Urmează dieta lui Djokovic

0
652

Novak Djokovic a avut o ascensiune fulminantă în tenis. Însă, aflat la doar un pas de recunoașterea pe plan mondial, s-a împiedicat de un obstacol. În timpul unui turneu important, s-a prăbușit la propriu pe teren, așa cum i se întâmplase în urmă cu câțiva ani la un meci de la US Open. „Stăteam întins pe spate ca o balenă eșuată, în căldura și umiditatea celor 30 de grade, respirând de parcă eram în chinurile facerii“, povestește Djokovic în cartea lui, Dieta câştigătoare.

 

Schimbarea decisivă

Problema lui Djokovic era o into­le­ranță acută la gluten și lactate și una ușoară la roșii. „Dacă vrei ca organismul tău să se comporte așa cum îți dorești, trebuie să renunți la pâine. Nu mai mânca brânzeturi, renunță la roșii“, i-a sugerat dr. Igor Cetojevic, nutriționistul care a depistat problema tenismanului și l-a ajutat să-și refacă dieta. Având în vedere că părinții lui ­Djokovic dețineau o pizzerie, eliminarea produselor cu gluten părea o misiune imposibilă. Doctorul i-a dat un răgaz de două săptămâni, dar efectele au apărut la doar câteva zile. „Mă simţeam mai uşor, mai plin de energie. Oboseala şi amorţeala pe care le resimţisem, noapte de noapte, în ultimii cincisprezece ani au dispărut subit“, spune Djokovic. În timp, au apărut schimbări şi pe plan menta – renunţarea la gluten îmbunătăţeşte concentrarea şi controlarea emoţiilor – şi, mai ales, pe plan profesional – în următorul an ajungea număul 1 ATP.

 

De ce să renunţi la gluten

Eliminarea acestei substanţe din dietă poate determina o scădere rapidă şi sănătoasă în greutate, un nivel crescut de vitalitate şi chiar suprimarea alergiilor şi a altor reacţii autoimune. O dietă fără gluten înlesneşte procesul de digestie (alimentele care conţin substanţa se digeră mai greu), însă grâul reprezintă circa 20% din totalul caloriilor consumate zilnic de un adult. „Oamenii de ştiinţă care studiază genetica agricolă au descoperit că glutenul existent în grâul modificat genetic – folosit aproape în proporţie de 100% în produsele pe bază de grâu din prezent – e structural diferit de cel produs în mod natural“, scrie Djokovic. El nu recomandă copierea dietei lui până la ultima calorie, ci doar să elimini glutenul din alimentaţie timp de paisprezece zile.

 

Meniul unui campion

Pe lângă gluten, Djokovic a mai scos din dietă lactatele și excesul de zahăr. Odată cu eliminarea acestuia din urmă, organismul produce mai puţină insulină, iar stocarea grăsimilor rămâne la un nivel minim. Acum dieta lui e compusă în principal din fasole, legume cu un nivel scăzut de carbohidraţi, carne albă, peşte, ouă, cereale fără gluten (cum sunt quinoa, amaranth, hrișcă, mei), uleiuri sănătoase, diferite tipuri de alune şi seminţe, fructe.

 

Găteşte ca Djokovic

Indiferent unde călătoreşte, tenismanul caută apartamente de hotel care să aibă în componenţa lor şi bucătărie. Iată una dintre reţetele lui.

Friptură de muşchi de vită afumat
• 750 grame de muşchi de vită
• Două linguriţe de ulei de măsline extravirgin

Pentru mixul de mirodenii:
• O linguriţă de paprica
• O linguriţă de pudră de usturoi
• O linguriţă de oregano uscat
• O linguriţă de sare de mare

1/ Amestecă într-un bol paprica, usturoiul, oregano şi sarea. Freacă muşchiul de vită pe ambele părţi cu mixul obţinut. Pune-l într-o pungă alimentară etanşă şi lasă-l la frigider cel puţin o oră sau chiar peste noapte.
2/ Scoate muşchiul din frigider şi lasă-l descoperit la temperatura camerei timp de 15 minute. Unge grătarul cu ulei de măsline şi încălzeşte-l la foc mediu. Lasă muşchiul pe grătar câte trei-patru minute pe fiecare parte.
3/ Înainte să feliezi muşchiul, ia-l de pe grătar şi ține-l deoparte timp de cinci minute. Serveşte imediat.
Vei obţine patru porţii

 

Adaptare de Irina Mereacre.  Foto: Shutterstock.

 



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here