Dublă bilă neagră pentru mâncatul repede: îngrașă și e rău pentru inimă

0
515
Un nou studiu arată cât este de important să mănânci încet atât din motive de sănătate cât și de greutate. Așa că dacă e să fie pizza, hai măcar s-o luăm mai încet!
Un nou studiu arată cât este de important să mănânci încet atât din motive de sănătate cât și de greutate. Așa că dacă e să fie pizza, hai măcar s-o luăm mai încet!

S-ar putea să fie mai bine să te gândești puțin înainte să devorezi cina cu viteza luminii. Mâncatul prea repede nu numai că „ajută” caloriile să se depună dar poate conduce și la probleme cu inima, conform unui studiu prezentat la o întrunire recentă a Asociației Americane pentru Sănătatea Inimii.

Pentru acest studiu cercetătorii japonezi au monitorizat 1000 de persoane timp de cinci ani. Participanții au trecut printr-o analiză generală de sănătate la începutul studiului, în 2008 și încă o dată la final, în 2013. Ei au completat și o serie de chestionare despre dietă, activitate fizică și istorie medicală.
 

Participanții au fost divizați în grupuri după viteza cu care mănâncă – încet, normal și rapid. Cercetătorii au concluzionat că e mai probabil ca cei care înfulecă rapid să pună kilograme pe ei și să aibă niveluri crescute de colesterol și zahăr în sânge. De asemenea, probabilitatea ca „rapid mâncătorii” să dezvolte sindrom metabolic – adică un complex de factori de risc pentru probleme cardiace, cum ar fi tensiune arterială crescută sau obezitate abdominală – a fost de două ori mai mare decât pentru cei care mănâncă într-un ritm normal.

Motivul oferit de Takayuki Yamaji, M.D. – principalul autor al studiului – este că mâncatul rapid poate cauza fluctuații ale nivelului de zahăr în sânge, care atrag după sine rezistența la insulină. Asta înseamnă că glucoza nu poate fi absorbită în sânge, așa încât cei ce mănâncă repede necesită din ce în ce mai multă insulină pentru a permite accesul glucozei în celule. Cu timpul, asta poate duce la diabet de tip 2 sau la probleme cardiace, căci nivelul înalt al zahărului în sânge dăunează nervilor și vaselor de sânge.

Pe de cealaltă parte, e mai puțin probabil ca cei ce mănâncă încet să fie obezi. Dar de ce oare ajută să petreci mai mult timp la masă? Mestecatul încet, conștient (adică nu „pe pilot automat”) ajută semnalele de sațietate să ajungă la creier, ne spune Kathleen Melanson, Ph.D., de la Universitatea din Rhode Island. O dată ce creierul a deveni conștient că ai mâncat destul, e mai puțin probabil să ceri încă o porție.

Cum nu există nicio formulă de aur care să spună cât ar trebui să dureze o masă, cel mai bine ar fi să ne concentrăm asupra texturii mâncării ca măsură pentru cât e bine să mesteci. Încearcă de exemplu asta: mestecă până când mâncarea ajunge la o consistență fină, fără cocoloașe. Stai o clipă, dă-i timp să ajungă în stomac, respiră și apoi ia următoare îmbucătură. Și tot așa, până la un final glorios, satisfăcut și fără centimetri adăugați în jurul taliei.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here