Îmbătrânire? Ce mai e și asta?

0
545

Adaptare de Oana Popa. Ilustrație: Kyle Hilton 

Tim Ferriss, autorul cărţii Tools of Titans și creatorul Tim Ferriss Show (tim.blog/podcast) îţi dezvăluie planul său de protecţie împotriva efectelor îmbătrânirii.

În Silicon Valley sunt tot felul de oameni care caută metode de a combate îmbătrânirea. Eu nu văd declinul ca pe o fatalitate. Fie faci câte ceva să-ţi protejezi corpul, fie faci pe victima. Recomandările următoare sunt rezultatul lecţiilor, cercetărilor și aplicaţiilor din viaţa reală pe care le-am cules de la cei mai inteligenţi oameni de știinţă, medici, antrenori și experţi antiîmbătrânire. Dar, înainte să continui, te rog să ai în vedere că nu-s doctor. A rămâne tânăr înseamnă a-ţi proteja creierul, articulaţiile și forţa fizică – adică aspectele cele mai vulnerabile la declinul asociat îmbătrânirii, cu un impact semnificativ asupra calităţii vieţii.

Pentru sănătatea creierului, combin dieta ketogenică (o alimentaţie săracă în carbohidraţi, care pune accentul pe grăsimile benefice, stimulând ketoza, o ipostază în care organismul arde grăsimea în exces) cu postul pentru a amplifica autofagia, sau procesul curăţării celulare. Celulele din corpul nostru cedează pe măsură ce îmbătrânim, însă autofagia crește în timpul ketozei și al postului negru. Majoritatea opiniilor mele despre post și dieta ketogenică sunt influenţate de Dominic D’Agostino, expert în farmacologie moleculară și fiziologie la Universitatea Florida de Sud. Potrivit acestuia: „Dacă nu suferi de cancer și ţii post în scop terapeutic, o dată până la trei dăţi pe an, vei curăţa celulele pre-canceroase care se pot afla în organismul tău“. D’Agostino recomandă cinci zile de post, de două-trei ori pe an. Eu încerc să ţin post câte trei zile în fiecare lună și un post de cinci-șapte zile la fiecare trei luni.

Declinul corpului în urma îmbătrânirii e  consecinţa sarcopeniei sau atrofierii musculare. Lipsa de flexibilitate care cauzează dureri și dizabilităţi e, de fapt, rezultatul problemelor de mobilitate. Eu mă concentrez asupra mobilităţii coloanei, dar și a gleznelor și genunchilor.

Următoarele mișcări sunt nelipsite din rutina mea: genuflexiuni cu greutăţi atipice deasupra capului (ganterele sunt mai dificile decât halterele), aplecări Jefferson, podul cu picioarele înălţate și exerciţii pe tăblia înclinată. Alergătorul de cursă lungă Eric Orton mi-a făcut cunoștinţă cu tăblia înclinată. Aceasta tratează direct problemele la laba piciorului și gleznă, care au dus la accidentările mele din trecut, ceea ce înseamnă că aceste exerciţii mă pot proteja de acum înainte. Cred că articulaţiile sunt cel mai bun barometru al procesului de îmbătrânire.

Nu e greu să lupţi împotriva îmbătrânirii. Ce e cu adevărat dificil e să-ţi accepţi vulnerabilităţile, să evaluezi corect pericolele și să concepi un plan pe care să-l pui în aplicare constant, pentru a trăi cum dorești, cât mai mult timp posibil.

Cinci lucruri esenţiale

Cele mai utile obiecte din prezent, în accepţiunea lui Tim Ferriss.

 Cartea

Rebirth: A Fable of Love, Forgiveness and Following Your Heart. Dacă simţi nevoia unei infuzii de dor de ducă, romanul de debut al prietenului meu Kamal Ravikant este exact ce ai nevoie. Pe mine m-a motivat să continui să scriu.

 Echipamentul

Freo Slant Wobble Board. Un sfat preţios: ia-o ușor! Nu sta mai mult de 20 de secunde într-o poziţie, pentru a nu avea de suferit. Ai încredere în ce-ţi spun.

 Remediul pentru călătorie

Spray-ul oral Thera Zinc, cu aromă de mentă și cuișoare. E cel mai ieftin mod de a-ţi proteja imunitatea, când te afli într-un avion cu pasageri gripaţi.

 Citatul inspiraţional

„Dacă nu faci greșeli, înseamnă că nu încerci să rezolvi probleme cu adevărat dificile. Iar asta e o greșeală.“ —Frank Wilczek, laureat Nobel

 Băutura-minune

Ceaiul Lapsang souchong. Unul din prietenii mei dragi se jură că această băutură îl ajută să se abţină de la alcool. Nu strică să iei și tu o înghiţitură – sau mai multe.

Articol preluat din ediția de septembrie 2017.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here