Dieta ta nasoală te omoară. La propriu

0
250

S-ar putea ca masa ta plină de pizza, gogoși și suc să ajungă să te bântuie. O dietă proastă este al doilea cel mai mare factor de risc pentru o moarte prematură, deasupra sa fiind doar fumatul, conform celui mai recent studiu Global Burden of Disease publicat în revista The Lancet.

Pentru acest studiu, realizat de Institutul pentru metrici și evaluare de sănătate (IMES) din cadrul Universității din Washington, cercetătorii au adunat date și tendințe în domeniul sănătății din fiecare țară din lume. După ce au analizat cele mai recente informații, aceștia au descoperit că aproape 1 din 5 decese la nivel global poate avea legătură cu o dietă proastă. De asemenea, și hipertensiunea arterială, glicemia crescută, un IMC mare și un colesterol mărit – toate putând fi cauzate de o dietă plină de prostii – sunt foarte riscante.

Dar ce înseamnă o „dietă proastă“?

Conform studiului, consumul insuficient de cereale integrale, fructe, nuci și semințe și uleiuri de pește sunt asociate cu cel mai mare risc de deces. „Trebuie să ne uităm foarte atent la compușii sănătoși din diete care oferă protecție”, a declarat doctorul Christopher Murray, directorul IMES, pentru The Guardian.

Nu e un secret faptul că cerealele integrale sunt foarte bune pentru sănătatea inimii, un lucru foarte important pentru că bolile cardiace ucid anual mai mulți bărbați decât toate tipurile de cancer la un loc. Alimente precum fulgii de ovăz și orezul brun sunt pline de fibre, substanțe care te satură, îți pot îmbunătăți nivelul colesterolului și pot scădea riscul de accident vascular cerebral, obezitate și diabet de tip 2, conform Asociației Americane a Inimii.

În plus, studiile subliniază tot timpul beneficiile fructelor și legumelor de combatere a bolilor, grație în parte nivelurilor ridicate de antioxidanți – chiar și așa, 87% dintre americani nu consumă suficiente legume, în timp ce 76% se zgârcesc la fructe, conform Centrului de Control și Prevenire a Bolilor. Cât despre țara noastră, statisticile sunt cel puțin la fel de îngrijorătoare: peste două treimi dintre români cu vârsta de peste 15 ani (65,1%) nu consumă zilnic fructe și legume, ceea ce ne plasează pe ultimul loc în UE la acest capitol.

Dar cum rămâne cu nucile, semințele și peștele? Toate aceste alimente sunt surse bogate de grăsimi sănătoase și sunt omniprezente în dieta mediteraneeană sănătoasă pentru inimă. Pești precum somonul și tonul sunt surse bune de acizi grași omega-3, un tip de grăsime cunoscut pentru combaterea inflamațiilor, care sunt un precursor comun al bolilor cardiace, diabetului și chiar al cancerului. Așa că poate e momentul să-ți umpli farfuria cu orez de culoare cât mai închisă, somon și multe legume și fructe – corpul tău o să-ți mulțumească mai târziu.



SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here