Dieta de opt ore

3 aprilie 2013

Cu totii am cazut in capcana mancatului continuu, iar corpurile noastre platesc un pret mare. Afla cat poti slabi daca stai mai putin la masa. David Zinczenko si Peter Moore, colegii nostri de la editia americana, iti dezvaluie totul despre postul intermittent

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →

Cu totii am cazut in capcana mancatului continuu, iar corpurile noastre platesc un pret mare. Afla cat poti slabi daca stai mai putin la masa. David Zinczenko si Peter Moore, colegii nostri de la editia americana, iti dezvaluie totul despre postul intermittent

De David Zinczenko si Peter Moore • Adaptare de Irina Mereacre • Fotografie de Travis Rathbone, Shutterstock

NE AFLAM INTR-O SALA DE CONFERINTE OBSCURA, de la Institutul Salk pentru Studii Biologice din La Jolla, California. Dr. Satchidananda Panda este creierul unei miscari din domeniul cercetarii care a dat peste cap conceptiile referitoare la scaderea in greutate. Dr. Panda gesticuleaza spre un ecran imens si le prezinta celor din sala niste harti. Cea din stanga indica diverse grade ale poluarii luminoase surprinse noaptea, din spatiu, deasupra partii continentale a SUA. Harta din dreapta ilustreaza incidenta diabetului in randul americanilor, in fiecare dintre state. Cele doua harti arata ca si cum ar fi asezate in oglinda.
„Acolo unde sunt mai multe lumini“, spune dr. Panda, „au fost inregistrate mai multe cazuri de diabet“. Acelea nu sunt becurile din frigidere, dar ar putea sa fie, avand in vedere efectul acestor aparate electrice.
Dr. Panda continua sa explice mersul lucrurilor: „Ipoteza mea este ca motivul ingrasarii poate fi pus pe seama mancatului si culcatului la ore tarzii. Cu multa vreme in urma oamenii nu stiau cum sa foloseasca focul. In timpul zilei, ei vanau ceva, apoi mancau acel ceva; insa noaptea erau obligati sa se apere de animalele de prada. Abia acum 200.000 de ani am invatat cum sa controlam focul si putini erau cei care puteau sa-l foloseasca pentru a sta treji pana dupa apus. In ultimii 50 si ceva de ani am stat treji pana tarziu in noapte. In aceasta perioada a aparut si problema greutatii corporale“.
Specialistul are o teorie despre mecanismele din spatele acestui fenomen: aparitia iluminarii artificiale a determinat si extinderea artificiala a orelor destinate alimentarii. Ritmurile noastre circadiene sunt controlate de un ceas biologic pe care il dam peste cap aproape zilnic. De exemplu, cand te uiti la emisiunea preferata si inghiti mecanic portii uriase de inghetata ori cand opresti la un fast-food ca sa iei o gustare tarzie. Tehnologia moderna a creat din noapte un soi de zi artificiala, iar noi o completam cu a patra, a cincea si/sau a sasea masa. Acest interval extins, destinat in special mancatului, ne afecteaza sistemul digestiv, impreuna cu totalitatea enzimelor si a hormonilor care il fac sa functioneze. Corpul tau nu mai poate „prelucra“ alimentele, iar acele calorii se depun acolo unde n-ar trebui s-o faca – pe burta si pe fund.
Nu te-am convins inca? N-am terminat cu teoriile.
Laboratorul doctorului Panda a conceput o cercetare ingenioasa ca sa testeze ideile lui pe pielea soarecilor. Animalele au fost impartite in doua grupuri, ambele avand o dieta cu acelasi numar de calorii si grasimi. A fost insa o diferenta importanta: un grup a avut libertatea sa consume orice, indiferent de ora, iar celalalt a putut sa manance oricat, dar numai intr-un interval limitat, de opt ore. Studiul s-a desfasurat pe durata a 100 de zile. Soarecii din care grup s-au ingrasat?
„Cand limitezi pur si simplu consumul de mancare la opt ore, te bucuri de beneficii – fara sa te ingrijoreze cat ai pus in gura“, explica dr. Panda.
Ti s-a tot spus: „Esti ceea ce mananci“. In realitate, conteaza si cand mananci.
 

 

Previous1 din 4Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți