Puterea mâncărurilor ciudate

0
1343

De Trevor Corson. Adaptare de Oana Popa. Foto: Tuukka Koski 

Unele alimente respingătoare sunt, de fapt, foarte benefice. Învaţă să le iubești.

Sigur ai un fel de mâncare pe care îl urăști. Varză de Bruxelles? Frunze de muștar? Hering murat, kimchi, sos de pește, brânză mucegăită? Cât despre mine, urăsc nattō, un fel de mâncare japonez din boabe de soia fermentate, cu farmecul unui bol de mazăre amestecată cu muci. Apelative ca „picioare transpirate“ sau „vomă“ au fost folosite pentru a descrie gustul acestui preparat. Totuși, există din ce în ce mai multe dovezi că nattō, la fel ca alte mâncăruri cu arome intense, este plin de magie nutriţională. În 2015, un biolog îndrăzneţ pe nume Toshirou Nagai a publicat o trecere în revistă a beneficiilor acestui preparat pentru sănătate, printre care și un sistem imunitar rezistent.

Alte cercetări au arătat că nattō îţi fortifică oasele și reduce riscul de atac cerebral. Iar varza de Bruxelles și frunzele de muștar sunt pline de compuși care acţionează împotriva îmbolnăvirilor. Heringul murat conţine acizi grași Omega-3, benefici pentru inimă. Varza kimchi, ca multe alte alimente fermentate, ajută flora bacteriană benefică din sistemul gastro-intestinal.

Întrebarea e: de ce unele alimente sănătoase sunt atât de respingătoare? Putem învăţa să le îndrăgim? Ne putem obișnui să le iubim?

De ce urăști ce corpul tău iubește

Mama Natură are un simţ al umorului neobișnuit. „Multe substanţe cu gust amar care, luate în cantităţi mari, te pot îmbolnăvi sau chiar ucide sunt extrem de benefice în cantităţi mici“, spune Paul Breslin, profesor doctor în nutriţie, de la Universitatea Rutgers.

De exemplu, izotiocianaţii, „armele“ chimice pe care plantele le folosesc pentru a ţine la distanţă dăunătorii. Acești compuși se găsesc în legumele amărui. Dacă vei consuma o cantitate infimă, de la o frunză de varză, acești compuși pot contracara radicalii liberi dăunători ADN-ului. Otrava vine din dozaj. Dar papilele gustative care reperează gustul amar sunt mai numeroase și mai sensibile decât cele pentru alte gusturi. Limba umană a evoluat, transformându-se într-un detector de otrăvuri, susţin oamenii de știinţă.

Bacteriile, precum cele întâlnite în brânza cu mucegai sau în nattō, ne deranjează din alt motiv: mirosul puternic. Alimentele cu arome pregnante, ca varza kimchi sau varza murată, sunt supuse unui proces de fermentaţie – o degradare controlată. „Fosele nazale au un sistem evoluat de alarmă pentru mirosuri puternice, care semnalează prezenţa bacteriilor vii“, spune Breslin. Ca și toxinele, bacteriile pot fi periculoase, chiar letale. Unele însă trebuie acceptate. „Nu trăim într-un univers steril, e bine să avem de partea noastră bacterii prietenoase“, spune Breslin.

În ultimii 15 ani, știinţa modernă a început să recunoască aportul bacteriilor benefice din sistemul gastro-intestinal. Termenul „probiotice“ este des întâlnit acum și e din ce în ce mai clar că un „microbiom“ divers de bacterii în tractul intestinal are un rol important în menţinerea unei stări bune de sănătate.

Un studiu din 2014 a concluzionat că probioticele din tractul intestinal ajută în lupta împotriva agenţilor patogeni, contribuie la refacerea celulelor intestinale și generează acizi grași sănătoși. S-a dovedit că unele culturi bacteriene, dezvoltate în tractul intestinal din alimentele ingerate, pot stimula imunitatea, reduce inflamaţiile și pot contribui la menţinerea greutăţii ideale.

În cele din urmă, alegerile tale în privinţa gusturilor se reduc la raportul dintre riscuri și beneficii. În ciuda pericolului de deces, vei avea de câștigat dacă vei fi dispus să suporţi gustul amar sau anumite mirosuri puternice. Unele alimente (inclusiv kimchi și nattō) sunt veritabile simfonii culinare de amăreală și duhoare, iar această combinaţie le face extrem de puternice.

„De ce nu vor oamenii să mănânce alimente care miros a șosete murdare?“, se întreabă -Breslin. „Are legătură cu mediul în care trăiești, la ce ești expus.“ Probabil că problema mea cu nattō nu avea legătură cu nattō, ci cu mine.



1
2
3
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here