerea persistă mai mult de 24 de ore, mergi la ortoped. În cazul acestui tip de leziune, teoria „dacă îl pot mișca, nu e rupt“ e falsă, afirmă specialiștii.

 

Care e cel mai important lucru pe care trebuie să îl aibă orice sportiv în caz de prim-ajutor?
Compresele reci. Deși nu sunt la fel de bune ca gheața, cu cât pui mai repede ceva rece pe zona lezată (fie că e vorba de o contuzie, entorsă sau luxație), cu atât vei scurta mai mult din timpul necesar recuperării.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here