Hidratare… cu lapte

9 ianuarie 2009

Mama iti spunea: "Bea-ti laptele ca sa te faci mare!" Nutritionistii sportivi iti spun:"Bea lapte dupa efort, ca sa te refaci mai repede!"La Jocurile Olimpice de la Atena, in mijlocul scandalurilor legate de utilizarea steroizilor anabolizanti, un sportiv care avea sa faca mare senzatie patru ani mai tirziu, la Bejing, inotatorul Michael Phelps, promova prin exemplul personal consumul de lapte, ca bautura post-antrenament. Pe marginea bazinului, intre doua competitii, acest sportiv fenomenal care a adunat pina acum 14 medalii olimpice de aur se "hidrata" cu lapte cu cacao.

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →

Mama iti spunea: “Bea-ti laptele ca sa te faci mare!” Nutritionistii sportivi iti spun:”Bea lapte dupa efort, ca sa te refaci mai repede!”

La Jocurile Olimpice de la Atena, in mijlocul scandalurilor legate de utilizarea steroizilor anabolizanti, un sportiv care avea sa faca mare senzatie patru ani mai tirziu, la Bejing, inotatorul Michael Phelps, promova prin exemplul personal consumul de lapte, ca bautura post-antrenament. Pe marginea bazinului, intre doua competitii, acest sportiv fenomenal care a adunat pina acum 14 medalii olimpice de aur se “hidrata” cu lapte cu cacao.

Vreun ingredient secret? Nu. Pur si simplu, lapte. “Laptele este mai eficient decit bauturile sportive comerciale”, este de parere nutritionistul Keith Ayoob de la Albert Einstein College of Medicine. “Iti ofera cantitatea de nutrienti necesari atit in repaus, cit si in timpul efortului fizic.” Si alti sportivi – sprinterul olimpic Marlon Devonish, campionul la decatlon Dean Macey si saritorul in lungime Greg Rutherford – s-au declarat adepti ai ideii conform careia laptele ar putea fi o solutie mult mai buna pentru refacere dupa efort, decit bauturile sportive comerciale sau apa.

De ce sa bei lapte?

Consumul de lapte si produse lactate are o lunga traditie in alimentatia omului, la toate popoarele lumii, si asta pentru valoarea lor nutritiva deosebita. O jumatate de litru de lapte pe zi asigura o cantitate semnificativa de nutrienti necesari zilnic – aminoacizi esentiali, vitamine, minerale si acizi grasi. Proteinele laptelui sint bogate in mod special in aminoacizi ce au capacitatea de a stimula dezvoltarea musculara; unele dintre proteine si peptide au alte efecte speciale asupra sanatatii, cum ar fi normalizarea tensiunii arteriale, limitarea proceselor inflamatoare si stimularea dezvoltarii tesuturilor.

Laptele fermentat are proprietati aparte – stimularea sistemului imunitar si efect protector impotriva cancerului, a virusurilor si a alergiilor. Laptele integral, cu un continut mai crescut de grasimi, poate avea un efect regulator al apetitului, prin intirzierea evacuarii continutului gastric. In ultima perioada, pe masura ce alimentatia sportivilor a fost mai atent studiata, a fost analizata si valoarea laptelui in raport cu efortul sportiv, iar constatarile oamenilor de stiinta au adus inca o bila alba acestui aliment.

Conform unui studiu publicat in Journalof Applied Physiology, Nutrition and Metabolism sportivii care consuma lapte dupa antrenament sau concurs au sansa sa se refaca mai repede. Cercetatorii au descoperit ca unele proteine si anumiti carbohidrati prezenti in lapte au capacitatea de a grabi vindecarea microtraumatismelor musculare induse de efortul fizic. Studiul porneste de la observatia ca efortul intens de anduranta reduce cantitatea de glucoza depozitata in muschi si ficat sub forma de glicogen, care reprezinta o sursa deosebit de importanta de energie pentru acest gen de efort.

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți