Cel mai tâmpit lucru pe care îl spun oamenii despre dietă și sport

0
760

De Adam Campbell. Foto: Guliver/Thinstock.Adaptare: Casa de Traduceri

Când oare vor înceta oamenii să se întrebe „Ce e mai folositor pentru slăbit: dieta sau sportul?”

Un articol nou din US News & World Report tratează exact această întrebare, arătând că atât dieta, cât și sportul sunt importante, dar „dacă trebuie neapărat să alegi între cele două, există dovezi clare că dieta joacă un rol mult mai important în pierderea în greutate”.

Din punct de vedere logic, premisa e chiar prostească: Chiar trebuie cineva să aleagă între cele două? La urma urmei, prin definiție dacă mănânci mai puțin înseamnă să faci mai puțin ceva. Nu se adaugă.

Poate că ai senzația că nu ai timp să faci sport, iar asta poate fi de înțeles. Dar decizia de a nu face sport nu are nicio legătură cu a mânca sau nu mai puțin. Așa că hai să nu mai vorbim deloc despre asta, OK?

Principala concluzie a articolului este că „nu ai cum să scapi basma curată cu o dietă proastă”. Acest lucru a fost popularizat prin anii 2000 pentru a sublinia importanța unei alimentații corecte împreună cu un program bun de exerciții, și nu ca substitut al acestuia.

Iar ce se spune este în general adevărat, pentru că poți mânca un cheeseburger de 1000 de calorii în 5 minute, dar îți ia o oră sau mai mult de antrenament intensiv pentru a arde acest număr de calorii. (Deși ai putea spune că mulți sportivi de liceu se descurcă binișor cu o dietă jalnică). Nu vrem să spunem că sportul nu contează, ci doar că este foarte ușor să-ți sabotezi eforturile de ardere a caloriilor cu niște obiceiuri oribile de consum de calorii.

Totuși, dacă petreci suficient timp citind comentariile de pe pagina de Facebook Men’s Health, câte un tip care arată super fit o să-ți spună fără drept de apel că „dieta înseamnă totul” sau că e „90% dietă”. Cred că e un sfat bine intenționat, dar transmite mesajul că sportul e aproape irelevant dacă vine vorba de pierderea în greutate. Și spun bine intenționat pentru că acest sfat pare să vină de obicei de la tipi care petrec destul de mult timp făcând sport.

Iată încă ceva: Dieta joacă cel mai important rol în efortul tău de a pierde în greutate dacă ai o dietă jalnică. Dacă mănânci în fiecare zi 2.000 de calorii peste aportul caloric recomandat, vei da înapoi acul cântarului mult mai rapid pur și simplu renunțând la mâncarea în plus decât dacă ai începe un program de antrenamente. Dar asta nu face ca dieta să fie mai bună decât sportul. Nu înseamnă decât că dieta ta anterioară era pur și simplu praf și pulbere. Normal că trebuie să rezolvi asta.

În mod ideal, dieta ta obișnuită nu ar trebui să includă mâncare în exces. De fapt, dacă vrei să pierzi mult în greutate, nu spune „Mă apuc de dietă”. Renunță pur și simplu la mâncarea în exces. Obișnuiește-te cu asta. O să funcționeze.

După ce începe să funcționeze, progresul va fi mai lent, iar apoi vei putea reduce și mai mult aportul caloric, dacă vrei. Dar, ghici ce? Nu ai cum să scazi 2.000 de calorii din aportul caloric normal. Poate că ai putea să scazi 500, sau poate chiar 1.000, dacă ești adeptul unor abordări „extreme”.

Chiar și în această din urmă situație, nu e cu mult mai mult decât ai putea să arzi dacă ai participa la un program viguros de antrenamente zilnice și dacă ai merge mai mult pe jos.

Asta înseamnă cu nu „dieta e totul”, și nici măcar 90%. Dacă deja mănânci normal, poți pierde în greutate doar făcând mai mult sport – nu e nevoie de nicio „dietă”. Totul ține de contextul personal, corect? De ce să nu considerăm valoarea de bază ca fiind normalitatea, și nu ceva la care oamenii trebuie să țină regim ca să ajungă?

Sportul este într-adevăr important, din mai multe motive. Autorul Men’s Health Lou Schuler explică de ce sportuk are rol în pierderea în greutate, în afara faptului că arde pur și simplu calorii. Schuler arată că, atunci când vine vorba de pierderea în greutate, sportul oferă și beneficii fizice, și psihologice.

Cât despre persoanele care au senzația că nu au timp să facă sport, pot să înțeleg. Dar mai știu și asta: La mine la birou, am colegi care nu ratează nici măcar un singur antrenament zilnic, și am și colegi care nu-și bat capul cu sportul absolut deloc. Nu pot spune că cei care fac sport au performanțe mai bune la job decât cei care nu fac, dar știu că cei care merg la sală au tot atât de multe de făcut. Vorbim de persoane ocupate cu joburi similare și cu o viață de familie similară.

Nu e vorba de timp: E vorba de ce alegi să faci cu timpul tău.

Personal, atunci când am tendința să sar peste un antrenament, îmi aduc aminte de asta: Nu mi-a părut niciodată rău că am făcut sport. Dar întotdeauna îmi pare rău când nu fac. Toți colegii mei care fac sport vor fi de acord cu asta. Poate că ar trebui să încerci și tu pe pielea ta.

Ceea ce mă face să revin la principalul motiv al acestei postări: Hai să nu mai punem dieta și sportul în opoziție. Implicit, dacă îți pasă de greutatea ta, trebuie să încerci să nu mănânci în exces. Punct. Aici nu există opțiuni. Iar dacă vrei să optimizezi și pierderea în greutate și sănătatea, ar trebui să faci sport cu regularitate.

Nu există o opțiune mai bună decât alta. Ambele funcționează. Și funcționează chiar și mai bine împreună.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here