Crudul adevar

27 mai 2013

Carnea rosie a fost un subiect larg dezbatut in ultima vreme, si asta din cauza unor studii care sugereaza ca ti-ar pune viata in pericol. Men’s Health a facut cercetari suplimentare si-ti dezvaluie ultimele noutati despre combustibilul preferat al muschilor tai

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →

2. POTI SA MANANCI MAI MULT DECAT CREZI
Daca o faci o data la doua zile, intr-un mod sanatos.
In timp ce majoritatea studiilor si a recomandarilor se refera la consumul zilnic de carne, este mult mai realist sa gestionezi consumul saptamanal. „Fundatia Mondiala pentru Cercetarea Cancerului precizeaza ca n-ar trebui sa depasim consumul a 500 de grame de carne rosie pe saptamana“, spune dr. Sarah Schenker, medic nutritionist. De exemplu, poti sa mananci 227 de grame de biftec, o bucata de porc de 113 de grame, doi carnati din carne de porc (a cate 50 de grame fiecare) si o portie de chili con carne din carne tocata de vita (de 60 de grame). Ceea ce-i mai mult decat suficient pentru o saptamana – sau pentru un platou de fripturi comandat intr-o seara la restaurantul preferat.
Pentru sanatate, insa, este mai important cum consumi portiile de carne. La fel ca in cazul alcoolului, cat timp nu depasesti limita si incerci sa nu-ti faci un obicei din a le inghiti zilnic, vei fi OK. „Daca mananci un cotlet mare sambata seara, asta nu inseamna ca n-ai voie sa consumi carne rosie toata saptamana“, sustine dr. Schenker. „Dar nu ti-as recomanda sa alegi carne rosie zilnic, chiar si atunci cand cantitatile sunt mici.“ Incearca sa fii responsabil si bucura-te de fiecare gram de carne consumata.
* 500 de grame reprezinta cantitatea gatita. Cand cumperi produsul crud, trebuie sa iei 600/650 de grame.
* Imparte consumul de carne rosie pentru trei mese, cu pauza de o zi intre ele.


3. SCULPTEAZA-TI ­CORPUL CORECT
Daca vrei sa-ti „umfli“ rapid muschii, NU trebuie sa mananci carne rosie.
Evident, nu e tocmai comod sa cari costita de miel in geanta de fitness. Si ar mai fi o chestie: carnea rosie se digera mai greu, iar asta inseamna ca e mai OK sa alegi alte surse de aminoacizi. „Pe scurt, ar fi mai intelept sa-ti faci un sendvis cu ton sau sa bei un pahar mare cu lapte“, spune Clyde Williams, profesor la Universitatea Loughborough.
Si totusi, carnea rosie este una dintre cele mai bogate surse naturale de creatina (un nutriment esential pentru cresterea masei musculare), pe care celulele tale musculare o folosesc ca sa declanseze contractii la intensitate crescuta. Doar 45 de grame de carne de vita contin 200 de miligrame de creatina. Cand adopti o dieta cu o cantitate mare de creatina, fibrele musculare primesc mai mult oxigen, iar asta inseamna mai multa energie pe durata antrenamentelor.
„Important este sa nu tii cont de recomandarile «expertilor» de pe platformele de discutii din mediul online“, avertizeaza Clyde Williams. Carnea rosie poate constitui baza unei alimentatii care sa-ti asigure doza necesara de creatina, insa consumul acesteia va mari nivelurile de risc mentionate de cercetatorii de la Harvard. Pentru niveluri optime de creatina, fa-ti plinul cu carne de vita, dar si cu peste gras – o portie de somon ori de hering de aproximativ aceeasi marime contine o cantitate egala din nutrimentul-minune ca cea gasita in orice burger.
* Gustarea ideala de dupa antrenament are un raport de 9:7:3, carbohidrati, proteine, grasimi. Asta echivaleaza cu un file de carne de vanat, bogat in creatina, asezat intre doua felii de paine.
* Ca sa economisesti bani, consuma proteine din diferite surse. O conserva cu ton are circa 40 de grame, un litru de lapte are 30 de grame, iar un ou contine sapte grame de proteine.

4. DA, CARNEA ROSIE ARE MULTE GRASIMI SATURATE
Dar poti s-o faci mult mai slaba cand ai la dispozitie 20 de minute si un cutit ascutit.
Comparativ cu carnea de pui, curcan sau peste, carnea rosie nu e cea mai slaba din supermarketuri. In medie, un antricot de vita contine 37 de grame din grasimea totala, dintre care 15 grame sunt grasimi saturate.
„Garful¹, pe de alta parte, are foarte putina grasime“, sustine David Lishman, un macelar britanic. „Acesta provine dintr-o zona pe care animalul nu a solicitat-o prea mult, asa ca este una dintre bucatile cele mai slabe.“ Si muschiul este o optiune buna pentru silueta, cu doar doua grame de grasimi saturate, mai ales ca grasimea intramusculara are tendinta sa se topeasca pe durata gatirii.
„O optiune buna, dar mai putin cunoscuta, este si fleica“, sustine David Lishman. „Cel mai bine este s-o lasi pe gratar pana cand capata o nuanta rozalie.“
Daca preferi o masa fara grasimi in locul uneia cu un gust delicios, indeparteaza grasimea vizibila inainte sa gatesti carnea. Pune-o in frigider pentru 20 de minute, cat sa se intareasca tesutul
gras – astfel o vei felia mai usor.
* Carnea de bizon contine mai putine calorii decat puiul dezosat.
* Continutul de grasime din carnea tocata, chiar si din varietatile „slabe“, poate varia pana la 35%. Secretul e sa indepartezi grasimea in timpul prepararii.

¹ Bucata de carne de porc din portiunea primelor vertebre.
 

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!