Nu te mai trezi cu fața la cearșaf !

22 februarie 2008

Programează-ți creierul să-i spună corpului să sară din pat

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →

Programează-ți creierul să-i spună corpului să sară din pat

Exista doua feluri de dimineti de dimineți: cele bune și cele proaste. Uneori, abia aștepți să te dai jos din pat. Te ridici din el mai repede decît ai zice “pește”. Alteori, de abia te înduri să-ți părăsești culcușul, deși te-ai culcat devreme. Cînd dai la o parte pătura, simți că încerci să ieși dintr-un mormînt… Te-ai întrebat vreodată de ce? Poate crezi că indispoziția ta are o cauză fizică: o cantitate considerabilă de bere, jucatul pe computer pînă în creierii nopții, faptul că te-ai culcat cu o femeie nepotrivită (care nici acum nu și-a scos plasa de păr) și așa mai departe…

Ei bine, problema ta are, de cele mai multe ori, o cauză mentală. “Organismul se trezește din somn datorită fluxului crescut de sînge din creier, produs de hormonii de stres”, explică dr. J. Christian Gillin, de la Centrul Medical din San Francisco. Numai că acest mecanism intră în contradicție cu un alt resort fiziologic, acela care îndeamnă organismul la mai multă odihnă. “Situația se aseamănă cu mișcarea unui balansoar”, spune dr. Timothy Roehrs, director la Centrul de Cercetare al Spitalului Ford din Detroit. “Un mecanism activează starea de somn, iar celălalt starea de veghe.”

Rezultatul acestei confruntări poate fi hotărîtor pentru configurația zilei respective. Secretul este să alimentezi starea de veghe, în detrimentul celei de somn. “Oamenii somnoroși nu au creierul invadat de un flux sangvin intens în momentul în care se trezesc”, spune dr. Gillin. “Ei au nevoie de zecedouăzeci de minute pentru a-și reveni.” Dar dacă vei avea o motivație pozitivă de a te trezi (acel sentiment de satisfacție care activează hormonii de stres), nu vei mai simți nevoia să dormi și vei sări ca ars din pat. Iată planul tău săptămînal de trezire plăcută.

Luni: Ai nevoie de o recompensă. Ce-ai zice să faci sex? E unul din lucrurile care motivează cel mai mult dimineața și e varianta aflată pe primul loc în topul preferințelor bărbaților. (Pe locul doi în acest top se află somnul nesfîrșit.) “Dacă cea mai mare răsplată posibilă e să dormi mai mult, atunci organizează-te în așa fel încît să-ți oferi asta de cîte ori îți dorești”, spune psihologul Joseph Rock din Cleveland. Cei care se trezesc greu au nevoie de o provocare mai mare decît strîngerea pernei la piept. Fă ce-ți dorești, atîta timp cît lucrul respectiv te pune în mișcare.

Mănîncă ceva bun la micul dejun, fă sex cu soția ta… Sau, dacă e nevoie, faceți sex în timp ce luați micul dejun. Important e să găsești ceva care să te motiveze să ieși dintre așternuturi. Poți să inventezi o “dimineață a clătitelor”. (Dar nu mai mult de una pe săptămînă!) Dacă sîmbătă ai cumpărat o cutie de Nutella și abia aștepți să vezi cum se răsucește crema de ciocolată sub lama cuțitului, deschide-o abia luni dimineață. Dacă ești dependent de cafeaua de la micul dejun, cumpără-ți un filtru de cafea care poate fi programat să prepare licoarea mult rîvnită la ora la care vrei să te trezești.

Sunetul lui te va ademeni în bucătărie. Sau poți să-ți alegi o răsplată care să fie condiționată de atingerea unui obiectiv la locul de muncă. Dacă vei spune “Trebuie să mă trezesc și să mă duc la muncă, altfel nu voi mai fi promovat sau, mai rău, voi fi concediat”, nu te mai scoli niciodată. Mai bine “Mă trezesc acum și rezolv zece dosare, ca să am timp să merg la o partidă de baschet cu băieții”. O să-ți placă ideea că te vei distra de minune la baschet și o să te ridici mai ușor din pat.

Marți: Ai nevoie de ceva nou. Ai avut vreodată o relație care a început ca o explozie de sex și pasiune, dar care s-a stins mai repede decît un foc de paie? Aproape peste noapte, tot ce-a fost nou și interesant a devenit vechi și obișnuit. Rutina e un obstacol serios în relația cu un partener stabil. Și de ce să te trezești mereu lîngă aceeași femeie, să te îmbraci mereu cu aceleași haine și să conduci mereu aceeași mașină pe același drum aglomerat? Mai bine rămîi în pat, nu? Cînd faci mereu același lucru, intri în rutină, într-o așa-zisă “zonă de confort”.

Prin urmare, de fiecare dată cînd te duci la culcare, gîndește-te la o activitate interesantă pe care urmează s-o faci a doua zi. Nu ai nevoie de o mașină nouă pentru a aștepta cu nerăbdare să pleci la birou. De ce n-o “aranjezi” puțin pe cea veche? Sau scoate-ți de la naftalină casetele audio cu piese rock din anii \’70. Și nu ți-ar strica să ai o cămașă sau o cravată nouă, care să-ți creeze o imagine pozitivă despre propria persoană.

“În trecut, femeile care sufereau de depresie erau sfătuite să-și cumpere pălării noi”, spune dr. Michael J. Salamon, psiholog din New York. Nu pălăria reprezintă satisfacția, ci sentimentul de noutate care însoțește cumpărarea ei. Așa că ieși în oraș și găsește o femeie nouă cu o pălărie nouă.

Previous1 din 3Next
Poți folosi tastele ← →


Categorii: Lifestyle

Comentarii



Aboneaza-te la newsletter-ul Men's Health!