Fă puțin, câștigă mult

0
323

Adaptare de Oana Popa. Ilustraţie de Brandon Loving.

Tim Ferriss a consultat 100 de personalităţi pe teme profesionale, de sănătate, fitness, alimentaţie și nu numai. Aceste tactici l-au ajutat să fie cel mai bun și te vor ajuta și pe tine. 

Biografie Creatorul Tim Ferriss Show (tim.blog/podcast); autorul cărţilor Tools of Titans și The 4-Hour Workweek; a investit în Uber, Facebook și Alibaba.

Perspectivă „Rezultatele de 10 ori mai bune nu necesită eforturi de 10 ori mai mari. Nu-i nevoie să alergi într-o cursă de 160 km, să-ţi dai doctoratul sau să te reinventezi. Marile schimbări vin cu pași mici. Micile detalii de care ţii cont cu sfinţenie sunt adevăratele realizări grandioase.“

Învață abilitățile care-ți sporesc productivitatea

Peste 80% dintre personalităţile de succes pe care le-am intervievat pentru podcastul meu, de la Schwarzenegger la comandanţii forţelor speciale sau scriitori, ca Maria Popova, practică zilnic o formă de meditaţie. Aceasta sporește conștiinţa de sine, a prezentului, și îi ajută să își controleze reacţiile. E cea mai frecventă trăsătură comună pe care am întâlnit-o la oamenii de succes. O abilitate transformatoare, benefică în toate aspectele. Atunci când îţi exersezi concentrarea în circumstanţe neutre (în timp ce stai pe canapea timp de 10 minute), îţi vei îmbunătăţi capacitatea de concentrare în situaţii importante (negocieri, o discuţie cu fiinţa iubită, ridicări de haltere). Meditaţia îmi permite să fac un pas în spate și să dobândesc perspectiva martorului ocular, care mă lasă să-mi observ gândurile, în loc să fiu copleșit de ele. Dacă ești începător, poţi folosi o aplicaţie ca Headspace, pentru exerciţii de meditaţie ghidată de câte 10 minute. Eu practic și meditaţia transcedentală bazată pe mantre, în care mă așez confortabil și repet în gând un cuvânt din trei silabe (o vreme, am folosit cuvântul „natură“) timp de 10-20 de minute.

Începe-ţi ziua cu mintea limpede

În fiecare dimineaţă, savurez un cocktail fierbinte de turmeric, ghimbir, ceai pu-erh și ceai verde și scriu trei pagini în jurnal. Paginile scrise dimineaţa sunt, așa cum spune autoarea Julia Cameron, „niște ștergătoare de parbriz pentru spirit“. E cea mai eficientă și ieftină formă de terapie. „Imediat ce reușim să transcriem gândurile cele mai neclare și derutante – griji, emoţii și preocupări –, vom putea face faţă îndatoririlor zilnice cu privirea limpede“, spune Cameron. Recitește acest citat. Procesul contează mai mult decât produsul rezultat.

Treci peste obstacole

Stoicismul este sistemul de operare ideal pentru a funcţiona cu brio în situaţii stresante. Învăţăturile stoice nu sunt menite doar să fie studiate de erudiţi cu ochelari, sunt exerciţii cognitive care s-a dovedit că te centrează, te fac mai umil, îţi dau sentimentul de libertate și apreciere. Principiile stoice sunt deseori folosite în clinicile de reabilitare, pentru a-i ajuta pe alcoolici să stea departe de băutură. Cu toţii suntem dependenţi de ceva, mai mult sau mai puţin, și putem avea același sentiment de libertate. Stoicii aveau un exerciţiu numit „Cum să biruiești obstacolele“. Să presupunem că încerci să ajuţi pe cineva, iar respectiva persoană reacţionează arogant. În loc să-ţi complice viaţa, spune exerciţiul, de fapt, ea te direcţionează spre noi virtuţi, cum ar fi răbdarea și înţelegerea. Rezervă‑ţi o seară pentru a citi eseul Despre viaţa scurtă, de Seneca – te vei întoarce la învăţăturile sale, pe tot parcursul vieţii.

Depășește-ți limitele

Îmbunătăţirea tehnicilor de respiraţie e una din cele mai bune căi de a ajunge la nivelul următor, în ceea ce privește răspunsul fiziologic și imunitatea. Am preluat următorul antrenament de la Wim Hof, poreclit The Iceman. El îi antrenează pe unii dintre cei mai buni atleţi din lume și e cunoscut pentru tehnicile de imersiune în apă rece, pentru a-i căli și a le spori rezistenţa. Înainte de a descrie exerciţiul, o să-ţi spun, ca de obicei: nu face pe viteazul și nu vei fi rănit. Fă exerci-ţiile pe o suprafaţă moale, în caz că vei ateriza cu faţa în jos. Fă o serie de flotări și oprește-te când simţi că nu mai poţi. Ţine minte câte ai făcut. Odihnește-te cel puţin 30 de minute. În continuare, execută 40 de repetări ale următorului exerciţiu de respiraţie: inspiră adânc (ridicându-ţi pieptul) și expiră scurt (coborând rapid -pieptul). Expiraţia trebuie să fie ca un „ha“ scurt. Dacă faci totul corect, după 20-30 de repetări te vei simţi ușor ameţit și vei simţi furnicături (la nivelul mâinilor, la început). La ultima serie, inspiră adânc și expiră complet, apoi fă o nouă serie de flotări. Vei observa că îţi vei depăși numărul maxim înregistrat anterior. Eu fac aceste exerciţii de respiraţie atât la sală, cât și înaintea unor evenimente importante.

Capătă forță însutită

În ultimele 12 luni, m-am folosit de principiul numit „descărcare de sarcini“ pentru a-mi reduce anxietatea cu cel puţin 50% și a-mi dubla simultan venitul. Descărcarea de sarcini, în cazul afacerii mele, înseamnă să ridic strategic piciorul de pe acceleraţie. Astfel, alternez perioade intense, când fac sarcini similare (înregistrez podcasturi, fac ordine în e-mailuri, scriu articole pentru blog, mă ocup de contabilitate etc.) cu perioade lungi de deconectare și tras mâţa de coadă. Acestea mă eliberează mental și mă ajută să îmi revin. Dacă vrei să fii creativ, să fii mai bun, ai nevoie de timp de gândire, fără a fi presat de program. Eu îmi rezerv timpul de descărcare astfel: în fiecare zi, de la 8 la 9 dimineaţa, pentru a scrie în jurnal; de la 9 dimineaţa la 13, în fiecare miercuri, pentru exerciţii de creaţie; în plus, am instaurat „sâmbăta fără ecran“, când nu deschid laptopul și când folosesc telefonul doar pentru a comunica cu prietenii prin mesaje (fără alte aplicaţii). Trebuie să-ţi programezi și să-ţi aperi perioadele de descărcare mai mult decât obligaţiile profesionale. Primele te pot ajuta să capeţi forţă însutită pentru a doua categorie, dar reciproca nu este valabilă.

Descoperă bucuria KonMari

Marie Kondo (cunoscută și sub numele de KonMari) e o autoare japoneză și consultant în organizare. Ea a creat Metoda KonMari ce constă în a strânge tot ce deţii, pe rând, în funcţie de categorie, și să păstrezi doar lucrurile care „îţi aduc bucurie“, apoi să găsești un loc unde să le depozitezi. Metoda ei e o stare de spirit. Minimalismul înseamnă a reduce, dar KonMari se concentrează pe valoarea obiectelor. Lucrurile pe care le păstrezi trebuie să-ţi aducă bucurie în viaţă. La început, organizează și fă ordine în următoarele categorii: haine, cărţi, documente, obiecte diverse, obiecte cu valoare sentimentală.

Sporește-ți puterea mentală

Toată lumea mă întreabă ce suplimente iau pentru sporirea performanţelor mentale. Am încercat aproape tot și, în 90% din cazuri, efectele pe termen scurt nu merită, dacă ţii cont de efectele secundare pe termen lung. Iată câteva variante de succes.

Creatină și Ubiquinol

Acestea te pot ajuta, dacă ai în familie cazuri de boli neurodegenerative, ca Alzheimer.

Yerba Mate

Ceaiul sud‑ame-rican îmi oferă doza potrivită de cofeină și mă ajută să fiu creativ.

Amestec de cafea cu ciuperca Coama leului și Chaga

Iau aproximativ jumătate de doză, de câteva ori pe săptămână, când chiar am nevoie de putere de muncă. Mă ajută să-mi menţin mintea limpede și să mă concentrez.

Fii mai bun!

Antrenează-te să te relaxezi Dispozitivul Muse, care percepe undele cerebrale (249 de dolari, choosemuse.com), folosește biofeedbackul pentru a te îndemna să te relaxezi – ajutându-te să dormi mai bine. „Îţi permite să-ţi pui gândurile în ordine“, spune W. Christopher Winter, medic somnolog. „Când mergi la culcare, te vei simţi încrezător în capacitatea ta de a te relaxa.“

Cum să fii inovator „Gândește-te la ce îţi dorești cu adevărat. De acolo trebuie să vină inovaţia. Nu din ceea ce crezi că e posibil, sau probabil, sau fezabil. E vorba doar de ce îţi dorești cu adevărat.“ –Geoffrey Ling, doctor în medicină, dezvoltatorul protezelor pentru braţe controlate cerebral

Discută cu un psiholog E mai ușor ca oricând să ceri sfatul unui terapeut. Mulţi oferă consultaţii prin telefon sau video chat, spune Jeff Reese, de la Universitatea din Kentucky. Noua aplicaţie Larkr (85 de dolari pe consultaţie) te conectează pe loc cu un terapeut.

10 Minute de exerciţii care pot spori „separarea patternurilor“, sau primul pas pe care creierul tău îl face pentru a învăţa ceva nou, potrivit revistei medicale Hippocampus.

Articol preluat din ediția de octombrie 2017.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here