Adevărul despre Dieta fără Gluten

0
593
gluten

Foto: Pixabay; Adaptare: Casa de Traduceri

În ultimii ani, din ce în ce mai mulți oameni renunță complet la gluten, exasperându-i pe partenerii de masă, pe chelneri, dar și pe cercetători.

Dieta fără gluten poate fi un tratament care salvează viețile celor diagnosticați cu o afecțiune medicală. Acesta e un lucru cunoscut.

Are vreun efect însă pentru cei care o ridică în slăvi ca dietă de slăbit? Sau ca pe un mod de purificare a organismului?

Dieta fără gluten a apărut de peste o jumătate de secol, când doctorii au stabilit o legătură între gluten și simptomele bolii celiace, o afecțiune autoimună în care glutenul induce apariția de leziuni intestinale.

Nu există un remediu pentru boala celiacă sau pentru alte afecțiuni medicale sensibile la gluten, dar dieta fără gluten îi ajută pe cei diagnosticați să aibă o viață sănătoasă, fără simptome neplăcute (deși una lipsită de alte lucruri, precum pâinea albă).

Când reducerea carbohidraților a ajuns o modă pentru slăbit, era de așteptat ca unele persoane să o ducă la extrem și să adopte o dietă fără gluten.

Până la urmă, de ce să elimini doar grâul, când poți scoate din alimentație și orzul, secara sau alte cereale?

Are această strategie vreun avantaj pentru cei 99% dintre americani care nu suferă de boala celiacă?

Conform unui studiu din 2015, publicat în British Journal of Nutrition, răspunsul este că da, este posibil, dar nu dacă acoperi golurile din dietă cu variante fără gluten ale produselor.

Când este dieta fără gluten sănătoasă?

„Dieta fără gluten poate fi sănătoasă dacă ne concentrăm pe alimentele integrale: legume, fructe, cereale integrale, proteine slabe, lactate fără sau sărace în grăsimi, semințe, nuci, plante leguminoase ca fasolea”, spune Nancee Jaffe, medic nutriționist la Clinica de Sănătate Digestivă și Nutriție din cadrul UCLA.

Cu toate acestea, adaugă ea, cereale precum grâul integral sau orzul oferă și ele beneficii pentru sănătate. Un regim alimentar în care doar reducem glutenul poate fi cea mai bună opțiune.

Un câștig: Reducerea cantității de gluten aduce cu sine nevoia creșterii consumului altor alimente. Deoarece producătorii alimentari se aliniază la tendința dietelor fără gluten, au apărut multe produse noi, sănătoase, pe piață.

De exemplu, în cazul cerealelor, putem pune pe masă amarant, hrișcă, mei, quinoa sau teff. Fiecare dintre acestea are diferite vitamine și minerale care completează dieta.

Când este dieta fără gluten nesănătoasă?

Dacă scoți din alimentație cereale sănătoase, precum grâul integral sau orzul, și le înlocuiești cu produse procesate fără gluten, rezultatul e unul mai mult negativ decât pozitiv.

Conform unui nou studiu, gustările fără gluten, cum ar fi covrigeii sau fursecurile, sunt de obicei mai bogate în grăsimi și zahăr dar mai sărace în fibre și proteine decât echivalentele lor cu gluten.

Nu sunt de obicei îmbogățite sau fortifiate cu nutrienți cheie.

Ce înseamnă asta? Probabil plătești mai mulți bani pentru un fel de mâncare cu o valoare nutrițională mai mică: produsele fără gluten pot costa de două ori mai mult decât variantele lor cu gluten, conform unui studiu din Nova Scotia, Canada.

Să alegi alimente integrale este un mod excelent de a avea o alimentație sănătoasă, dar gândește-te bine înainte de a elimina complet glutenul din dieta ta.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here