Alunga starea proasta

0
101

Poate ca nu esti deprimat clinic, dar esti putin indispus. Inainte de a lua pilule, incearca strategiile de mai jos.

Lad Ionescu e un prieten de-al meu care, pe timpuri, avea o gluma pregatita pentru orice situatie. Dar dupa ce a terminat relatia cu prietena sa, perspectiva lui asupra vietii a devenit mult mai mohorita. “Nu-mi mai raspundea la telefoane. Apoi, am descoperit ca se intilnea cu altcineva.”

Cind a vazut la televizor o reclama despre antidepresive, a pus mina pe hirtie si pe creion, nu pe telecomanda. Vlad nu e singurul care procedeaza asa.

Un studiu realizat in 2005 arata ca antidepresivele sint mult mai folosite decit pastilele pentru hipertensiune arteriala, astm sau colesterol crescut. Cu toate astea, de cele mai multe ori, barbatii nu au nevoie de medicatie – pur si simplu, se simt deprimati, dintr-un motiv sau altul. “Medicii prescriu prea des antidepresive”, e de parere psihiatrul Stuart Shipko, care avertizeaza asupra problemelor reale ce pot aparea ca urmare a excesului de antidepresive: dependenta, impotenta sau, in numeroase situatii, ambele.

“Daca o persoana nu are o problema mentala serioasa, riscul creste si mai mult in momentul administrarii acestor medicamente.” Din fericire, ai la indemina multe metode prin care poti dezlantui fortele binelui in organismul tau. Incearca o combinatie din urmatoarele strategii de alungare a tristetii si viata ta se va insenina intr-o clipita.

Fa-ti provizii de peste

Explicatia: Pestele oceanic contine din plin doua tipuri de acizi grasi omega-3 – acid eicosapentaenoic (EPA) si acid docosahexaenoic (DHA). La oameni, nivelul crescut de DHA este in directa legatura cu nivele ridicate de dopamina si serotonina, neurotransmitatori activati de medicamentele antidepresive. Mai mult, s-a constatat ca, la animale, deficienta de DHA determina simptome asemanatoare depresiei. “Daca nu consumi peste, esti mai predispus la depresie, anxietate si iritare”, spune dr. Joseph R. Hibbeln, seful departamentului de neurochimie nutritionala la Institutul National de Abuz de Alcool si Alcoolism din SUA.

Treci la actiune

Maninca peste de apa rece (somon sau macrou) de cel putin doua ori pe saptamina. Daca nu, ia 3 capsule pe zi din suplimentul nutritiv EPA Marine. Fiecare capsula contine 90 mg EPA si 60 mg DHA. Raportul de 1,5/1 in favoarea EPA este explicabil prin faptul ca acest acid gras are o influenta mai mare asupra dispozitiei si comportamentului. Asa sustine dr. Parris Kidd, nutritionist si editor la Alternative Medicine Review. Dar fii rabdator, pentru ca efectele apar abia peste 8-12 saptamini.

Ridica-ti moralul cu arome

Explicatia: daca drumul spre inima unui barbat trece prin stomac, e posibil ca drumul spre schimbarea dispozitiei in care se afla sa treaca prin narile lui. Un studiu publicat in Physiology & Behavior a demonstrat ca persoanele aflate in cabinetul unui medic stomatolog sint mai putin stresate atunci cind camera de asteptare miroase a portocala si levantica. Daca mirosurile astea iti distrag atentia de la freza unui dentist, gindeste-te ce-ar putea sa faca in situatii mai putin stresante.

Treci la actiune

Probabil ca nu faci parte dintre cei pe a caror oglinda retrovizoare atirna un odorizant. Mai bine folosesti parfumuri precum Acqua Di Gio de la Giorgio Armani sau Eternity de la Calvin Klein, inainte de a pleca la birou sau la o intilnire. In plus, nimic nu-ti va ridica mai mult moralul decit o fata draguta care-ti va spune cit de bine mirosi.

Stabileste-ti un scop si atinge-l

Explicatia: Paradoxal, daca ai asteptari mai mari, esti mai putin stresat cu privire la viitor. Un studiu realizat in 2006 arata ca persoanele care-si stabilesc scopuri sint mai putin agitate, au o parere mai buna despre ele si au senzatia ca viata lor e mai implinita, in comparatie cu cei care se lasa in voia intimplarii. “Stabilirea scopurilor imbunatateste dispozitia prin faptul ca sporeste sansele de succes. Asta se traduce printr-o parere mai buna despre tine si despre viata in general”, explica dr. Jennifer S. Cheavens, principalul autor al studiului, profesor asistent la Universitatea de Stat din Ohio.

Treci la actiune

Cheavens recomanda stabilirea unor scopuri concrete si rezonabile, care pot fi atinse in mai multe moduri. De exemplu, angajeaza-te sa mergi de trei ori pe saptamina la sala, nu sa slabesti 5 kg. Sau, daca ratezi un antrenament, promite-ti ca vei evita mincarurile cu amidon. “Stabileste-ti scopuri mai mici si usor de atins, ca sa profiti din plin de buna dispozitie pe care ti-o da indeplinirea lor.”

Alinta-ti creierul cu lapte

Explicatia: Laptele e bogat in triptofan, un aminoacid necesar pentru producerea serotoninei, antidepresivul natural al creierului. Nu e deloc surprinzator ca un nivel scazut de triptofan coincide cu unul la fel de scazut de serotonina. Intrucit organismul tau nu poate sintetiza triptofanul, trebuie sa i-l furnizezi consumind alimente bogate in aminoacizi. Altfel, s-ar putea sa fii cuprins de depresie…

Treci la actiune

Bea zilnic 250 ml de lapte, echivalentul a 0,6 g triptofan. “E de ajuns pentru a-ti ridica moralul, mai ales cind ai o dieta bogata in proteine”, spune dr. Susan M. Kleiner, autoarea cartii The Good Mood Diet. Iaurtul, brinza, carnea de pasare, ouale, bananele si alunele sint si ele surse bogate in triptofan. “Maninca zilnic din toate aceste produse, pentru ca nivelul de serotonina sa fie ridicat, iar tu sa debordezi de optimism”, te sfatuieste Kleiner.



1
2
3
4
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here