Adoptă dieta unui fotbalist

0
1395

Foto: Guliver GettyImages, Amway.

Am stat de vorbă cu ­Giacomo Bonaventura și Mattia De Sciglio, fotbaliști la AC Milan, și cu dr. Alberto Dolci, director al Laboratorului de Patologie clinică din cadrul Spitalului Universitar „Luigi Sacco“ și, totodată, responsabil de menţinerea cooperării cu Nutrilite în ceea ce privește planul de nutriţie al jucătorilor de la AC Milan, despre cât de importante sunt dieta echilibrată și suplimentele nutritive pentru a fi în forma ideală, atât fizic, cât și psihic. Urmează-le sfaturile ca să devii și tu un profesionist.

Pregătirea sportivă începe în momentul în care te așezi la masă și de la o vârstă fragedă. Acesta este și crezul care unește MilanLab, ultratehnologizatul Centru de Cercetare Interdisciplinară aflat la dispoziţia clubului AC Milan și Nutrilite (de la Amway), compania aflată pe primul loc în lume la capitolul vânzări de vitamine și suplimente nutritive. Colaborarea pornită în 2008 are ca ţintă promovarea la nivel știinţific a importanţei nutriţiei și a suplimentelor nutritive în susţinerea sportului de performanţă și pentru atingerea unei sănătăţi optime. „O dietă corectă, la orice nivel de performanţă sportivă, dar în special cea de pe teren, ar trebui să fie un mix din cei mai cunoscuţi macronutrienţi – carbohidraţi, proteine și lipide –, apă și consumul adecvat de micronutrienţi: vitamine, minerale și fitochimicale, componente organice care pot fi găsite doar în plante“, spune dr. Alberto Dolci. „În zilele noastre, s-a demonstrat că fitonutrienţii au mai multe beneficii pentru sănătate, în special datorită proprietăţilor lor antioxidante. Asimilarea lor ar trebui să se facă ţinând cont de cantitate, dar și de varietate, ceea ce înseamnă că trebuie să existe întotdeauna pe masă multe culori – fructe și legume variate.“

AC Milan

Pentru că vorbim despre dieta unor sportivi italieni, nu puteau să lipsească pastele din planul lor alimentar. „Înainte de meci, e foarte important să mâncăm carbohidraţi pentru energie, dar și proteine“, spune Mattia De Sciglio. „Cantitatea majoră de carbohidraţi, în cazul nostru, vine din paste, apoi mâncăm carne de porc sau de pui, iar după meci luăm suplimentele nutritive pe care ni le pregătesc specialiștii de la MilanLab și mâncăm fructe, poate iar niște paste. Imediat după meci, corpul asimilează mai repede nutrimentele și e foarte important să mâncăm ceea ce trebuie ca să compensăm pierderile din timpul efortului“, spune el.

Deși sunt în permanenţă ţinuţi sub control și monitorizaţi atunci când vine vorba despre ceea ce mănâncă, atât Bonaventura, cât și De Sciglio mărturisesc că, din când în când, mai încalcă regulile de dietă impuse. „În timpul anului, avem un plan alimentar foarte strict și nu e ușor, de aceea încercăm ca în timpul liber să avem o abordare mai relaxată cu privire la ceea ce mâncăm. Trebuie să mărturisesc că preferatele mele sunt caramelele“, spune Bonaventura. În cazul lui De Sciglio, lucrurile stau un pic diferit, pizza este plăcerea lui vinovată. „Doar sunt italian. Nu e chiar cea mai potrivită pentru un jucător de fotbal, dar e bine să mai «calci strâmb» din când în când.“ De aceeași părere este și dr. Alberto Dolci: „În weekend, Milanelo, centrul de antrenamente al echipei AC Milan, e deschis și pentru familiile jucătorilor și, uneori, ne adunăm toţi la masă și e o atmosferă foarte frumoasă – chef-ul nostru gătește lasagna, iar unii dintre băieţi sunt dezamăgiţi, în loc să fie bucuroși, pentru că sunt setaţi pe mâncarea sănătoasă. Noi încercăm să-i convingem că nu e atât de dăunătoare dacă o consumă în cantităţi moderate“.

Ca să atingi performanţa, pe lângă talent, mai ai nevoie de o serie de „ingrediente“ care să te ţină concentrat. „Talentul este foarte important, dar eu cred că perseverenţa este mult mai importantă – să-ţi dorești și să fii dispus să faci sacri­ficii, să te antrenezi din ce în ce mai mult până când ajungi la rezultatele dorite“, spune Giacomo Bonaventura. „Noi suntem supuși unui nivel mare de stres fizic și mental, motiv pentru care avem nevoie de un stil de viaţă sănătos. În felul acesta, îţi ajuţi corpul să tolereze stresul și să facă faţă oboselii“, mărturisește el. Și, bineînţeles, trebuie să existe pasiune, pentru că „te ţine motivat și te ajută să continui să dai ce e mai bun și să atingi rezultatele dorite“.

În timpul efortului, organismul pierde lichide într-un mod mai accelerat, iar hidratarea este esenţială. „Vitaminele și mineralele sunt necesare, dar apa e cel mai bun «supliment» pe care îl poţi lua. Trebuie să bei cât mai multă apă în timpul antrenamentelor, în timpul competiţiei și după. E foarte important să bei apă înainte de a ţi se face sete“, te sfătuiește dr. Dolci.

Deși planul de nutriţie joacă un rol-cheie în atingerea performanţei, antrenamentele regulate n-ar trebui să lipsească din ritualul tău zilnic de pregătire. „Specialiștii de la Milanelo și cei de la MilanLab ne urmăresc îndeaproape și, pe lângă antrenamentele de pe teren, avem și sesiuni de antrenamente în sala de fitness, pentru a pune masă musculară și pentru a ne atinge potenţialul maxim“, mărturisește De Sciglio.

Fișă tehnică
Cunoaște-i pe doi dintre cei mai în formă fotbaliști ai echipei de fotbal ac Milan și urmărește-i pe teren

Giacomo Bonaventura are 27 de ani și este unul dintre mijlocașii echipei AC Milan, totodată face parte și din Echipa Națională a Italiei. Și-a început cariera ca senior la Atalanta, Seria A, în 2007, iar în 2014 a fost transferat la AC Milan pentru șapte milioane de dolari.

CALCIO

Mattia De Sciglio are 22 de ani și activează pe poziția de fundaș la clubul AC Milan și la Echipa Națională de fotbal a Italiei. A intrat în echipa de juniori a clubului milanez la vârsta de 10 ani și a jucat timp de nouă sezoane, iar în 2011 a intrat în echipa de seniori a clubului.

CALCIO

Articol preluat din ediția de iunie 2015.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here