Somnul „de voie” în weekend ți-ar putea prelungi viața

0
1428
 Așa că n-ar strica să te premiezi „uitând” să potrivești alarma weekendul zilele astea, că tot e weekend prelungit pentru cei mai mulți.
 Așa că n-ar strica să te premiezi „uitând” să potrivești alarma weekendul zilele astea, că tot e weekend prelungit pentru cei mai mulți.

Mamele și oamenii de știință au fost în general la unison în a blama somnul prelungit de sâmbătă și duminică dimineața.

Cercetătorii de la Universitatea din Stockholm au demonstrat de curând că cei care dorm doar cinci ore pe noapte au un risc crescut de mortalitate. Totuși, riscul nu este crescut și pentru cei care dorm doar cinci ore pe noapte dar compensează cu un somn prelungit de nouă ore în weekend.

Pentru studiul publicat în Journal of Sleep Research cercetătorii au adunat informații despre programul de somn a mai mult de 43000 de persoane sub 65 de ani. Apoi, pentru a vedea dacă și în ce măsură programul de somn a afectat mortalitatea, au urmărit datele despre decese la 13 ani după înregistrarea primelor date cu privire la somn. Desigur că mulți alți factori, precum nivelul de educație, indicele de masă corporală sau fumatul pot scurta viața, așa că au fost luate în considerare și efectele acestora asupra riscului de moarte. Concluzia? „Somnul prelungit din weekend poate compensa efectele negative ale somnului insuficient din timpul săptămânii”.

Ce înseamnă asta pentru tine?

Concluziile studiului pot fi surprinzătoare, date fiind descoperirile anterioare ale experților despe ineficacitatea compensărilor de weekend. Anul trecut de exemplu, cercetătorul Matthew Walker a declarat că somnul nu funcționează ca o bancă. „Nu poți să te îndatorezi și să stai liniști că o să plătești tu la un moment dat creditul. Somnul pierdut rămâne bun pierdut”, a spus el.

Noul studiu însă schimbă perspectiva.

„Aceste rezultate par să arate că somnul insuficient din timpul săptămânii nu e un factor de risc pentru mortalitate dacă e combinat cu un somn bun în weekend”, au spus autorii. „Deci acest somn prelungit din weekend are realmente un efect compensator”.

Sigur că un somn suficient în fiecare noapte e de preferat. Cercetătorii suedezi au mai arătat că 6-7 ore de somn în fiecare noapte nu cresc deloc șansele de a muri.

Dar culcatul devreme nu e întotdeauna cel mai ușor lucru. Dacă ai probleme să adormi, meditația ți-ar putea fi de ajutor în a reduce anxietatea și a te face mai relaxat, ceea ce te-ar putea ajuta să adormi. Sau poți arunca o privire la recomandările acestea pentru a adormi rapid și a dormi bine.

SOURCEMen's Health
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here