Carnea roșie se întoarce

1
1190

De Markham Heid. Adaptare de Luiza Gabriela Vîlsan. Foto: Christopher Testani

Există o isterie la nivel mondial conform căreia consumul de carne de vită te îmbolnăvește. Însă noi am descoperit adevărul din spatele hiperbolei. Citește-l. Digeră-l. Aprinde grătarul.

Boli cardiovasculare! Cancer! Accident vascular cerebral! Diabet! Dacă ai citit știrile recente despre efectul consumului de carne de vită asupra sănătății, ai putea crede că cineva vrea eliminarea crescătorilor de bovine. Dar pericolul invocat n-are o bază științifică solidă. „Carnea roșie poate aduce un plus de nutrimente unei diete sănătoase“, spune dr. Dariush Mozaffarian, președintele secției de nutriție de la Universitatea Tufts. „E adevărat că aceste cărnuri, procesate și conservate (ca în mezeluri), îți pot crește riscul de AVC și boli cardiovasculare“, spune el. Însă carnea roșie neprocesată – fripturi, cotlete etc.– nu dăunează sănătății dacă o mănânci cu moderație. Chiar și bucățile de vită grase nu sunt neapărat periculoase pentru tine. „Când am început să studiez grăsimile și grăsimile saturate, cu 15 ani în urmă, am crezut că voi descoperi că sunt dăunătoare sănătății“, spune dr. Mozaffarian. „Dar cu cât cercetam mai mult, cu atât grăsimile saturate păreau neutre – nici bune, nici rele pentru inima ta.“ Dar asocierea dintre carnea roșie și cancer? „Din nou, dovezile arată către cărnurile procesate“, spune dr. Jonathan Schoenfeld, oncolog la Harvard. Mai mult, carnea roșie neprocesată furnizează zinc, seleniu, fier, vitamine din complexul B și unii acizi grași.

Încearcă aceste bucăți! 

„Mușchiul de vită este supraestimat“, spune Joshua Applestone, fondatorul Applestone Meat Company.

Antricot

„Prefer acest tip de friptură mușchiulețului de vită, deoarece are mai multă grăsime“, spune Applestone. Are nevoie doar de sare și piper. „Ador să mănânc antricot de vită cu cartofi dulci“, completează el. „Aromele se potrivesc de minune.“ Savurează această bucată marmorată de carne de vită.

Ceafă

Aceasta e bucata pe care o păstrează măcelarul. „Provine de la umărul vitei și are un gust nemaipomenit“, spune Applestone. „La capătul ei se află linii de grăsime care se întind ca o pânză de păianjen. Dacă o frigi la foc mare, grăsimea se topește în proteină și rezultă o carne suculentă, ușor masticabilă.“

Inimă de vită

„Dacă e curățată corect, inima de vită e delicioasă“, spune Applestone. E o bucată slabă de carne, cu o aromă puternică, ce se întărește dacă e gătită prea mult. Tai­-o cubulețe, pune-o pe bețișoare, unge‑o cu sosul preferat, frige-o pe grătar și servește-o făcută în sânge spre mediu.

Vrăbioară

Această bucată de carne reprezintă capacul mușchiului care acoperă fleica. Tocmai de aceea e grasă și poate deveni tare dacă nu e gătită cum trebuie. Tai-o cubulețe și frige-o într-o tigaie încinsă, în sânge spre mediu, câteva minute pe o parte. Servește carnea cu ciuperci sotate ori amestecată în curry.

Bavetă

E o bucată de carne localizată chiar sub mușchi, slabă, dar suculentă. Fiind fragedă, o poți adăuga în preparate mexicane precum tacos sau burritos. Frige bucata întreagă și apoi feliază. Deoarece este mai slabă, o poți consuma cu anumite grăsimi (smântână, avocado) pentru a echilibra aromele.

Fleică

Este o mică bucată triunghiulară de carne, aromată și moale. Poate fi servită cu salate reci care conțin brânzeturi cu gust picant, precum parmezanul. Pune-o pe grill, la foc mic și lent. Ai grijă să tai carnea contra fibrelor de mușchi. Amestecă bucățile într-o salată Caesar.

Recunoaște calitatea

Data viitoare când mergi la măcelărie, arată-i măcelarului că te pricepi. Un bucătar iscusit știe exact de unde provine carnea pe care o are în farfurie. Te ajutăm să faci diferența între categoriile de carne și să știi ce să ceri atunci când îți vei procura carnea.

Prin porționarea vitei se obțin următoarele categorii:

1. Specialități: mușchi fasonat, antricot, vrăbioară fără os

2. Carne de calitate superioară: pulpă, spată

3. Carne calitatea I: grea­băn, fleică, rasol din față, piept, carne din fasonări

4. Carne calitatea a II-a: gât cu junghetură, cap de piept cu os, rasol spate cu os, coadă, șira de la antricot și de la vrăbioară

De la tranșare mai rezultă: oase cu măduvă (cu valoare), oase fără măduvă, seu crud, flax.

Burgeri mai buni

Nu cumpăra carne tocată de-a gata de a cărei origine nu ești sigur. În general, carnea chiftelelor din supermarket e tocată de mai multe ori și provine de la mai multe vaci, potrivit ­Consumer Reports. Asta crește riscul de toxiinfecţie alimentară. Cel mai bine ar fi să cumperi o mașină de tocat și să prepari acasă burgerii. Încearcă un amestec din mușchi și piept de vită, pentru echilibru. Condimentează tocătura obținută, formează chiftelele, pune-le pe grătar și mănâncă un burger sănătos.



1 COMMENT

  1. Carnea roșie n-ar trebui sa lipsească din meniul săptămânal al unei persoane fie ea sportive sau nu. Să nu uităm de concentrația proteică a unei bucăți de carne roșie și nici ca aceasta conține creatină (că tot e unul dintre cele mai folosite suplimente).
    Un articol super! 🙂

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here