Salvarea este în grăsime?

0
1108

De Chris Mohr. Adaptare de Oana Popa. Foto: Ted Cavanaugh

Să poţi mânca oricât de gras dorești poate fi o modalitate delicioasă de a slăbi. Totuși, cât poţi fenta cântarul așa?

De curând, o clientă mi-a spus că ea și soţul ei mâncau aproape un kilogram de slănină pe săptămână – de obicei, trei felii de bacon la micul dejun și încă vreo două, cu salată, la cină. Sunt nutriţionist de aproape 20 de ani, așa că nimic nu mă mai surprinde, dar tot n-am rezistat să o întreb: „De ce?“.

Mi-a spus că soţul ei auzise la televizor despre o dietă nouă, dieta ketogenică, și că au decis să o încerce și ei. Șase luni mai târziu, după multe pachete de bacon consumate, soţul ei pierduse 9 kg în greutate și spunea că se simte plin de energie.

Tot mai mulţi oameni încearcă să mă convingă de beneficiile dietei ketogenice. „Dieta keto arde grăsimea rapid! Te alimentează cu energie turbo! Te ferește de boli! Poţi mânca oricât bacon dorești!“ Totuși, așa cum se întâmplă cu toate dietele, după entuziasmul iniţial, urmează un test de voinţă.

Ce naiba e ketoza, totuși?

Ketogeneza există de când lumea. Dacă mănânci o cantitate mică de carbohidraţi, îţi privezi creierul de glucoză, adică principala sa sursă de combustibil. Pentru că organismul tău are totuși nevoie de combustibil ca să funcţioneze, creierul îi dă comanda să recurgă la rezerva de ketone. E ca o mașină hibrid, care rămâne fără benzină și merge pe curent electric.

Bine, dar ce sunt ketonele? Sunt compuși produși de ficat, din depozitele tale de grăsime, atunci când scade nivelul de insulină din sânge. „Ficatul tău produce ketone tot timpul, dar nivelul acestora depinde de aportul de carbohidraţi și proteine“, spune Jeff Volek, doctor în nutriţie și profesor de știinţe umane la Universitatea Ohio. Dacă mănânci o cantitate normală de carbohidraţi și proteine, ketogeneza stagnează. Când reduci carbohidraţii și proteinele, procesul se accelerează. Durează aproximativ trei zile să induci ketogeneza.

Dieta ketogenică presupune un aport de 60-80% grăsimi, din totalul caloric. Proteinele reprezintă 10-15%, carbohidraţii mai puţin de 10% – adică cât jumătate de covrig.

E similară cu dieta Atkins, însă „dieta ketogenică este mai severă în restricţia carbohidraţilor și mai permisivă în privinţa proteinelor“, susţine Spencer Nadolsky, autorul cărţii The Fat Loss Prescription. 

Potrivit unor teorii, dacă renunţi la carbohidraţi, corpul tău va arde mai multe grăsimi pe post de combustibil, favorizând performanţele fizice și mentale, reglând apetitul, scăzând nivelul de insulină și potenţând imunitatea.

Majoritatea bărbaţilor își iau jumătate din calorii din carbohidraţi. Provocarea: poţi menţine ketoza suficient timp pentru a te bucura de presupusele beneficii?

Este dieta ketogenică potrivită pentru tine?

Sună ca o scuză, însă cea mai bună dietă este cea pe care reușești să o ţii. În cazul lui Volek, care urmează o dietă săracă în calorii de 20 de ani, a funcţionat. Dar pentru tine?

Din păcate, nu există date pe termen lung despre dietele ketogenice, faţă de alte diete.

Cea mai apropiată încercare a fost în 2007, când un proiect numit „Studiu despre pierderea în greutate, de la A la Z“, a comparat efectele dietelor Atkins, Zone, LEARN și Ornish pe termen lung. Subiecţii feminini asociaţi dietelor sărace în carbohidraţi ajungeau să consume aproape 35% carbohidraţi, după 12 luni – un procent mult prea ridicat faţă de cei 10% necesari ketozei.

Studiile arată că oamenii slăbesc cu ajutorul dietei ketogenice, dar există și capcane. Potrivit unui studiu italian din 2015, cei care au urmat dieta ketogenică au slăbit 11 kg în trei luni. Jumătate dintre participanţi au ţinut dieta timp de un an, dar nu au mai slăbit considerabil în următoarele nouă luni.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here