Alimente pe care trebuie să le mănânci ca să te simți bine la orice vârstă

0
1854
Un nou studiu arată că ceea ce mănânci are surprinzător de multă legătură cu sănătatea ta psihică și cu starea de bine.
Un nou studiu arată că ceea ce mănânci are surprinzător de multă legătură cu sănătatea ta psihică și cu starea de bine.
Zicala „ești ceea ce mănânci” ar trebui extinsă pentru a include și starea de spirit. Conform unui nou studiu publicat în Nutritional Neuroscience, ceea ce mănânci îți afectează diferit sănătatea psihică și deci inclusiv starea de spirit pe măsură ce îmbătrânești. 

Cercetătorii de Universitatea New York Binghamton au lansat un sondaj anonim pe internet, pe site-urile de social media, în care au întrebat aproape 600 de persoane despre ce alimente consumă în mod obișnuit și despre starea lor psihică.

În urma analizei răspunsurilor, cercetătorii au descoperit că un consum mai ridicat de pui și carne roșie corelează cu o mai bună sănătate psihică pentru adulții între 18 și 29 de ani. Activitatea fizică regulată (cel puțin de trei ori pe săptămână) are același efect. Pentru cei peste 30 de ani în schimb, consumul sporit de fructe și legume a fost mai degrabă asociat cu bunăstarea psihică.

 

Aceste rezultate se datorează chimiei cerebrale, spune autorul studiului Lina Begdache, Ph.D., profesor asistent de sănătate și wellness la Binghamton. „Aminoacizii din proteinele din carne favorizează producerea de serotonină și dopamină, chimicalele voiei bune”, spune Begdache.

Dar creierul tău nu mai e același la 40 ca la 20 de ani. Lucrurile se schimbă odată cu vârsta. „Nivelul inflamației cerebrale crește. Iar inflamația e o sursă de radicali liberi care cauzează perturbații majore pentru creier. Se pare că și necesarul de antioxidanți crește cu vârsta”. Deci dacă la început creierul tău se bazează pe aminoacizii esențiali, cu timpul antioxidanții încep să joace un rol crucial.

Inflamația de lungă durată poate fi dăunătoare deoarece determină corpul să atace inclusiv celule sănătoase din țesuturi și organe. Un fapt interesant este că inflamația cerebrală e cu 30% mai extinsă la cei diagnosticați cu depresie clinică (conform unui studiu publicat în  JAMA Psychiatry). Mai sunt mai severe.

 

Necesarul de antioxidanți devine din ce în ce mai mare pe măsură ce înaintezi în vârstă, mai spune Begdache. Sigur că vrem să mâncăm proteine, fructe și legume la orice vârstă, dar cei mai mulți dintre noi nu reușim să găsim proporția optimă. Așa că dacă dispoziția ta e cam proastă, ar trebui să ai mai multă grijă de ceea ce mănânci. „Cred că cel mai important lucru de reținut din aceste rezultate e să ne concentrăm atenția și asupa dietei atunci când începem să resimțim disconforturi psihice înainte de a ne repezi să luăm medicamente”, adaugă Begdache.

În plus, nu trebuie să pierdem din vedere că antidepresivele au efecte secundare, cum ar fi îngrășarea sau probleme sexuale. Așa că dacă începi să ai simptome de depresie, pe lângă a cere sfatul medicului, ai putea să te tratezi și singur cu unele schimbări de dietă.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here