Iată ce se întâmplă atunci când bei înainte de culcare

0
1131

De Scott Rossenfield. Foto: Guliver/Thinkstock. Adaptare: Casa de Traduceri 

Te trezești obosit? Dă vina pe ieșirea în oraș de cu o seară înainte. Potrivit cercetătorilor britanici, consumul de alcool înainte de culcare reduce calitatea somnului.

După analiza a 153 de studii privind consumul de alcool și somnul, cercetătorii s-au limitat la 27 cele mai bune dintre acestea. Iată ce au constatat: După o seară în care ai băut serios (echivalentul a patru beri sau mai multe), întregul ciclu de somn este perturbat – vei petrece mai mult timp treaz, vei avea mai puține vise și vei simți o ușoară tahicardie.

Ce se întâmplă? Într-o noapte în care nu bei, vei trece de la somn profund – atunci când organismul tău se recuperează – la somn REM (Rapid Eye Movement), în care creierul se refragmentează, exact ca un hard disk, pentru ziua care urmează.

Dar atunci când ești băut, nu mai ai parte de somnul REM (cu vise) de care ai nevoie.

Mai mult: Deși alcoolul are efect depresor asupra sistemului nervos, ajutându-te să adormi mai repede și să dormi mai profund la începutul nopții, îți va tura organismul în a doua jumătate a nopții.

Corpul tău nu mai trage obloanele peste sistemul nervos simpatic – care te ține în alertă pe parcursul zilei – așa cum ar trebui. Rezultatul: Imediat după ce efectul de somnolență al drogului trece, sistemul tău nervos simpatic activat te va trezi.

Pentru a vedea exact ce se întâmplă, vino cu noi în această călătorie pe drumul sinuos al somnului bețivului.

1 noaptea: După o seară lungă la băut, ajungi în sfârșit în pat.

Ce se întâmplă: Adormi mai rapid, spune conducătorul studiului, Irshaad Ebrahim, MBChB, MRCPsych, de la Centrul Somnului din Londra.

Deoarece alcoolul are efect depresor asupra creierului, ești pur și simplu leșinat cu 4 până la 16 minute mai devreme decât în alte condiții. Și intri în somn profund – cel fără vise – cu aproximativ 8 minute mai repede.

Singura problemă: Pulsul este cu 9 bătăi pe minut mai rapid, ceea ce înseamnă că o parte a sistemului nervos încă are un nivel de activitate mai ridicat decât ar trebui, ceea ce creează problemele de mai târziu.

2 noaptea: Încă ești încălțat cu pantofii.

Ce se întâmplă: Alcoolul te menține sedat, așa că dormi fără întrerupere, spune Ebrahim. Nu visezi, nu te miști.

Ți-e frig, dar pulsul tău e mai rapid cu 13 bătăi pe minut decât normal. Pentru cineva care încearcă să se odihnească, ai un corp destul de activ încă.

3 noaptea: Sforăi ca un copil.

Ce se întâmplă: Alcoolul întârzie intrarea în faza de somn REM, spune Sony Ahluwalia, M.D., Șeful Clinicii de Chirurgie Ortopedică de la Centrul Medical Cedars Sinai.

Nu numai că această fază se instalează mai târziu, dar ai parte de până la 9 procente mai puțin somn REM în prima jumătate a nopții decât ar trebui. Rezultatul: Te trezești amețit dimineața.

5 dimineața: Ești sub plapumă.

Ce se întâmplă: Nu mai dormi profund, spune Ebrahim. Și, pe măsură ce alcoolul este eliminat din sânge, sistemul nervos simpatic – care n-a mai apucat să își diminueze activitatea datorită alcoolului – începe să se activeze, spune dr. Seiji Nishino, profesor de psihiatrie la Universitatea Stanford.

În consecință, începi să te trezești – cu aproximativ 17 procente mai frecvent decât ar trebui în a doua jumătate a nopții, conform unui studiu efectuat de cercetătorii japonezi în 2012.

6 dimineața: Visezi neliniștit.

Ce se întâmplă: Până în acest punct, corpul tău a metabolizat o mare parte din alcool și te simți destul de treaz în lipsa efectelor sale depresoare, spune Dr. Ahluwalia.

Te foiești și te sucești în pat, și te trezești fără să știi – petreci cu 4,39 procente mai mult timp treaz în a doua jumătate a nopții.

Pulsul este mai crescut cu 11 bătăi pe minut și știi că urmează o zi lungă.

8 dimineața: Bine, bine, ești treaz!

Ce se întâmplă: Vrei să mai dormi, dar sistemul tău nervos simpatic te împinge de la spate, iar efectul alcoolului s-a diminuat.

În consecință, ai parte de ultimul lucru pe care ți l-ai putea dori pe lume: o trezire matinală, spune Ebrahim.

Și pentru că n-ai avut parte de mult somn REM, te trezești mahmur și obosit, spune Dr. Ahluwalia.

Documentare de Markham Heid



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here