Cifre dulci

18 decembrie 2008

Sustinatorii teoriei indicelui glicemic spun ca, pentru a slabi, trebuie sa fii atent la anumite cifre care descriu alimentele. Dar ce te faci cind aceste cifre mint?Ghici ghicitoarea mea: Ce au in comun un baton de Twix, o pizza cu de toate si o felie de tort de ciocolata? Raspuns:Toate au indicele glicemic mic. Conform teoriei unui numar mare de experti in nutritie, acest indicator le califica nu doar drept alimente foarte sanatoase, dar si ca material excelent pentru o cura de slabire.

Previous1 din 5Next
Poți folosi tastele ← →

Sustinatorii teoriei indicelui glicemic spun ca, pentru a slabi, trebuie sa fii atent la anumite cifre care descriu alimentele. Dar ce te faci cind aceste cifre mint?

Ghici ghicitoarea mea: Ce au in comun un baton de Twix, o pizza cu de toate si o felie de tort de ciocolata? Raspuns:Toate au indicele glicemic mic. Conform teoriei unui numar mare de experti in nutritie, acest indicator le califica nu doar drept alimente foarte sanatoase, dar si ca material excelent pentru o cura de slabire.

De exemplu, multe companii care inventeaza si comercializeaza produse de slabit isi bazeaza campaniile de marketing pe principiul “avantajului indicelui glicemic”,care, conform autorilor acestei teorii, te ajuta sa slabesti fara a-ti interzice mincarurile tale preferate. Care este, de fapt, matematica glicemica? Sa incepem cu citeva definitii elementare: indicele glicemic (IG) arata ce impact are un anumit aliment asupra glicemiei.

Cu cit e mai mare IG al unui aliment, cu atit mai mare va fi nivelul de glucoza pe care-l va elibera in singe organismul tau cind vei consuma alimentul respectiv.Ideea e ca o cantitate mare de glucoza in singe duce la variatii mari ale glicemiei, fapt ce-ti produce pofta de carbohidrati. In consecinta, fie maninci mai mult, fie te simti mai tot timpul frustrat ca trebuie sa te abtii mereu de la toate chestiile la care poftesti.

Aceasta e teoria sustinatorilor matematicii indicelui glicemic. Mai mult, oglicemie crescuta duce la eliberarea de insulina, hormon care scade nivelul glucozei in singe, dar care in acelasi timp comanda organismului sa stocheze grasimi. Aceasta teorie a dus la clasificarea carbohidratilor in “buni” si “rai”. Carbohidratii buni sint cei care au IG mic, adica se metabolizeaza incet, mentinind astfel glicemia si insulina la un nivel scazut. In consecinta, foamea si poftele tale sint sub control.

Carbohidratii rai au IG mare si, evident, efecte opuse celor de mai sus.Teoria suna foarte logic, dar nu te grabi sa incepi dieta cu pizza si tort de ciocolata. Principiul indicelui glicemic nu e totusi atit de simplu. Ba chiar este usor inselator.

Prima scapare

Sa spunem ca ai decis sa maninci conform principiului indicelui glicemic. Prin urmare, cind vei alege ce pui in farfurie, vei opta pentru alimentele cu IG mai mic. Sa luam in calcul urmatoarele amanunte:

  • checul si sucul acidulat au IG mai mic decit pepenele
  • inghetata de ciocolata are IG mai mic decit pastirnacul
  • IG al unui baton de Twix este mai mic decit cel al tuturor alimentelor de mai sus.

Conform acestei analize, ar trebui sa alegi oricind un Twix in defavoarea unei felii de pepene. Sau un pahar de suc acidulat. Dar aceste alegeri nu par foarte logice, nu? Pentru ca, daca stai sa te gindesti, pepenele are mai putine calorii si mai multi factori nutritivi esentiali decit Twixul.

Previous1 din 5Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Nutriție

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!