Ești un tip cinstit?

0
104

De Matt Mccue. Adaptare de Dragoș Ilie. Foto: de Yasu + Junko. 

Se pot schimba multe într-un deceniu. De pildă, dacă în 2004 căsătoriile între persoanele de același sex erau posibile doar în Olanda și Belgia, astăzi acest lucru este permis în 14 țări din lume, iar în cazul Mexicului și al Statelor Unite această uniune legală este acceptată deja în unele state. La distanță de un deceniu, utilizarea marijuanei medicinale pare o opțiune tot mai plauzibilă și, conform unui sondaj Gallup, circa șase din 10 americani susțin legalizarea acesteia în scopuri recreative. Pe vremuri, asemenea subiecte constituiau pentru mulți dintre noi adevărate dileme morale. Însă schimbările de atitudine de proporții demonstrează că este greu să definim un comportament virtuos. Pentru unii, linia de demarcație dintre bine și rău pare din ce în ce mai neclară. Indicatoarele pot arăta semne ambigue – să fie oare scurtăturile cea mai bună variantă sau, poate, sunt omiși câțiva pași esențiali? Am decis să aflăm care este părerea bărbaților.

În 2004, Men’s Health SUA a organizat un sondaj de opinie, ca să ia pulsul principiilor morale ale bărbaților. Anul acesta, sondajul a fost repetat. Răspunsurile, provenite de la aproximativ 1.500 de bărbați, nu au fost încurajatoare. Comparativ cu 10 ani în urmă, numărul bărbaților care ar permite unui prieten să conducă în stare de ebrietate a crescut de circa două ori. Cei care au dezvăluit secretul unui prieten apropiat sunt acum de două ori mai mulți, iar numărul celor care au mințit ca să atragă o femeie în pat a crescut de trei ori și jumătate. Totuși, să-ți înșeli partenerul rămâne o chestiune imorală, nu? S-ar putea să nu fie, potrivit celor 28 de milioane de utilizatori ai serviciului de dating Ashley Madison, destinat persoanelor căsătorite. Iată sloganul site-ului: „Viața e scurtă. Trăiește o aventură“. Într-adevăr, sondajul nostru a arătat că infidelitatea este la modă: în 2004, 28% dintre cei intervievați călcaseră strâmb. În 2014, procentul a crescut la 36%.

Astăzi, dilemele morale „monopolizează“ fluxurile de știri din rețelele sociale – nu demult te-ai întrebat și tu, probabil, dacă era cazul să accepți provocarea Ice Bucket Challenge. Una peste alta, campania a avut succes; donațiile au depășit suma de 100 de milioane de dolari. Cu toate acestea, e posibil ca majoritatea protagoniștilor din acele filmulețe să fi jucat rolul binefăcătorilor. După ce au analizat 1.500 de înregistrări video, cei de la RJMetrics au constatat că doar 20% dintre persoane au menționat o donație. E posibil ca 80% dintre participanții activi să nu fi scos niciun ban din buzunare. (Vrei să vezi cum arată altruismul suprem? Deschide revista la pagina 106.) În 2004, menționam o cercetare care asocia generozitatea cu o speranță de viață mai mare. Recent, cercetătorii de la Universitatea California din Los Angeles au constatat că persoanele care au avut satisfacții de pe urma unui obiectiv mai profund – de genul celor pe care le simți când îi ajuți pe ceilalți, contrar plăcerilor superficiale asigurate de îndeplinirea propriilor satisfacții – au avut un nivel mai scăzut al inflamațiilor în organism și un sistem imunitar mai puternic.

În sondajul nostru, 93% dintre participanți au declarat că se ghidează după principii morale. Cu toate acestea, 84% au recunoscut că, uneori, au un comportament imoral. Așadar, la sală, ștergi urmele de transpirație înainte să treci la alt aparat? Accepți laudele șefului deși meritul e, de fapt, al unui coleg? Știi să faci diferența dintre bine și rău, dar este mai ușor să acționezi conform propriilor interese. În plus, recompensa este mai rapidă.

Cumva, astfel se explică și succesul butonului „Like“ de pe Facebook. Într-un studiu din 2014, Kurt Gray, director la Mind Perception and ­Morality Lab din cadrul Universității Carolina de Nord din Chapel Hill, a analizat, împreună cu colegii săi, profilul celor 1,7 milioane de membri ai paginii campaniei umanitare Save Darfur de pe Facebook. Majoritatea participanților s-au implicat mai mult în susținerea ideii decât în luarea unor măsuri. Dintre cei aproape 100.000 de membri recunoscuți, 99,8% nu au donat, iar 72% nu au recrutat niciodată vreun membru. „Ei nu au strâns aproape nimic faţă de ce ar fi putut să obțină o campanie similară, desfășurată în offline“, spune Gray. „Motivul este că ești pus într-o lumină bună fără să fii nevoit să plătești.“

MH1214_SBS_MOR_01



1
2
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here