Este uleiul de pește o păcăleală modernă?

0
458

De Robin Goldstein. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: The VoorHes.

Poate că, până la urmă, nu am descoperit leacul miraculos. Se credea că suplimentele pe bază de acizi grași Omega-3 furnizează aceleași beneficii ca peștele – protecție împotriva cancerului, precum și ajutor în buna funcționare a creierului și a sistemului cardiovascular –, dar fără mirosul persistent. Tocmai de aceea, când aceste suplimente alimentare au intrat pe piață am fost imediat atrași de ele. În prezent, uleiul de pește depășește suplimentele din ierburi din punctul de vedere al popularității.

Din nefericire, acum s-a descoperit că lucrurile nu stau chiar așa. În timp ce studiile din 1990 au sugerat inițial că există beneficii ale consumului de suplimente alimentare din ulei de pește, cercetări recente – inclusiv câteva studii publicate în reviste de specialitate – nu mai susțin multe dintre beneficiile asupra sănătății menționate anterior.

O istorie sănătoasă

Biblia conține anecdote cu oameni care au folosit vezici biliare de pește pentru a trata orbirea. Spaniolii au crezut că bila de pește vindecă nebunia. Și bunicul tău, când era copil, probabil era nevoit să înghită ulei din ficat de cod pentru a preveni rahitismul, o tulburare osoasă cauzată de deficiența de vitamina D.

Cercetările privind efectele protectoare asupra sănătății ale uleiului de pește au început în jurul anilor 1970, când oamenii de știință s-au axat pe aportul de grăsimi polinesaturate. Tot atunci, un studiu din Danemarca a descoperit rate scăzute de boală arterială coronariană și de diferite tipuri de diabet în rândul populației indigene din Groenlanda, care avea o alimentație bogată în pește.

Din acel punct, comunitatea științifică a început să facă tot mai des asocierea între consumul de pește și starea bună de sănătate.

Cercetări ulterioare au identificat acizii grași polinesaturați Omega-3 (EPA – acidul eicosapentaeonic și docosahexaenoic – DHA, cele mai importante) ca fiind factorii benefici; aceștia se găsesc în concentrații mari în uleiuri de pește, precum cel de sardine, macrou și hering. Descoperirile au sugerat că acizii Omega-3 din pește scad nivelurile de trigliceride din sânge, reducând cel mai probabil și riscul de afecțiuni precum bolile cardiovasculare și cancerul.

Informații suplimentare apărute în următoarele decenii se pare că sprijineau aceste afirmații. Iar în 1994, Asociația Americană a Inimii a realizat o conferință despre beneficiile terapeutice ale acizilor grași Omega-3. Companiile de suplimente au văzut potențialul pieței.

Marea scurtătură

Americanii nu prea mănâncă pește gras. Aportul mediu de pește bogat în Omega-3 la bărbații americani este de 40 de grame pe săptămână, arată un studiu din Nutrition Journal din 2014. Unora nu le place gustul; alții poate cred că peștele este prea scump, prea urât mirositor ori prea dificil de gătit.

Așa că, simțind o potențială piață, industria de suplimente a decis să se adreseze acelor probleme. Rezultatul: o capsulă convenabilă care să asigure toate beneficiile printr-o simplă înghițire. Mai târziu, formula a fost modificată pentru a elimina eructațiile cu miros de pește.

Producătorii de suplimente au început să trimită bărci imense ca să pescuiască pești bogați în Omega-3. Au scos în față persoane care să facă lobby pentru a forța legislația să includă beneficiile uleiului de pește în recomandările de pe etichetele produselor. Acele eforturi au avut un așa mare succes încât, până în 2014, Food and Drug Administration (FDA) le-a permis producătorilor să scrie pe etichetele suplimentelor alimentare cu ulei de pește că acele capsule pot reduce riscul de boală arterială coronariană.

Totuși, optimismul Guvernului a rămas rezervat; FDA a afirmat că cercetările „nu sunt concludente“. Dar acest disclaimer nu a contat prea mult în reducerea valului de consumatori aflați în goană după acizii Omega-3 din capsule – ori al celui de companii dornice să le livreze.

În anumite țări din Europa, numărul persoanelor consumatoare de suplimente Omega-3 a crescut, conform unui studiu efectuat de DSM în 2015. În Germania, a crescut cu 8%, iar în Marea Britanie cu 4% față de rezultatele obținute în urma studiului efectuat în 2012.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here