O nouă formulă de alimente-minune

0
556

Adaptare de Oana Popa. Foto: Gentl And Hyers.

Combină ingredientele potrivite și mesele tale vor fi mai hrănitoare și mai delicioase. Încearcă aceste mixuri inteligente.

După ani de cercetări, știința nutriției recunoaște valoarea sfaturilor băbești: nu te certa cu Mama Natură.

Să luăm drept exemplu vitamina E, prezentă în spanac, migdale și broccoli. Dacă vei consuma aceste alimente în mod regulat, împreună cu alte mâncăruri bogate în vitamina E, îți protejezi ochii și previi problemele cognitive.

Ce se întâmplă dacă nu mănânci suficiente alimente sănătoase? Aici intervin producătorii de suplimente alimentare. Iei vitamina E sub formă de pastilă și te vei bucura de toate beneficiile, fără să mănânci spanac, nu-i așa? Există însă o problemă: cercetările arată că vitamina E izolată nu are aceeași putere protectoare. Potrivit unui studiu recent, administrarea de suplimente cu vitamina E pe termen lung poate crește chiar riscul unor accidente cerebrale. Și nu e vorba doar de vitamina E. Experții reevaluează în prezent efectul unor suplimente ca seleniul, extractul de ceai verde și uleiul de pește.

Există modalități mai inteligente și mai apetisante de a te asigura că primești nutrimentele necesare. Anumite alimente capătă superputeri atunci când sunt combinate. De exemplu, uleiul de măsline adăugat peste roșii îți ajută organismul să absoarbă antioxidanții din acestea.

„Organismul nostru este un motor incredibil de complex și are nevoie, la nivel celular, de o strategie elaborată de alimentare cu combustibil pentru a funcționa la parametri optimi“, spune consultantul MH în probleme de nutriție, Mike Roussell. „Hrana bazată pe o varietate de alimente integrale, sănătoase, oferă cele mai multe beneficii.“

Vrei să afli mai multe? Încearcă aceste șase combinații de succes.

 

Friptură + usturoi + ceapă

Cercetările arată că usturoiul și ceapa îți pot ajuta organismul să absoarbă zincul și fierul din cereale; acest beneficiu poate fi valabil și pentru consumul de carne, bogată în aceste minerale. Zincul sporește imunitatea, în timp ce fierul este esențial pentru dezvoltarea musculară. Pentru a le găti corect, pune usturoiul și ceapa într-o tigaie rece, cu puțin ulei; apoi, dai drumul la aragaz. În acest fel, poți evita arderea usturoiului.

Stimulent muscular și apărător al imunității

 

Renunță la calorii, nu la savoare

Toppingurile pot încărca un fel de mâncare sănătos (de exemplu: legume înecate în sos). Folosește aceste adaosuri pentru un gust mai bun, fără calorii în plus.

Pune asta

Zeamă de citrice: lime, lămâie, grepfrut, portocală

Condimente proaspete: busuioc, cimbru, arpagic, pătrunjel

Germeni: broccoli, fasole mung

Ardei iute tocat mărunt

Peste asta

Fructe de mare gătite la abur, paste cu ulei de măsline, la tigaie

Pui fript, pește înăbușit, legume la grătar

Sandviș cu curcan, salate

Omlete, supe, chili

 

Migdale + chefir

Chefirul este un fel de iaurt acrișor, cu gust înțepător. Dacă nu te încântă ideea, gustă și învață: pune niște chefir în următorul shake pe care-l prepari, pentru a-ți ajuta digestia cu probiotice benefice. Adaugă și o mână de migdale, benefice pentru inimă. Cercetările arată că fibrele din învelișul migdalelor au rol prebiotic. Prebioticele sporesc efectul probioticelor din chefir. Ambele vor avea un efect benefic asupra florei tale intestinale, ajutându-ți corpul să lupte împotriva bolilor.

Apărător al imunității, protector cardiac

 

Ouă + salată de spanac

Grăsimile au beneficiile lor. Bărbații participanți la un studiu Purdue care au mâncat o salată cu trei ouă au avut un aport de nouă ori mai mare de carotenoizi – antioxidanți benefici pentru ochi – decât cei care nu au consumat ouă. O dietă bogată în alimente cu carotenoizi, ca spanacul, morcovii și cartofii dulci, poate reduce riscul de boli cardiovasculare și cancer. Ai nevoie de grăsime pentru a asimila acești compuși; aici intervin gălbenușurile. Nu vrei să mănânci ouă la fiecare masă? Uleiul de măsline, avocado și nucile pot fi folosite în schimb.

Salvator al ochilor, luptător anticancer și protector cardiac

 

Cartofi dulci + ardei cayenne

Combină gustul dulce cu iuțeala. Cercetătorii din India au descoperit că un ingredient al ardeiului cayenne, capsaicina, crește nivelul de absorbție a antioxidantului beta-caroten, pe care organismul tău îl transformă în vitamina A, salvatoarea vederii. (Aceasta e concluzia unui studiu pe rozătoare, totuși.) Capsaicina e și ingredientul responsabil de iuțeala ardeilor. Pentru a da un gust nou cartofilor dulci copți, presară deasupra niște ardei cayenne, stropește-i cu zeamă de lime și ornează-i cu coriandru proaspăt.

Salvator al ochilor

 

Rozmarin + pui la grătar

Când pui carnea pe grătar, în țesutul muscular al acesteia se formează aminele heterociclice (HCA), compuși potențial cancerigeni. Carnea prea arsă crește riscul de cancer. Poți reduce riscurile adăugând rozmarin când o marinezi. Antioxidanții din compoziția acestuia pot împiedica formarea HCA, potrivit unui studiu realizat de Kansas State University. Nu e nevoie de o rețetă deosebită; pui doar zeama de la o lămâie, puțin ulei de măsline, frunzele de pe o crenguță sau două de rozmarin, sare și piper. Folosește această compoziție pentru două bucăți de piept de pui.

Luptător anticancer

 

Ceai verde + lămâie + păine prăjită

Ai mâncat vreodată clătite însiropate la micul dejun, pentru ca, mai târziu, să resimți o stare de oboseală? Una dintre consecințele supradozei de zahăr este somnolența. Un studiu polonez arată că poți fenta oboseala dinainte de prânz dacă bei ceai verde în timp ce consumi carbohidrații de la micul dejun. De asemenea, cercetătorii de la Purdue spun că puțină zeamă de lămâie potențează absorbția polifenolilor din ceai, un aliat în lupta împotriva bolilor.

Luptător împotriva bolilor

 

Alimente care nu merg bine împreună

Unele combinații alimentare sunt catastrofale și pot cauza probleme digestive. Evită aceste trei perechi de ticăloși.

Aripioare + bere

Mesele bogate în grăsimi nu merg bine cu alcoolul. Ficatul tău procesează atât grăsimea, cât și băutura, dar alcoolul are prioritate, pentru că organismul îl consideră o toxină. Grăsimea în exces ajunge în sânge și se transformă apoi în țesut adipos. În plus, încetinește digestia și te lasă balonat și letargic, mult timp după ce ai plecat de la bar.

Pâine albă + jeleu

Consumul unei combinații de carbohidrați simpli îți afectează pancreasul. În primul rând, nivelul de zahăr din sânge va exploda, forțându-ți pancreasul să secrete o doză mare de insulină pentru recalibrare. Apoi, vei suferi consecințele supradozei de zahăr și te vei simți obosit și iritabil. Alege fibrele din pâinea integrală și fructele.

Linte + vin roșu

Când taninul din vinul roșu se combină cu fierul din compoziția unor alimente precum lintea, capacitatea organismului tău de a absorbi fierul va fi compromisă. Ești vegetarian? Ei bine, absorbția fierului din vegetale este mai anevoioasă decât în cazul cărnii. Dacă ai linte la masă, bea doar apă.

Articol preluat din ediția de februarie 2017.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here