Tu de ce esti dependent?

26 octombrie 2012

Afla de la specialisti ce legatura exista intre creier si stomac si invata cum sa te feresti de capcanele producatorilor de mancare

De Paul Kita • Fotografii de Travis Rathbone • Adaptare de Irina Mereacre

ANTRENEAZA-TE REGULAT SI AI GRIJA CE MANANCI. E simplu, nu? Nu neaparat. Daca, de fapt, altele sunt fortele care actioneaza asupra greutatii tale, incercand sa te includa in cei 58% dintre pamantenii care vor fi supraponderali sau obezi in 2030. Cand vine vorba de luarea in greutate, trebuie sa-ti faci griji pentru creier, nu pentru stomac. In ultimii doi ani, cercetatorii au publicat peste 40 de studii, incercand sa stabileasca daca atractia pe care o avem pentru mancare se poate transforma in… dependenta.

Abundenta emisiunilor TV culinare, precum si extinderea lanturilor de restaurante de tip fast food transforma mancatul in exces intr-o tentatie la care rezistam tot mai greu. Acestea fiind spuse, e musai sa gasesti o modalitate prin care sa detii controlul asupra meselor tale.

Controleaza-ti instinctul
Existam pe planeta datorita zaharului si grasimilor, doua elemente cu rol-cheie in evolutia speciei noastre. „Grasimea a fost combustibilul care a asigurat supravietuirea oamenilor din pesteri“, spune dr. Nicole M. Avena, o cercetatoare in domeniul dependentei de mancare si profesor-asistent la catedra de psihiatrie din cadrul Universitatii din Florida. Macronutrimentul contine mai multe calorii pe gram (mai exact, noua) decat proteinele sau carbohidratii. Iar cu multi ani in urma, carbohidratii bogati in zahar stimulau creierul, astfel incat sa ramana alert in eventualitatea unor pericole. „In prezent, din cauza joburilor sedentare, ardem cu mult mai putine calorii, insa creierul simte nevoia sa se bucure de placerile consumului de produse cu un continut crescut de zahar si grasimi“, spune dr. Avena. Astfel, mancarea pe care ne-o dorim nu este intotdeauna cea de care are nevoie corpul nostru.
Un studiu din 2010, realizat de Institutul de Cercetari Scripps, a descoperit ca atunci cand soarecilor de laborator le-au fost oferite produse bogate in grasimi, ei au consumat un numar dublu de calorii comparativ cu cei care au primit mancare obisnuita. „E inca o dovada ca alimentele grase, bogate in zahar, creeaza mai usor dependenta decat altele“, sustine dr. Avena.
SCAPA DE OBICEI Consuma 20-40 de grame de proteine la fiecare masa si 25-35 de grame de fibre pe parcursul zilei. Acestea asigura senzatia de satietate si te ajuta sa rezisti tentatiei de a manca prea mult.


Nu te mai droga
Cu mancare, bineinteles. In cadrul unui studiu al revistei Archives of General Psychiatry, cercetatorii au descoperit ca mintea persoanelor dependente de mancare care au consumat un milkshake cu multe calorii a raspuns in acelasi fel in care creierul reactioneaza dupa o doza de cocaina. „Dependentii de mancare au semnale de recompensa si cele privind disfunctiile nivelului de dopamina similare cu ale dependentilor de droguri“, spune dr. Frascella. La fel ca dependentii de droguri, cei care nu se pot lipsi de mancare se confrunta cu dificultati cand incearca sa renunte la acest obicei. Alimentele pe care le mancam pe post de consolare, chiar ne diminueaza suferinta – iar asta le transforma intr-un viciu si mai greu de controlat.
SCAPA DE OBICEI Trebuie sa inversezi sabloanele de recompensa. „Recunoaste tentatiile, controleaza-ti emotiile, apoi lauda-te ca ti-a reusit exercitiul“, spune dr. Gary Foster, director al centrului de cercetare in domeniul obezitatii din cadrul Universitatii Temple. „La inceput e destul de greu, insa de fiecare data cand reusesti sa-ti controlezi instinctele, indepartezi pericolul de a manca pe fond emotional.“


Evita sa mananci fara masura
Dupa o zi grea la munca, primul lucru pe care-l faci dupa ce scapi de la birou e sa-ti golesti frigiderul. Acum te simti bine, nu-i asa? „De fapt, tu singur te impingi sa faci asta“, spune dr. Foster. „Oamenii mananca din multe motive – cand sunt fericiti, tristi, stresati, plictisiti, anxiosi. Cand se declanseaza nevoia de mancare, incepi sa salivezi precum cainele lui Pavlov.“ Cu cat vei folosi mai des frigiderul pentru a face fata stresului, cu atat mai mult creierul tau se va astepta la un asemenea comportament.
SCAPA DE OBICEI Gandeste-te la burta ta care creste continuu, nu la stomacul care „canta“ de foame. Mancarea fara masura inseamna sa inchizi creierul si sa deschizi gura. „In cadrul cercetarilor noastre am constatat ca, atunci cand vine vorba de mancare, oamenii se concentreaza doar asupra efectelor pe termen scurt“, spune Ashley Gearhardt, autoarea unui studiu privind milkshake-urile cu un continut ridicat de calorii. „Noi am descoperit ca, daca te gandesti la efectele pe termen lung – luarea in greutate, aparitia unor boli – iti activezi cortexul prefrontal, un fel de «frana» a creierului.“

Evita capcanele alimentare
E dificil sa rezisti tentatiilor culinare in cursul celor 24 de ore din zi. „Imprejurarile in care mancam in prezent nu mai sunt ca cele de acum 10.000 de ani. Astazi gasesti mancare ieftina si cu multe calorii la fiecare colt“, spune dr. Frascella. Ne ademenesc mirosurile de la localurile de tip fast food, iar reclamele de la TV promoveaza cu succes „pornografia alimentara“ – portii duble de pizza si burgeri. „Pentru oamenii care au tendinta sa manance prea mult, acesti stimuli declanseaza consumul nesanatos de mancare“, sustine dr. Foster.
SCAPA DE OBICEI Limiteaza-ti expunerea la astfel de stimulenti. Cere nota inainte ca meniul cu deserturi sa aterizeze pe masa ta. Schimba canalul cand ecranul e invadat de produse nesanatoase. Gandeste-te de doua ori inainte sa faci rezervare la un hotel all inclusive. Iar daca in drumul tau spre un local sanatos dai de un restaurant care ofera tot felul de sendvisuri aromate, ocoleste-l fara remuscari. „Cu cat vei fi mai putin expus la asemenea tentatii, cu atat iti va fi mai usor sa renunti la un astfel de comportament“, spune dr. Foster.

CREIERUL SI MANCAREA
Noi descoperiri arata ca modul de gandire al celor care mananca prea mult ar putea sa fie similar cu cel al dependentilor de droguri.
Dovada stau scanarile neuroimagistice din dreapta. Cand echipa doctorului Gene-Jack Wang, de la Brookhaven National Laboratory, a scanat creierele obezilor si ale dependentilor de metamfetamina, s-a observat ca persoanele din ambele grupuri aveau o activitate mai scazuta a receptorilor de dopamina (ilustrata cu rosu) decat oamenii sanatosi. „La fel cum utilizatorii de metamfetamina au nevoie de o cantitate tot mai mare de droguri, obezii care mananca exagerat de mult au nevoie de mai multe alimente ca sa beneficieze de aceeasi placere pe care o ofera dopamina.“


 



Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!