Trăiește clipa – în cuplu

0
769

De Paul Kita. Adaptare de Oana Popa. Foto: Guliver/GettyImages.

Ochii îmi sunt acoperiți cu o mască ce miroase a lavandă. Corpul mi se leagănă într-un hamac mare de mătase, tip cocon, atârnat de grinzile din cameră. Mintea ar trebui să-mi fie liniștită, în repaus. Totuși, gândul îmi stă numai la niște cutii de carton.

„Conștientizând respirația, ia aminte la sunetele care vin și pleacă“, spune Jes Gale, instructorul meu de meditație, cu o voce calmă, senzuală.

Desculțe, picioarele lui Gale se aud pășind pe podeaua răcoroasă. Păsările de munte ciripesc. Aud cum cineva lovește ușor un bol de cristal, emițând un sunet cu tonalitate joasă, relaxantă. Apoi, gândurile mi se întorc la cutiile de carton.

„Ce simți acum, fără a-ți folosi memoria?“, întreabă Gale.

Ei bine, Jes, în momentul ăsta, simt că aici, în Arizona, mă aflu la peste 3.700 de kilometri distanță de casa mea din Allentown, Pennsylvania, unde mai multe turnuri Jenga, instabile, din cutii de carton, ocupă sufrageria mea de altădată. Peste doar două săptămâni, voi termina de împachetat toate lucrurile mele. Apoi, îmi voi vinde casa și voi semna contractul de cumpărare pentru alta, în care mă voi muta cu proaspăta mea soție.

Soția mea! Am și uitat că se află și ea la câțiva metri distanță de mine, legănându-se în propriul hamac de mătase.

„Trăiește experiența“, spune Gale.

Și, la auzul acestei expresii, cutiile îmi dispar din minte și îmi amintesc de ce ne aflăm aici.

Soția mea, Meghan, este deținătoarea unui Record Mondial Guinness, după ce a alergat un maraton costumată în hot dog. E în formă. E amuzantă. Îmi împărtășește pasiunea pentru mezeluri. Așa că, bineînțeles, m-am însurat cu ea. Totuși, cu mult înainte de nuntă, am observat că viața noastră de cuplu a început să se deterioreze.

E o problemă cu care se confruntă milioane de cupluri. În iureșul primelor zile de relație, amândoi aveți același scop: să fiți împreună. După logodnă, pregătirile de nuntă vă ocupă tot timpul. După nuntă, veți fi acaparați de căutarea și cumpărarea unei case. Cinele romantice în doi vor evolua de la flirt la adevărate sesiuni de strategie financiară. Cu toate discuțiile despre „Ce urmează să se întâmple“, începeți să nu mai apreciați și să nu mai fiți atenți la „Ce se întâmplă acum“.

În perioada de dinainte de nuntă, eu și Meghan am estimat că am vorbit despre trecut și despre viitor cam 80% din timp, alocând prezentului doar 20%. Oare n-ar fi bine ca tinerii căsătoriți, sau orice cuplu într-o relație pe termen lung, să experimenteze exact opusul?

Vinovatul cel mai probabil: stresul, care are o influență nefastă în orice relație. Stresul extern – tracasările vieții de zi cu zi – poate alimenta stresul intern (generat de situația finanțelor comune, de exemplu) și poate duce la diminuarea stării de satisfacție în cuplu – indiferent de vârstă, potrivit unui studiu din 2015, publicat în Journal of Marital and Family Therapy. De asemenea, un studiu din 2014, publicat în Journal of Personality and Social Psychology, arată că o soție stresată din cauza carierei e mai probabil să primească sprijin moral de la soțul său, decât un soț care muncește prea mult, într-un scenariu invers.

„Creierul nostru este extraordinar de bine programat să facă față provocărilor imediate“, spune Willem Kuyken, directorul Oxford Mindfulness Center, din Marea Britanie. „Ne-a prins bine pe vremea când oamenii trăiau în peșteri“, spune el, însă acum, din cauza afluxului zilnic de e-mail-uri și notificări urgente pe telefon, creierul tău copleșit nu va mai putea răspunde prompt la evenimente cu adevărat importante din viață.

Deși oamenii de știință abia au început să studieze starea de conștiință extinsă și beneficiile acesteia, budiștii o practică de câteva secole. În cartea Full Catastrophe Living, Jon Kabat-Zinn, fondator și director executiv al Mindfulness Center de la UMass Medical School, descrie starea de conștiință extinsă astfel: „A-ți concentra atenția, intenționat, la timpul prezent“.

Starea de conștiință extinsă ar putea fi numită și „respirație conștientă“, deoarece beneficiile concentrării asupra mișcărilor diafragmei nu sunt de ignorat. Cu ocazia unui studiu efectuat, anul acesta, de Universitatea din Wisconsin, cercetătorii au descoperit că persoanele care practică starea de conștiință extinsă în fiecare zi, timp de cel puțin trei ani, au frecvența respiratorie, în stare de repaus, mai mică decât cei care nu sunt practicanți. Acest lucru este posibil deoarece starea de conștiință extinsă îți antrenează creierul să primească un ciclu de feedback pozitiv, care la rândul său îți relaxează corpul. O frecvență respiratorie uniformă, constantă, îți poate aduce beneficii în numeroase arii, de la sistemul circulator la metabolism, susțin autorii studiului.

Știința a demonstrat și că starea de conștiință extinsă poate ajuta cuplurile să comunice mai bine în situații stresante, să amplifice sentimentul de siguranță și să crească nivelul de satisfacție în cuplu.



1
2
3
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here