5 lecţii de la noul Paleo

0
178

De Lou Schuler. Adaptare de Oana Popa. Foto: Brent Humphreys.

La conferința Paleo f(x) din Austin, o mișcare cu rădăcini în trecut caută acum indicii despre următorul stadiu al evoluţiei umane.

Când am plecat de la hotel, aveam doar o idee vagă despre locul unde trebuia să aibă loc conferinţa Paleo f(x). Ca să ajung acolo, a fost nevoie doar să urmez fluxul de femei suficient de puternice încât să-mi frângă sternul ca pe chips și de bărbaţii bărboși care păreau gata să le antreneze.

Ca autor specializat în fitness, sunt obișnuit să fiu în preajma unor oameni extraordinar de sănătoși. Dar nu mă așteptam să găsesc așa ceva în Austin, Texas, la cea mai mare întrunire de adepţi paleo din lume. Oamenii aceștia selectează obiceiuri din trecut pentru a evita maladiile lumii moderne, ca obezitatea și bolile cardiovasculare. Tinereţea și vitalitatea celor 3.000 de participanţi a fost cea dintâi surpriză. Au urmat multe alte revelaţii, venite de la antrenori, bucătari sau medici. Iată ce aveau cu toţii în comun: o dorinţă imperioasă de a afla ultimele informaţii despre fitness, nutriţie, slăbit și sănătate, în general. Iată cinci învăţături de luat acasă, după cele trei zile fantastice petrecute la conferinţă.

Ești ceea ce nu mănânci

Arthur De Vany, doctor în economie și fost profesor la UC Irvine, la 80 de ani, a urcat pe scena conferinţei Paleo f(x). Arăta mult mai tânăr. De Vany a dezvoltat propria variantă a dietei paleo, în anii ’70 – epoca de piatră în nutriţie.

„Regimul meu alimentar nu s-a schimbat de 40 de ani“, spune el. „Primul ingredient este absenţa oricărui ingredient.“ Nu e chiar așa; el consumă câte un copan de curcan și o bucată de pepene cantalup la micul dejun, apoi o friptură și o salată la cină. Însă De Vany susţine că cele opt ore fără mâncare fac minuni pentru a încetini ceasul său biologic.

Mâncatul declanșează eliberarea insulinei care, pe lângă alte funcţii, îţi ajută organismul să depoziteze carbohidraţi, grăsimi și proteine. Când corpul tău e în faza de depozitare, nu poate să se ocupe de distrugerea proteinelor îmbătrânite sau care nu mai funcţionează, ce îmbâcsesc celulele corpului uman. Pentru asta, spune De Vany, folosim o clasă de proteine cunoscute sub numele de FOXO (prescurtarea de la Forkhead box O). Proteinele FOXO au un rol important în metabolismul celular și decid ce proteine trebuie să moară, printr-un proces numit autofagie – celule care se hrănesc cu alte celule, spre beneficiul organismului (adică al tău). „Îmbătrânirea este, de fapt, degradarea celulară nereparată la timp“, susţine De Vany. De cele mai multe ori, degradarea este rezultatul propriilor acţiuni, cum ar fi mâncatul prea mult sau prea des, cu prea puţin timp între mese, pentru a le permite celulelor să-și revină. Soluţia e să mănânci mai puţin, în mese mai rare. Dar cum să faci asta?

Mănâncă puţin, satură-te repede

Menno Henselmans de la Bayesian Bodybuilding e un antrenor olandez cu un indice de grăsime corporală mai mic decât al unei figurine din beţe, probabil. Prezentarea lui, în cadrul conferinţei, a fost despre cum să mănânci mai puţin, fără să numeri caloriile.

Cel mai bun mod de a învinge senzaţia de foame e să mănânci alimente săţioase și să fii conștient de ceea ce mănânci. Pasul 1: Bucură-te de masă, nu mânca în faţa TV-ului. Surpriza lui Henselmans: nu poţi să mănânci mai multe proteine și să te aștepţi că vei mânca mai puţin din celelalte categorii. El susţine că proteinele, dacă depășești aportul recomandat (2 g pentru fiecare kg al greutăţii corporale dorite) nu sunt mai săţioase decât carbohidraţii sau grăsimile.

O strategie bună e să mănânci alimente care-ţi umplu stomacul, activând senzorii de saţietate fără exces de calorii. Cum e o ciorbă consistentă, cu legume bogate în fibre. Și textura contează. Cu cât un aliment e mai dens, cu atât mai consistent va fi, chiar dacă numărul de calorii e același.



1
2
3
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here