Tu ce fel de afacerist ești?

28 noiembrie 2013

Vrei să te lansezi în afaceri? Descoperă ce categorii de întreprinzători există, care ți se potrivește și acționează în consecință. Ai mai multe șanse de reușită

shutterstock_108406256

De Claudiu Vrînceanu • Fotografie:Shutterstock

 

ASISTĂM ÎN PREZENT LA O REVOLUȚIE A microafacerilor, un mod de a-ți construi o viață prosperă printr-un business profitabil condus, de obicei, de o singură persoană, cu un capital foarte redus.
Fie că vorbim de antreprenori sau de simpli angajați, fiecare dintre noi are un profil de întreprinzător. Iar piața de afaceri din România s-a transformat și dezvoltat suficient de mult în ultimii ani. Avem, în prezent, oameni de succes care au reușit să-și extindă propriile afaceri chiar și pe piețele internaționale.
S-au conturat, astfel, mai multe profiluri ale antreprenorului român. Noi am identificat șapte tipuri – vezi care ți se potrivesc și inspiră-te de la cei care au repurtat deja succese în categoria respectivă.

 

Visătorul
Este întreprinzătorul care știe ce îl motivează, cum să-și lanseze proiectul și ce vrea de la acesta. Dar visează întotdeauna la lucruri concrete și palpabile. Fie că vrei să faci primul tău milion de euro sau să-ți construiești propriul parc de distracții, conștientizarea scopului final este foarte importantă. În urmă cu două decenii, când a lansat Gecad Net, compania care a pus bazele actualului grup Gecad, Radu Georgescu visa la o vilă cu piscină, precum văzuse în serialul Dallas. Și a reușit. De-a lungul anilor, a fost implicat în mai multe tranzacții în IT – prima a fost vânzarea în 2003 a tehnologiei RAV Antivirus către Bill Gates –, iar în ultimul timp este tot mai prezent în diverse proiecte de antreprenoriat.
Visătorul își găsește mai ușor propriul drum în viață. Dacă părinții au un business pe care el îl poate dezvolta, o va face. Altfel, ca să obțină ce vrea, va începe o afacere nouă. Visătorul nu acceptă bani pentru propriul business și nici mașini sau case drept cadou. În schimb, va face tot ce îi stă în putință pentru a-și crea viața așa cum vrea, având ca model alți oameni de succes. Doar așa va fi satisfăcut de ceea ce obține.

 

Independentul
Ești genul care crede că majoritatea planurilor de afaceri nu valorează nici cât Excel-ul în care sunt scrise? Atunci ți-ai găsit categoria potrivită.
Afaceristul autonom 100% vede planul de business ca pe o colecție de vorbe goale și crede, mai degrabă, că un șervețel este suficient pentru a descrie strategia propriului proiect. Este genul de om care gândește mereu ca un manager și niciodată ca un angajat. Își asumă rolul de șef și, implicit, succesele sau problemele proiectului de care se ocupă.
Deși l-am pus într-o categorie separată, independentul ar trebui să existe în fiecare afacerist de succes, indiferent de tipologia lui.

 

Curajosul
Este cel care nu se teme de greșeli și crede că eșecul este o oportunitate de învățare. Conform unui studiu de piață efectuat de Ernst&Young, 12% dintre antreprenorii români au această atitudine. Afaceristul curajos nu vede insuccesele ca pe obstacole pentru viitoarele proiecte și nici măcar ca pe un indicator al lipsei competențelor. Mai mult, crede cu tărie că antreprenoriatul nu-i pentru oricine. Este necesar să știi foarte bine ce aversiune la risc ai, chiar înainte de a visa la o afacere pe cont propriu. Acest gen de întreprinzător a învățat să accepte eșecul, considerându-l ceva firesc, și este conștient că inovația ia naștere mai ales în organizațiile care își asumă riscuri, așa că acționează în consecință.

 

Internautul
Această categorie, formată din tinerii sub 30 de ani, este prima care a crescut în mediul digital. Scufundat în biți, antreprenorul internaut percepe digitalul ca parte integrantă a mediului său natural. Cercetări recente arată că întreprinzătorii digitali sunt mai inteligenți, mai rapizi și mai toleranți cu diversitatea și schimbările decât predecesorii lor. În același timp, sunt foarte preocupați de dreptate și de problemele cu care se confruntă societatea din care fac parte. Acești tineri vor să transforme – și, încet-încet, reușesc –, toate instituțiile vieții moderne. De la locul de muncă la piață, de la politică la educație și până la familie, ei „înlocuiesc o cultură a controlului cu o cultură a performanței“. Vladimir Oane, uberVU, sau Emil Gal, Brainient, sunt tineri români de succes, care au ales Internetul ca tribună pentru a-și face cunoscute ideile. Și-au întocmit conștiincios planurile de afaceri, le-au pus în aplicare și acum le dezvoltă. În ultimii ani, noul val din Internetul românesc a devenit tot mai gălăgios.

 

Familistul
Aceasta este o altă categorie care există, sau cel puțin ar trebuie să existe, în orice întreprinzător. Pentru că, înainte de toate, antreprenorii cred în familiile lor. Chiar dacă unele se destramă, familiile antreprenorilor formează una dintre temeliile succesului profesional. Mai ales în faza de început a proiectului, rudele sunt cei mai apropiați suporteri ai unui afacerist. Tocmai această orientare către cei apropiați a creat multe business-uri de familie, inclusiv în România. Dintre sutele de afaceri de acest gen, cele mai cunoscute sunt Dedeman, Medlife sau FanCourier. Fiecare dintre ele a avut succes chiar și în condiții vitrege, deoarece au avut întotdeauna o altă strategie față de marile corporații.
Dar, pe lângă aceste povești care au început cu investiții considerabile, există și unele de succes care au pornit la drum fără bani mulți sau angajați, ci doar cu o idee bine definită despre ceea ce fac. Carmen Pisică și soțul ei sunt un exemplu de urmat. La 30 de ani, Carmen, care lucra ca agent de vânzări, și soțul ei, angajat la un service din Brăila, au pariat pe o afacere pentru care piața de desfacere este destul de greu de câștigat: o fermă de prepelițe. Au început să crească prepelițe, în urmă cu trei ani, din necesitatea unui venit suplimentar. Investiția inițială a fost de aproximativ 1.000 de euro, iar profitul obținut în 2012 a fost de 10.000 lei. Pentru 2013, familia de afaceriști și-a propus o dublare a profitului.

 

Carieristul cu vocație
Este genul de întreprinzător care a găsit un mod de a-și finanța și trăi pasiunile. El este mai degrabă motivat de plăcerea de a-și desfășura activitatea, decât de profitul obținut. Evident, nu se împotrivește creșterii și dezvoltării afacerii, dar nu pentru asta și-a deschis firma. Un astfel de proiect poate crește foarte mult, mai ales dacă antreprenorul lasă gestionarea afacerii pe mâinile unor manageri pricepuți.
Majoritatea multinaționalelor au fost, la origini, companii bazate pe vocație, create de personalități ca Thomas Edison, Bill Hewlett, Steve Jobs sau colonelul Harland Sanders.

 

Designerul
Spre deosebire de tipul meșteșugar (care dezvoltă ceva deja existent), întreprinzătorul de tip designer își gândește produsul având consumatorul în centru. El construiește totul întrebându-se dacă serviciile lui vin cu adevărat în întâmpinarea nevoilor clienților. De asemenea, antreprenorul-designer își depășește barierele de limbă, construindu-și afacerile la o scară globală. Este întreprinzătorul pentru care proiectele dezvoltate nu sunt numai despre bani, ci mai ales despre ce poate el să facă mai bine şi îi asigură un avantaj față de ceilalți – un element care, de cele mai multe ori, îi garantează succesul. 



Categorii: Lifestyle

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!






Noutăți