De ce să te ferești de scaun

27 iunie 2014

Persoanele care petrec multe ore pe scaun mor mai devreme față de cele care stau mai puțin jos. În pericol sunt și cei care fac sport în mod regulat. Află cum îți poți menține sănătatea, chiar și cu un job static

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →

De dr. Șerban Damian * Foto: (CC-BY-SA) Cliff Johnson

Știi că un stil de viață sedentar – multe ore petrecute la birou, la volan și în fața televizorului – îți pune în mare pericol sănătatea. Probabil ți-au trecut pe la urechi procentele cu care sedentarismul crește riscul de boli cardiovasculare, cancer, diabet zaharat și boli psihice, așa cum este depresia. Însă tu te gândești că faci sport, mergi la sală sau alergi, așa că treci relaxat peste acele date științifice, considerând că nu ești în pericol să fii afectat de maladia secolului 21 – boala statului jos.

Până de curând, dacă făceai 60 de minute de sport pe zi, erai considerat activ și totul era în regulă. Acum sunt publicate tot mai multe rezultate ale unor studii științifice care arată că poți să te încadrezi în recomandările ghidurilor privind activitatea fizică și, în același timp, să fii o persoană sedentară. În plus, cercetările demonstrează că până și cei cu activitate fizică mare au un risc crescut de îmbolnăvire și deces în cazul în care stau mult timp pe scaun. Pare paradoxal, însă e cam același lucru ca și în cazul fumatului: rămâne nociv, chiar dacă faci sport!

Nu te rezuma doar la sală

Realitatea zilelor noastre este tristă: cei mai mulți oameni sunt complet sedentari. Există o fracțiune destul de redusă de adulți care fac sport, însă chiar și aceștia petrec, în medie, 64 de ore pe săptămână stând pe scaun, conform unui studiu publicat în 2010, în International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Autorii studiului au declarat că au fost surprinși de faptul că nici măcar persoanele cu nivel crescut de activitate fizică nu pot să reducă timpul petrecut pe scaun. Ba chiar din contră – aceștia nu mai consideră necesar să se miște în afara orelor petrecute la antrenamente. Dar cercetătorii consideră că o oră de alergare sau sală nu contracarează efectele a 8-10 ore de stat pe scaun.

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Sănătate

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți