Dieta fotbaliștilor profesioniști. Ce mănâncă jucătorii de la EURO 2016

0
1642

În viața unui sportiv de performanță, nutriția este extrem de importantă. Toate aspectele jocului pot fi dictate de nutriție, motiv pentru care fotbaliștii de renume mondial sunt foarte atenți la produsele din farfuria lor. Un aspect esențial asupra căruia atrag atenția nutriționiștii sportivi se referă la calitatea ingredientelor.

Produsele certificate bio, provenite din surse sigure, fără pesticide, aditivi sau organisme modificate genetic sunt întotdeauna varianta cea mai sănătoasă, atât pentru un sportiv profesionist, cât și pentru unul amator. Descarcă gratuit programul complet al meciurilor de la EURO 2016, află când sunt programate cele mai spectaculoase partide și descoperă și unde se situează România la camBIOnatul european, un clasament al consumului de alimente certificate bio la nivel european.

Fotbaliștii mănâncă la prânz și la cină o varietate mare de proteine și carbohidrați

Din mesele fotbaliștilor profesioniști nu lipsesc proteinele – atât de origine animală, cât și de origine vegetală. Un fel de carne roșie, unul de carne albă plus o sursă vegetală de proteine – mazăre, spanac, broccoli, varză de Bruxelles. Carnea de curcan, de vită, somonul și scrumbia sunt surse foarte bune de proteine și fac parte din meniul unui jucător profesionist de fotbal.

Când vorbim despre carbohidrați nu ne referim doar la paste și orez. Amarantul, quinoa și grâul spelta se numără printre alimentele cu un conținut ridicat de carbohidrați, motiv pentru care se regăsesc în mesele jucătorilor de fotbal. Meniurile sportivilor de la marile cluburi de fotbal includ și legume de sezon, o sursă importantă de vitamine și minerale.

Micul dejun, esențial pentru dieta sportivilor

Este știut faptul că micul dejun este principala masă a zilei și că el alimentează organismul cu energie pentru un start cât mai bun. E nevoie de un mic dejun bogat pentru a face față antrenamentelor sau meciurilor, așa că fotbaliștii mănâncă adesea lapte cu fulgi de ovăz sau cu quinoa. Ouăle, împreună cu câteva felii de pâine integrală, reprezintă un alt mic dejun popular printre fotbaliști.

Gustările includ și ele proteine

Jucătorii fac față antrenamentelor solicitante dacă au un aport crescut de proteine, motiv pentru care și gustările dintre mese le conțin. Batoanele și shake-urile proteice sunt gustările pe care le consumă de obicei fotbaliștii profesioniști. Aceste gustări nu trebuie însă să conțină zahăr sau grăsimi.

Iată și cum arată meniul unui fotbalist în ziua meciului:

Înainte de startul partidei

Jucătorii nu intră pe teren după ce au avut parte de o masă copioasă. Ultima masă este luată, de obicei, cu 75 – 90 de minute înainte de startul partidei. De altfel, mulți dintre fotbaliști nici nu pot să mănânce cu câteva ore înainte de meci din cauza emoțiilor. Printre alimentele recomandate înainte de meci se numără fructele tropicale – banane, mango, papaya, ananas – deoarece au un conținut crescut de fibre, fără să aibă prea mult zahăr. Problema zahărului înainte de meci este că duce la starea numită ”sugar rush” – o explozie de energie de scurtă durată urmată de o stare de letargie.

În timpul meciurilor…

În timpul meciurilor, fotbaliștii consumă de obicei băuturi ce conțin carbohidrați, pentru a alimenta mușchii și electroliți, care ajută organismul să rețină lichidul și să nu se deshidrateze. Electroliții se pierd prin transpirație, motiv pentru care băuturile care îi conțin sunt cele mai potrivite pentru ca organismul să reziste efortului fizic prelungit. Principalii electroliți sunt sodiul, potasiul, calciul și magneziul.

După fluierul de final, organismul trebuie să se recupereze

După meciuri, jucătorii nu beau nici bere și nici șampanie, așa cum ne-am putea închipui. În schimb, pentru a-și recăpăta forțele după 90 de minute de efort, ei consumă băuturi ce conțin carbohidrați, proteine și, preferabil, antioxidanți. Sucurile naturale din fructe și legume și smoothie-urile se numără printre băuturile care li se recomandă fotbaliștilor după meci. Dacă vrei să-ți prepari acasă un shake precum al fotbaliștilor profesioniști, amestecă 25 de grame de ovăz cu 500 de ml. de lapte de capră degresat, o lingură sau două de pudră proteică, o jumătate de banană, câteva nuci și o linguriță de miere de albine.

În afară de băuturi, organismul sportivilor trebuie alimentat și cu o masă bogată în nutrienți. Peștele este de obicei alegerea perfectă pentru masa de după meci – sushi, sashimi sau diverse soiuri de pește gătit la grătar.

Varietatea este cheia unei diete sănătoase, iar majoritatea sportivilor profesioniști, nu doar fotbaliștii, nu mănâncă două zile la rând același fel de mâncare. Cerealele integrale, gustările cu ovăz, batoanele tip granola, laptele, iaurtul grecesc, iaurtul cu fructe și ouăle se găsesc de obicei în bucătăriile fotbaliștilor.

Tu practici fotbalul? Iți sunt de ajutor aceste informații despre nutriția fotbaliștilor?

Sursa foto: salajean / Shutterstock.com



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here