Menține-ți articulațiile sănătoase

21 mai 2015

Află cum apar problemele la nivelul articulațiilor, cum să le elimini și ce poți face ca să le previi.

Pain in the knee joint

Expertul nutriționist al lunii

Cristian Mărgărit este consultant în nutriție și fitness, fondatorul getfit.ro și suplimente.ro. Ține workshopuri și conferințe despre un stil de viață sănătos. Iar dacă vrei să îl asculți, o poți face în fiecare miercuri de la ora 20.00 la Radio Activ FM.

Deși aparent este o situație cu care te confrunți odată cu înaintarea în vârstă, durerile articulare sunt tot mai des întâlnite printre cei tineri. Fie că te-ai antrenat excesiv sau, din contră, ești sedentar, nu te hrănești sau hidratezi suficient de bine ori nu dormi atât cât ar trebui – minimum șapte ore pe noapte –, atunci ești predispus la astfel de afecțiuni. Nici orele nesfârșite petrecute pe scaun nu sunt chiar un factor de neglijat.

Cele mai frecvente probleme apar la ge­­­nunchi, apoi la umeri și la articulațiile intervertebrale. Dar odată cu înaintarea în vârstă încep să apară și problemele cu articulația șoldului, ale gleznelor (în special în cazul persoanelor supraponderale) și chiar ale degetelor de la mâini și picioare.

Scârțâie sau te doare?

Zgomotele și cracmentele* articulare nu reprezintă o problemă, dacă nu sunt însoțite de durere. Totuși, ele pot fi un semnal de alarmă și un motiv pentru o vizită la medicul ortoped. Când durerea apare, există deja leziuni vechi, procesul degenerativ sau de uzură a articulațiilor fiind foarte lent. Orice astfel de durere trebuie imediat investigată, cu întreruperea antrenamentelor – dacă este cazul – și urmarea rapidă a tratamentelor.

Probleme reumatice versus suprasolicitare fizică

Problemele degenerative, inflamatorii și autoimune apar, în general, simetric (de exemplu, la ambii genunchi sau la ambele mâini) și au un caracter cronic, permanent (câteodată influențat de vreme, alimentație, stres, administrarea unor medicamente).

Suprasolicitarea fizică se soldează de obicei cu probleme unilaterale (doar un umăr este dureros) și, de obicei, se atenuează când se întrerup antrenamentele. Chiar dacă durerea dispare la folosirea unor antiinflamatoare și antialgice (medicamente împotriva inflamației și durerii), efortul fizic trebuie oprit, apoi reluat după metode noi, care să prevină suprasolicitarea.

Protejează-ți încheieturile

Prevenirea este mai ușoară și mai ieftină decât tratarea. Urmează pașii de mai jos ca să ții problemele la distanță.

Renunță la produsele periculoase Acestea sunt aproape similare cu cele nesănătoase: zahăr și dulciuri, făină de grâu (gluten), uleiuri (prăjeli), alimente acide. Există și alimente mai deosebite, cum ar fi solanaceele (roșii, vinete, ardei) sau citricele (portocale, lămâi), care pot induce dureri sau inflamație în articulații.

Adoptă obiceiuri sănătoase Alege un sport cu impact redus asupra articulațiilor, hidratează-te bine, odihnește-te și mănâncă sănătos.

Mănâncă alimentele potrivite Sunt cele care furnizează nutrimentele benefice pentru articulații: supele și piftia (surse de colagen), peștele oceanic (sursă de Omega-3), căpșunile (sursă de vitamina C), ananasul (sursă de enzime), turmericul (are efect antiinflamator).

Alege cu atenție suplimentele Chiar și înainte de apariția problemelor, în special pentru cei care fac sport în mod regulat se recomandă folosirea suplimentelor care să furnizeze materialul necesar pentru refacerea articulațiilor, într-o doză mai mică decât
cele folosite pentru recuperare. Caută suplimente complexe, care să ofere atât materialul de construcție (colagenul hidrolizat), enzimele pentru asimilare optimă, dar și factori care să stimuleze refacerea și să combată inflamația (vitamina C, turmeric).

* senzație auditivă sau palpatorie de crepitație

A consemnat Dragoș Ilie. Foto: Remains/Fotolia.com.



Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți