Fă forță la perete

24 iunie 2015

Dacă te-ai plictisit de fiare, biciclete sau alergări și vrei să încerci altceva, e momentul să mergi la o sală de escaladă. Peretele de 10 metri, pe care îl vei „cuceri“, îți va testa nu doar forța fizică, ci și pe cea psihică.

68141
Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →

A consemnat Lavinia Dinculescu. Foto: Manole Sava

Expertul alpinist al lunii

Justin Ionescu e secretar general al Federației Române de Alpinism și Escaladă. A ajuns pe Mont Blanc (4.810 metri), Island Peak (6.198 metri) și Shisha Pangma (8.027 metri). Îl găsești la Carpatic, sala lui de escaladă.

Deși pare sportul Omului-Păianjen, creat doar pentru cei extrem de supli și agili, că­ță­ratul nu este o activitate foarte grea. Ai nevoie doar de puțin curaj, ca să mergi la sală, și niște hai­ne comode. Odată ajuns acolo, vei primi echipa­ment complet pentru escaladă – espadrile, un să­cu­leț cu magneziu, ham și un sistem de asi­gu­rare.

Chiar dacă ai teamă de înălțime, cei de acolo sunt niște psihologi excelenți. Te vor ajuta să ajungi în vârf, fără să-ți dai seama. S-ar putea să simți cum îți „fug“ prizele de sub picioare, când te uiți în jos, dar cu fiecare urcare și coborâre efectuate, sentimentul se va diminua și vei vrea tot mai mult – mai sus, mai greu, mai repede.

 Începe cu un curs 

„Ideal ar fi să faci un curs de inițiere în escaladă, în care vei învăța diferite tehnici de cățărare, de eficientizare a mișcărilor și manevrele de siguranță. Acesta durează o lună și constă în două ședințe săptămânale, cu durata de aproximativ două ore“, ne-a explicat Justin Ionescu. Însă, în funcție de cât vrei să te perfecționezi, cursurile pot continua pe parcursul mai multor luni.

„Deși există și cursuri individuale, eu le recomand pe cele într-o grupă de trei-șase persoane, cu nivel apropiat de pregătire“, adaugă Justin. Competiția creată și socializarea în pauzele dintre urcări sunt două avantaje extrem de importante și utile.

Alege peretele preferat

Odată ajuns în sală, ai două tipuri de pereți: cel de bouldering (disciplină care în natură se practică pe bolovani) și cel de escaladă. În primul caz nu ai corzi pentru asigurare, ci doar saltele care îți amortizează căderea. „Și pentru că de obicei ajung pe la patru-cinci metri, sunt varianta pentru care optează cei mai mulți începători“, spune Justin. Pereții de escaladă, însă, sunt mai înalți – ajung și la 10 metri –, iar asigurările sunt făcute cu corzi. Chiar dacă pare destul de mult, poți ajunge în vârf, pe
traseele ușoare, încă de la prima ședință.

Pregătește-te de urcare

Un antrenament de escaladă începe cu o încălzire generală. „Vei alerga câteva minute sau vei sări coarda, ca să-ți crești pulsul. Urmează încălzirea articulațiilor, cu accent pe mâini și degete. Apoi, rotiri de cap, brațe, antebrațe, mâini și bazin, fandări etc.“, explică alpinistul. Escalada este un sport complex, care îți solicită toți mușchii și îți supune articulațiile la un efort destul de mare, de aceea este extrem de important să fii foarte bine încălzit. Antrenamentul va continua cu parcurgerea unor trasee – de fiecare dată le vei alege împreună cu instructorul, astfel încât la fiecare ședință să simți că ți-ai depășit noi limite. La final vei face exerciții de stretching.

Bucură-te de beneficii 

Escalada este un sport al perseverenței, fiind elementul care te ajută cel mai mult să progresezi. „Fie că vii pentru condiție fizică – avem clienți care au slăbit și 30 de kilograme –, fie că vrei să-ți învingi fricile – parcurgând multe trasee, teama de înălțime se diminuează –, urcarea unui perete de câțiva metri buni va avea efecte benefice asupra psihicului și fizicului tău“, spune Justin.

Ieși din sală

„Dacă vrei să cucerești munții, începe cu escalada – provocarea și satisfacția sunt în atingerea înălțimilor cât mai mari“, te sfătuiește Justin. Dar la fel ca și în sală, în natură există trasee ușoare unde se pot face primii pași.

Apoi, după ce ajungi la un anumit nivel, te poți îndrepta spre bouldering – aici dificul-tatea este mai mare. Dintre disciplinele alpinismului, acesta este numit „esența mișcării“. „În natură se practică pe bolovani mari, de unde și numele, și presupune mișcări specifice, mai puține, dar mai dificile și mai complexe decât la escaladă“, adaugă expertul nostru. Indiferent de locul în care alegi să practici acest sport, nu uita că siguranța este esențială, la fel și grija pentru tine și partener. Mergi măcar o dată la escaladă și vei descoperi că dincolo de depășirea fricii instinctive, capeți multă încredere în tine și extrem de multă forță fizică și psihică.

Previous1 din 2Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Adventure

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți