Lasa-ti gura sa ia foc

16 octombrie 2012

Te intrebi cum de unele persoane pot sa inghita mancare iute fara sa clipeasca? Pentru ele este o doza de sanatate. Ai curajul sa fii unul de-al lor?

1-mh0102-dpt-dnt-01.jpg

De Sandy Gluck • Adaptare de Irina Mereacre • Fotografii de Plamen Petkov

CAND ITI CHEMI PRIETENII SA VEDETI UN MECI la tine acasa, nu stii niciodata care va fi scorul final. In cel mai bun caz, este egalitate – ca sa fie toata lumea multumita. Cu mancarea, insa, lucrurile stau altfel. Trebuie sa-i multumesti pe toti. Mancarea ideala trebuie sa fi e picanta, cu proteine, multe fibre si sa aiba rezultate spectaculoase asupra corpului. (Cine isi doreste sa experimenteze efectul flatulentei?) Iar daca urmezi regulile noastre simple, te vei bucura si de mancaruri care iti intaresc sanatatea.

STRATEGIA NR. 1
IA-TI DOZA DE CAPSAICINA
Profita de proprietatile ardeilor iuti! Potrivit unui studiu publicat in British Journal of Nutrition, consumul alimentelor care contin capsaicina (compus responsabil cu iuteala ardeilor) stimuleaza metabolismul. Alimentele iuti iti mentin si satietatea vreme indelungata.

 

Porc cu multi ardei iuti
450 grame de tomate verzi proaspete, fara coji
Patru ardei iuti taiati pe jumatate
Un ardei iute murat taiat pe jumatate, fara coada
O ceapa mica, taiata grosier
Trei catei de usturoi, zdrobiti
Jumatate de ceasca de coriandru
O lingurita de oregano uscat
O lingurita de chimion macinat
Jumatate de lingurita de coriandru macinat
Jumatate de lingurita de pudra de chili
Un sfert de lingurita de ienibahar* macinat
2 linguri de ulei de masline
750 g de spata de porc dezosata, taiata in bucati cu grosimea de 2,5 cm
O lingurita si jumatate de sare mare
O lingura de suc proaspat de lime
* Planta cunoscuta si sub numele de piper de Jamaica. Are un gust iute, puternic aromat.

1 Intr-o cratita cu apa clocotita, gateste tomatele pana se inmoaie, aproximativ cinci minute. Scurge-le si muta-le in blender, impreuna cu restul de legume si condimente. Adauga un sfert de ceasca de apa si prepara un piure omogen.
2 Incalzeste uleiul la foc mediu. Lucreaza in doua serii. Condimenteaza carnea cu jumatate de lingurita de sare si prajeste-o pana se rumeneste. Dureaza sapte minute per serie. Muta porcul intr-un vas.
3 Toarna piureul de legume in cratita si lasa-l pe foc trei minute. Completeaza cu sucul de lime, sarea ramasa si carnea de porc; adu totul in punctul de fierbere. Tine amestecul la foc mic, acopera cratita cu un capac si gateste ingredientele pana se prepara porcul. Ar trebui sa dureze o ora si un sfert.

 

STRATEGIA NR. 2
CONSUMA MAI MULTE FIBRE
Fibrele din boabele de fasole iti asigura satietate, ajuta la reglarea tensiunii arteriale si imbunatatesc sanatatea inimii. Ca sa beneficiezi de o portie crescuta de fibre, adauga in mancare bulgur – un fel de grau care arata asemenea carnii de vita tocate.

 

Mancare cu bulgur si carne de vita
O lingura plus o lingurita de ulei de masline
O ceapa mare, taiata grosier
Un ardei gras verde, taiat in cuburi
Unul sau doi ardei iuti, fara seminte si coada, taiati pe jumatate, apoi feliati marunt
Trei catei de usturoi feliati subtire
O lingurita si jumatate de chimion macinat
O lingurita de pudra de chili
Trei patrimi dintr-o lingurita cu pulbere de oregano uscat
Jumatate de lingurita de scortisoara
O treime dintr-o ceasca de bulgur
450 grame de muschi slab de vita (carne tocata)
O conserva (420 grame) de rosii prunisoare in sos
O conserva (420 grame) de fasole neagra, spalata si scursa
O lingurita de sare grunjoasa
Felii de lime (optional)

1 Incalzeste uleiul intr-o cratita, la foc mediu. Adauga ceapa, ardeiul gras, ardeiul iute si usturoiul; gateste-le amestecand ocazional, pana cand ceapa se rumeneste si ardeii devin moi, circa zece minute.
2 Adauga condimentele si lasa-le pe foc un minut, cat sa se rumeneasca usor. Pune bulgurul, apoi carnea de vita. Foloseste o lingura pentru a separa bucatile de carne si amesteca-le pana nu mai sunt rosiatice, circa trei minute.
3 Toarna jumatate de cana cu apa, rosiile si sosul lor, fasolea si sarea; adu totul in punctul de fierbere. Acopera vasul cu un capac si lasa amestecul pe foc pana se intrepatrund aromele, iar carnea si bulgurul se inmoaie – circa 30 de minute. Serveste cu feliile de lime.

 

STRATEGIA NR. 3
ALEGE CARNEA SLABA SI AROMATA
Carnea slaba este supraestimata. Pieptul de curcan nu are calorii, dar n-are nici gust. Daca vrei sa reduce din caloriile ingerate in timp ce mananci ca un campion, opteaza pentru carne de pui sau muschi de vita. Ambele devin moi si aromate cand sunt fierte la foc mic

 

Preparat in stil texano-mexican
Patru lingurite de ulei de masline
Un carnacior afumat cu condiment (80 grame), optional
750 grame de muschi de vita (alege partea mai rosiatica) sau pulpa de pui superioara (dezosata), taiata in cuburi cu grosimea de 1,5 centimetri
O ceapa medie, tocata grosier
Trei catei de usturoi, feliati subtire
Un sfert de ceasca de pudra de chili
Doua lingurite de oregano uscat
Un sfert de ceasca de paste de tomate
O lingura de otet din vin rosu
O lingurita de sare grunjoasa
Doua linguri de malai

1 Incalzeste doua lingurite de ulei intr-o cratita, la foc mediu. Pune carnaciorul (daca folosesti) si prepara-l pana i se topeste grasimea, cam cinci minute. Muta-l in alt vas, folosind o lingura cu gauri.
2 Lucreaza in doua serii. Pune carnea de vita in cratita ca s-o rumenesti; dureaza circa cinci minute per serie. Apoi transfer-o cu o lingura cu gauri in bolul cu carnaciorul.
3 Adauga ceapa, usturoiul si uleiul de masline ramas, amestecand frecvent pana se inmoaie ceapa, cam sapte minute. Presara pudra chili si oregano; gateste ingredientele inca un minut. Completeaza cu pasta de tomate si otetul.
4 Pune carnea de vita si carnaciorul inapoi in cratita, impreuna cu o ceasca si un sfert de apa si lingurita de sare. Adu totul in punctul de fierbere. Tine preparatul la foc mic, acopera cratita cu un capac si amesteca, pana se inmoaie carnea, circa o ora. Completeaza cu malaiul si continua sa fierbi ingredientele la foc mic pana se ingroasa usor compozitia, circa cinci minute.

 

STRATEGIA NR. 4
DUBLEAZA PORTIA DE LEGUME

In teorie, sa fii vegetarian pare o chestie misto. Problema apare la putin timp dupa ce ai decis sa adopti o asemenea dieta. Mananci numai legume. Solutia: alege produse care se completeaza cu aromele mexicane si incearca toppinguri ca rosii, avocado sau ardei iuti murati.

 

Legume iuti de vara
Doua linguri de ulei de masline
O ceapa mare, tocata marunt
Trei catei de usturoi, feliati subtire
Un ardei gras rosu, taiat in cuburi
Doua cesti de varza taiata marunt (poti folosi un mix de salata coleslaw)
O lingura de pudra de cacao neindulcita
O lingurita de pudra de chili
Jumatate de kilogram de pulpa de dovleac, fara coaja, taiat in cuburi cu grosimea de 2,5 centimetri (trei cesti)
Un sfert de ceasca de pasta de rosii
Doua cesti de supa de legume
O conserva (420 grame) de fasole rosie, spalata si scursa
O conserva (420 grame) de naut, spalat si scurs
O lingurita si jumatate de sare mare
O ceasca si jumatate de porumb
Avocado, rosii si ardei iuti murati, pentru topping

1 Incalzeste uleiul intr-o cratita, la foc mediu. Adauga ceapa, usturoiul si ardeiul gras si caleste ingredientele amestecand frecvent, pana cand ceapa se rumeneste si se inmoaie usor, circa zece minute.
2 Adauga varza. Tine-o pe foc pana capata un aspect vestejit (cinci minute). Completeaza cu pudra de cacao si mai gateste un minut. Pune pulpa de dovleac si pasta de tomate. Mai gateste inca un minut.
3 Completeaza cu supa de legume, fasolea, nautul si sarea, apoi adu amestecul in punctul de fierbere. Seteaza focul la intensitate mica, acopera cratita cu un capac si fierbe ingredientele pana se inmoaie dovleacul, circa 30 de minute. Adauga porumbul si lasa totul pe foc alte trei minute. Serveste mancarea cu avocado, rosii si ardei iuti murati.

Toate retetele sunt pentru patru persoane



Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți