Mănâncă fast-food fără să te îngrași

0
421

De Dr. Șerban Damian. Guliver/iStock

Află tot ce trebuie să știi despre mâncarea de tip fast-food de la unul dintre cei mai vechi colaboratori ai revistei noastre.

Nu cred că se mai îndoiește cineva de faptul că resturantele de tip fast-food nu sunt locurile cele mai potrivite pentru a mânca sănătos. Cu toate acestea, uneori putem să mâncăm și acolo, dacă facem alegerile corecte. În zilele noastre, aproape orice restaurant fast-food are și câteva variante de preparate destinate celor care sunt preocupaţi de sănătatea lor.

Ştiu că este o temă mult adusă în discuţie în ultima vreme şi mai ştiu că nu o să îţi spun lucruri neapărat noi sau descoperiri epocale în ceea ce priveşte mâncarea fast-food, dar ideea este următoarea: deşi cu toţii ştim că nu ne face bine, mulţi continuă să consume în mod regulat fast-food; oare de ce?

Ca să putem răspunde la această întrebare trebuie să vedem care sunt avantajele acestui tip de hrană (trebuie să aibă destul de multe avantaje, din moment ce reprezintă produse ale unei afaceri de succes) şi mai apoi să vedem care sunt dezavantajele şi efectele negative asupra sănătăţii noastre pe termen lung.

Dacă ne gândim la avantaje, ar trebui să facem mai întâi portretul-robot al cumpărătorului-ţintă. E vorba în principal de oameni care nu au timp să mănânce, care au un program încărcat şi apreciază că în drumul lor, printre multele întâlniri, pot lua ceva de mâncare în doar câteva minute şi, mai mult decât atât, nu pierd timp cu masa, acest tip de mâncare pretându-se la consumarea în maşină, în metrou, în timp ce facem şi alte activităţi. În concluzie, aceste preparate culinare au avantajul de a nu fi consumatoare de timp, astfel încât putem şterge mesele din programul zilnic atât de încărcat. Un avantaj într-o lume a vitezei, dar dacă ne‑am opri puţin şi ne-am gândi la aspectul global al problemei, poate am privi altfel lucrurile.

Pe lângă acest mare avantaj al economiei de timp, produsele fast-food mai au şi alte avantaje, mai mici, ce-i drept, dar de multe ori foarte îmbietoare. Sunt mai ieftine, de multe ori un meniu fast-food având un bilanţ monetar mai mic decât o masă gătită obişnuită, ca să nu mai vorbim de o masă cu produse bio, organice. Nu numai că nu trebuie să stăm undeva la o masă ca să le consumăm, dar nici nu trebuie să avem grija pregătirii unei mese, astfel încât putem vedea cum programul nostru zilnic se eliberează mult prin sărirea acestor etape, în dauna sănătăţii noastre ulterioare.

De multe ori, chiar dacă nu ne dorim neapărat o masă de tip fast-food, mirosul irezistibil şi imaginea impecabilă a produselor ne fac să le alegem. De asemenea, publicitatea care li se face şi reclamele frumoase ne fac să fim curioşi şi să vrem să le încercăm.

Cam atât despre avantaje, să vorbim acum şi despre multele lor dezavantaje asupra vieţii noastre (sănătate, viaţă socială, viaţă de familie), pe termen scurt şi lung.

Primul dezavantaj, de multe ori vizibil şi impresionant, este riscul de exces ponderal. Aceste produse conţin un număr enorm de calorii. Un meniu clasic fast-food (hamburger, cartofi prăjiţi, băutură carbogazoasă) îţi furnizează toate caloriile necesare pentru o zi la o singură masă şi nu-ţi asigură principiile alimentare de care ai nevoie. Astfel încât nu e de mirare că aportul constant de produse fast-food duce la câştigarea rapidă a câtorva kilograme în plus şi, dacă nu suntem atenţi, chiar la obezitate. Putem creiona un portret‑robot al celor care consumă constant produse fast‑food: de obicei sunt persoane sedentare, obeze, deloc interesate de sănătatea lor sau de aspectul şi condiţia fizică.

Mâncarea de tip fast-food conţine în principal grăsimi săturate, zaharuri simple şi o cantitate mare de sare – substanţe care ar trebui să fie în cantitate scăzută sau moderată în alimentaţia noastră. Acest aport exagerat de glucide şi grăsimi duce la perturbarea metabolismului normal şi la acumularea în depozite a acestor substanţe, proces ce stă la baza problemelor de sănătate. Consumul excesiv de sare are efecte negative mai ales asupra persoanelor hipertensive sau cu predispoziţie la hipertensiune arterială. Acest tip de alimentaţie e considerat un factor de risc pentru bolile cardiovasculare, determinând obezitate, dislipidemii (perturbări ale metabolismului lipidelor) şi hipertensiune arterială, ceea ce crește riscul bolilor coronariene şi infarctului miocardic acut.



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here