Minciuni gogonate despre gustări

0
401

De Cindy Kuzma. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Grant Cornett.

Este de ajuns să te plimbi printre standurile cu pachete și pungi colorate din supermarket și să simți că ești invitat la o duzină de petreceri. Raft după raft de culori atrăgătoare și promisiuni îndrăznețe concurează pentru atenția ta: Extra savoare! Super-crocant! Mai multă ciocolată! Nu vei simți aceeași tentație când mergi să cumperi năut. Există un motiv: „vraja“ aruncată asupra pachetelor cu gustări este rezultatul unor studii sofisticate și al psihologiei. Să luăm în considerare Fritos. Conform cercetătorului în nutriție dr. Steven Witherly, povestea spune că, în urmă cu 50 de ani, cineva a copt prea tare un lot de chipsuri de porumb (nachos). Dar când oamenii au mâncat chipsurile  „stricate“, au fost foarte încântați de noua versiune. Se pare că timpul petrecut în plus în cuptor a intensificat aroma. (Frito-Lay nu a confirmat povestea.) Doar că Fritos conține mai multă sare decât majoritatea snackurilor, așa că îți suprasolicită receptorii de plăcere. „Chiar și mirosul care rămâne pe degete face parte din planul de a transforma gustarea într-una de neuitat“, spune Witherly. Toate aceste trucuri sunt primitive în comparație cu tacticile subtile pe care le folosesc în prezent companiile alimentare pentru a te ispiti cu aceste bombe calorice. Versiuni „sănătoase“, uneori dându-se drept combustibil după antrenament, promit mai puține calorii, mai multe proteine și mai multe nutrimente – dar aceste opțiuni actualizate se pot dovedi la fel de periculoase pentru sănătatea ta precum junk food-ul.

Gustările n-au fost mereu așa blamate ca acum. În 1980, știința inexactă și marketingul bun au vândut mitul conform căruia metabolismul arde ca un foc – drept urmare, dacă îl hrănești periodic, vei menține flacăra arzând. Producătorii au profitat de ocazie și au sugerat că chipsurile și covrigeii sunt gustări potrivite pentru a te ajuta în acest proces. Și astfel a izbucnit un foc de peste 370 de miliarde de dolari, la nivel global, în jurul gustărilor crocante, sărate, grase și dulci.

Consumatorii au mușcat momeala. Între 1977 și 2008, consumul zilnic de gustări s-a dublat în rândul americanilor. În ceea ce ne privește, nouă din zece români au cumpărat snackuri sărate pentru consumul casnic în primele șase luni ale anului 2014, conform GfK România. Încă nu stăm rău: conform unui raport global publicat de Nielsen, în 2014, în România situația se prezintă diferit față de media europeană: consum ridicat de legume (67% RO vs 49% EU), iaurt (66% RO vs 54% EU), semințe/nuci (46% RO vs 34% EU), dar consum scăzut pentru chipsuri (26% RO vs 38% EU) și biscuiți (23% RO vs 45% EU).

„Deși teoria stimulării continue a metabolismului poate suna logic, corpul tău nu funcționează astfel“, spune consulantul MH în nutriție, dr. Alan Aragon. Persoanele care mănâncă mai des de-a lungul unei zile, mese mici, ard același număr de calorii precum cei care mănâncă mai rar – să zicem, de două-trei ori pe zi –, dar în porții mai mari. „Mesele mici au un efect mai mic de ardere a caloriilor. Mesele bogate au un efect mai mare de ardere a caloriilor“, spune Aragon.

Cercetătorii au mai descoperit că răspunsul hormonal al corpului la gustări le face și mai periculoase pentru talie. „Hormonii eliberați în timpul ronțăitului nu trimit semnale de sațietate creierului ca atunci când consumi un meniu alcătuit din carne slabă, fructe, legume și cereale integrale“, spune Georgie Fear, autorul cărții Lean Habits for Lifelong Weight Loss.

„Un baton dulce care conține 300 de calorii îți poate crește temporar nivelul de energie sau îți poate potoli senzația de foame, dar e puțin probabil să compensezi acele calorii suplimentare printr‑un consum mai mic la prânz“, spune Fear.

 

Gustările noastre preferate

Bacon afumat din vită 

Doar 50 de grame de produs îți vor furniza 24 de grame de proteine – o cantitate similară aflată în trei cupe de pudră proteică. Și doar e vorba de bacon!

O pară

Gustare bogată în nutrimente, ușor de luat la pachet, conține șase grame de fibre – un număr triplu de fibre găsite într‑o felie de pâine albă integrală. Acea cantitate se va lipi de tine.

Castraveți organici cu mărar 

În loc de chipsuri, încearcă aceste gustări ușor sărate. Patru bucăți conțin în jur de zece calorii. Au câștigat și la testele noastre de gust.

Ciocolata neagră 

Într-un studiu, bărbații care au mâncat zilnic zece grame de ciocolată neagră cu 75% cacao, timp de o lună, și-au îmbunătățit circulația sângelui.

Pudra proteică 

Amestecă o cupă (42 g) din produs cu 200-300 mililitri de lapte integral și bea după sală. Vei obține 34 de grame de proteine care dezvoltă masă musculară.

Articol preluat din ediția de iunie 2016.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here